-
Innehålls Antal
210 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Marty
-
Har inte testat sova i aktersoffan, vi är bara 3 i familjen så vi får enkelt plats i de båda kojerna i ruffen. Men precis som du säger är det mycket rutor så det är nog lurigt att få till en bra mörkläggning. Mvh Martin
-
Hej, Inspirerad av @di98mase gav jag mig också på teaken med Biltemas produkter, jäklar vilken skillnad det blev. Något förvånad över hur lätt det var och mängden smuts som lossnade . Körde med rengöring och återställare, tycker det ser väldigt trevlig ut så jag tror inte jag oljar men har inte bestämt mig än. Mvh Martin
-
Hej, Jag har också funderat på fendrarna, förra säsongen så placerade jag dem bakom stolarna vid förarplatsen men har också varit inne på att fästa fenderhållare på vattenskidbågen, problemet är att jag tycker det ser lite klumpigt ut. Har alltid fenderskydd på. På tidigare båt oljade jag teaken men överväger att bara försöka tvätta den i år, olja ger ju en lite annan färg och jag har lite svårt med de små teakstyckena vid aktern där en del är under kapell och en del utanför. Har dock inte riktigt bestämt mig än utan får se hur det ser ut när jag tvättat. Mvh Martin
-
Hej! Börjar bli dag att väcka tråden ur vinterdvalan . Hur ser det ut för er inför sjösättning? Någon som redan är i? Själv är planen att hämta ut båten från förvaringen första veckan i maj och därefter kunna få i den så snart som möjligt, om inget gått snett under vintern ska det endast vara tvätt, vaxning, fix med teaken och lite bättringsmålning av botten som står på schemat. Längtar riktigt mycket efter båtsäsongen nu men det får gärna bli några grader varmare så snart som möjligt. Mvh Martin
-
Såg att den nu ligger ute till försäljning så om den inte hamnar i närheten har jag nog tyvärr missat min chans till studiebesök.
-
Nu var båten upptagen, känns skönt. Men jösses vad mycket inställningar det kan vara på en trailer, tog en evighet att få till det så den låg bra. Massa flyttande av stöd och andra prylar. Upptäckte att stävöglan är väldigt högt placerad på T8 vilket gör att det blir konstig vinkel från vinschen när man nästan är hela vägen upp. Om inte jag helt missförstått alla inställningar på Fogelsta 303000 så har jag svårt att rekommendera detta till en T8. Men uppe är den och ligger helt ok för en väldigt kort transport till vinterförvaring, bara servicen kvar och den ska göras på måndag. Sen kan höststormarna få komma :). Mvh Martin
-
Kul med liv i tråden! Denna T8 ligger ju i vår grannhamn, måste försöka få till ett studiebesök för att se denna installation. Perfekt lösning och det ser ut att fungera även med vattenskidbåge. Det som gör mig lite fundersam är att det inte ser ut att vara något stöd neråt, borde bli rätt stor kraft på infästningen. Mvh Martin
-
Hej @Torbjorn77, När vi köpte vår T8 stod det också mellan denna och 79 DC ett tag, men rätt snabbt kom vi fram till att den större ruffen med toalett bakom dörr passade oss bättre. Till slut stod faktiskt valet mellan Yamarin 88 DC och T8 och då vann T8 på, i vårt tycke, bättre ruff. 88 DC ville jag dessutom ha mer än 300 hk på och då sprang priset snabbt iväg. Några tankar som jag haft när jag jämförde T8 och 79 DC: Positivt med T8 jämfört med 79 Mycket bättre ruff. Toalett i eget utrymme. Fast monterat bord (gillar det men tycker egentligen det är lite för stort) 3 riktiga stolar i färdriktningen. Upplev som större rent generellt. Härlig tyngd när det går lite sjö. Tillräckligt snabb. Positivt med 79 jämfört med T8 Snabbare med samma motor. Större kyl. Passage mellan badplattformar utan att trampa inne i båten eller vara akrobat. Smidigare åtkomst till olika förvaringsutrymmen. Du kommer säkert bli nöjd med båda alternativen. Det som avgör är kanske hur du tänker använda båten, planerar du mer än enstaka övernattningar så kommer T8 vara bättre men ska du dra den på trailer till olika platser så kommer 79 DC vara enklare då den är något lättare och smalare. Jag är ju något partiskt men jag hade rekommenderat T8 alla dagar :). Lycka till med båtköpet och hör av dig om du har några funderingar. Mvh Martin
- 53 svar
-
- 1
-
-
Hej Pär, Stort tack för ditt svar, jag vidarebefordrar informationen så får han kolla upp det. Felet fanns med när han köpte båten förra året så det är troligen inget nytt. Motorn är monterad med byglarna ca 50 mm över akterspegeln så det bör vara ganska korrekt, vad jag vet finns det inga skador på botten. Lutar nog åt att felet sitter i motorn och det låter inte som att det är något man enkelt kan testa själv. Blir att låta verkstaden ta en titt. Återigen tack för att du tar dig tid att svara. Med vänlig hälsning Martin
-
Hej, Har en kompis med en Yamaha F350 från ca 2012, motorn sitter på en Yamarin 80 DC. Han har problem med att den inte verkar orka varva ut fullt, maxar någonstans runt 4500 varv och är rätt seg upp i planing. Har testat två olika propellrar, den som finns i Yamaha körfakta och även en som är ett steg mindre men det är i princip ingen skillnad. Motorn är servad i år på auktoriserad verkstad men felet fanns innan servicen och tyvärr tror jag man missade att nämna det för mekanikern. Skrovet är rengjort, visserligen är där ju några lager bottenfärg men att det ska sänka varvet med 1500 varv/min finner jag osannolikt. Utan belastning orkar den varva ur. Såklart blir det till att ta den till verkstad igen men tänkte att det kunde vara intressant att ställa frågan här först. Någon som har en idé om vad det är som kan fela? Mvh Martin
-
@Laban75 har egentligen inget bra svar på din frågor men hittade en bild där någon monterat peke, se nedan. Kan ha fel men ser det inte ut som att de fäst den via ankarboxen?
-
Nej inte än, det får bli en uppgift under vintern. Jag har vattenskidbåge så jag tänker att det kanske kan gå att använda den som stöd men har inte undersökt så noga, vill ju inte att det påverkar hur mycket jag kan tilta upp motorn.
- 53 svar
-
- 1
-
-
Inte direkt kopplat till T8 men kvällsturen i Öresund bjöd på en härlig show med massa tonfisk, fantastisk upplevelse som jag kan rekommendera om tillfälle ges.
- 53 svar
-
- 5
-
-
Har ännu inte köpt upptagningsvagn men tänker mig en 4-hjulig Fogelsta som det ser ut nu. Lutar åt att jag testar dra upp den själv, skulle det inte fungera så är det ju inte värre än att man får böja om med annan dragbil. Ja vikten på ekipaget är ju lite problematisk men förhoppningsvis är det inga längre sträckor som jag ska (beror lite på var jag får tag i service) så det bör vara lugnt.
-
Hej, Lite samma läge för oss, har en större hamn ett stenkast bort där de kan erbjuda både vinterförvaring och service dock bara auktoriserade på Mercury och Suzuki men kan såklart även hantera normal årlig service på Yamaha. Därför kollade med vår säljare vad som gäller för garantin och om man ska få den förlängda garantin som Yamaha erbjuder ska servicen göras av auktoriserad verkstad. Så för min del blir det troligen att dra båten till Yamaha center som är närmast, lite synd då det hade varit smidigt i grannhamnen då de erbjuder lyft och uppställningsbockar mm så då hade jag sluppit köpa en trailer. //Martin
-
Hej, Jag har lite annan resa med båtar då detta är femte i ordningen där storleken succesivt ökat vid varje byte. Tycker T8:an är perfekt för oss just nu, vi är dock bara tre i familjen och grabben som är 16 följer inte med ut alla gånger :). Vi håller till i Öresund och även här kan det snabbt blåsa upp och bli rätt stökigt men det har hitintills gått väldigt fint ändå, det är ju en rätt tung båt. @di98mase vad drar du med för bil? Har en kompis som ska hjälpa mig med sin fyrhjulsdrivna pickup men hade varit bra om det hade gått att dra upp den själv, har idag en bakhjulsdriven BMW 330e och jag är nog rätt tveksam till att jag får grepp nog. Nu efter snart en säsong har jag landat i följande punkter som jag ska fundera på vinter: Någon form av lösning för att få en plattform eller liknande mellan badplattformarna, tänker att jag borde kunna nyttja vattenskidbågen då dess stativ går ner i motorbrunnen. Dämpning på skåpsluckan under pentryt, instämmer i att det är irriterande när den smäller tillbaka. Bättre ordning i skåpet under pentryt, har idag några mindre förvaringslådor men så fort något hamnar innanför är det besvärligt att få tag i. Skåpet är ju väldigt djupt. Hade velat ha ett alternativt bord som är mindre men får ju inte loss det gamla så det kanske stannar vid en önskan, har visserligen mer accepterat storleken på det befintliga men när man är många i båten tycker jag det blir lite lätt irriterande. Remmarna på kapellet har jag också funderat på och ännu inte kommit på vad de är till för, dock tycker jag de är bra att fästa bakre kapelldelen i när jag bara viker upp den och det blåser lite så den hela tiden trillar ner.
-
Hej, Vi hade en Ryds 500 HT åren 91-07, tror båten var från 90. Vad söker du för info om den? Med vänlig hälsning Martin Persson
-
Hej, Efter ide från @di98mase testar jag att starta upp en tråd om Finnmaster T8. Tanken är att samla lite tips och frågor gällande modellen, eller bara dela med sig av erfarenheter/upplevelser. Vi har haft vår T8 sedan slutet av april och har nyttjat den flitigt, håller till i Öresund så det blir många turer till de danska hamnarna. Är mycket nöjda hitintills men har funderat på om någon har en lösning på att få till det så man kan gå mellan badplattformarna? Tycker det är en stor brist att man måste ta ett jättekliv eller gå in i båten för att röra sig mellan dessa, blir ännu svårare när man har vattenskidbåge som i vårt fall. Hoppas här finns några som är intresserade av modellen och kan göra tråden levande. Med vänlig hälsning Martin Persson
-
Hej, Vi undviker också att spola ner toapapper, fungerar säkert men jag vill gärna minimera risken för stopp. Fyller inte på innan användning utan spolar efter och slår sen över reglaget och tömmer systemet så gott det går. Ska tilläggas att vi endast använder toan för att kissa. Kan vara bra att kolla de fyra bultarna mellan toalettskål och fästet, i vår var de dåligt åtdragna vilket ledde till litet läckage med dålig lukt som följd. Inte en helt smidig åtgärd att försöka spänna dem. Mvh Martin Persson
-
Hej @di98mase, Tyvärr gick projektet lite i stå då jag landade i att bordsskivan troligen är både limmad och skruvad och jag vill inte riskera skada något. Men tanken var att ersätta det med ett nytt byggt av två mörkgråa hyllplan på 80x30 cm, då hade vi haft mer lagom med plats runt bordet och fortfarande kunnat fälla ut det samt kunnat behålla dryckeshållarna. Men nu sitter jag här med alla delar men kan inte montera :). Mvh Martin
-
Hej! Vi har landat i att bordet som sitter i vår Finnmaster T8 är lite för stort och skulle vilja byta till mindre. Glad i hågen drog jag och skaffade ett nytt bord för att sen upptäcka att även om jag skruvade bort de 8 skruvarna som bordet är fäst med i stativet så satt det fortfarande stenhårt fast, jag förstår ingenting men lärdomen är kanske att testa lossa på det gamla innan man rusar och köper nytt... Någon som har tips på vad som gör att det inte räcker att ta bort de synliga skruvarna? Limmat? Dolda skruvar som jag inte ser? Annat? Stativet är av modellen elektriskt höj och sänkbart och finns i båtar från flera olika tillverkare. Tog ett par bilder nedan. Med vänlig hälsning Martin Persson
-
Ja visst är det sjukt hur tiden går? Känns absolut inte så länge sedan.
-
Hej! Hittade tillbaka till denna tråd som jag startade för 17 år sedan när jag precis beställt min Yamarin 64DC som jag nu använt i 18 problemfria säsonger, fantastisk båt. Men allt har ett slut och inför nästa säsong levereras en Finnmaster T8 med Yamaha F300XSB2 så nu är samma känsla tillbaka som för 17 år sedan, längtan efter våren 2025 är oerhört stor. Yamarinen har som sagt fungerat ypperligt för oss men nu vill vi ha det ett snäpp bekvämare med bättre sovmöjligheter, toalett och litet pentry men fortfarande ha kvar smidigheten i en inte alltför stor båt. Kanske har alla tidigare intressenter i denna tråd lämnat forumet och detta blir sista inlägget men då är cirkeln på något sätt sluten så det är ju inte helt fel det heller. Med vänlig hälsning Martin Persson
- 349 svar
-
- 2
-
-
Hej. Som vissa varit inne på, kolla båtens skrov först. Beväxning kan ge liknande bekymmer. Enklaste att utesluta före du eventuellt börjar skruva i motor och reglage. Med vänlig hälsning Martin
