Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Utterman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Utterman

  • Placering
    Fänrik
  1. Det är sant men att det skulle vara påtagligt mycket mer i en ny 4-takt gentemot en gammal 2-takt, det trodde jag inte.
  2. Tror att du har balansaxel/axlar i den, det gör säkert sitt. Tyvärr så saknar ju 140 modellen denna lösning.
  3. Precis, kanske är så att man byggt upp för höga förväntningar men tycker ändå att motorn ska hålla en högre klass än så här. Man skall ju inte behöva välja varvtal på en 4-takts maskin...
  4. Precis dessa vibrationer menar jag, beslag och skrovsidor drar igång och spelar vid vissa varvtal... Det är ju inte extremt mycket men det är påtagligt mycket mer än min gamla 2-takt som jag trodde skulle vara mycket sämre i det här hänseendet. /Stefan
  5. Ja, då har man uppgraderat båten till en 4-takt, äntligen.... Kan dock inte bara ge ros till detta efter ett par provkörningar. Motorn som satt på innan var en Yamaha V4 130 2 takt och den ersattes av en Suzuki DF 140. Rent ljudmässigt på tomgång är motorn fantastisk! Vridmomentet känns helt ok i jämförelse med 2-taktaren. Sen kanske det dröjer tills jag behöver tanka också... Rent prestandamässigt så går båten bättre nu också, till min förvåning... Det som är sämre tycker jag hlet klart är vibrationerna, trodde att Suzuki gjorde bra mycket bättre motorer än så här men där hade man fel. Vid vissa varvtal skapas otroliga vibrationer från motorn, enorm försämring från den gamla 2-taktaren som inte gav ifrån sig några alls... Är det så att man skall behöva riva isär en sån här pjäs och viktjustera hela eländet, kanske är det där dom sparar in pengar som gör att maskinerna blir lite billigare? Vad har ni för erfarenheter? /Stefan
  6. Vilket fabrikat på propeller användu dig av då? Jag har varit väldigt inne på en Stiletto 3-bladig. Verkar som den är ganska populär på båtar borta i USA med denna motorn. /Stefan
  7. Är det ingen som har ett sånt ekipage och kan släppa lite tips... /Stefan
  8. Nja, så trött är den nog inte. Sitter på en annan 630 idag och gör 37knop enligt GPS-en med en original 19 alupropp. Alla 4-taktare är ju trötta och det får man ju räkna med, men för mig är det ljudnivån som motiverade en 4-takt! Rostfri i rätt dimension försämrar ju inte motorn heller, bara man hittar rätt modell och stigning. /Stefan
  9. Hej, Har skaffat mig en Suzuki DF140 till min båt, en Flipper 630 HT. Känns som att det är många som har den här motorn på båtar i den storleken och framför allt Flipper 630 modeller. Sitter ju en original 19 aluminium propeller på idag, men skulle helst vilja ha en rostfri för bättre prestanda! Så min fråga är egentligen. Vad har ni som har denna motor på era båtar för prestanda och fabrikat på propeller samt stigning? /Stefan
  10. Yamaha och Honda har två stora fördelar! De är inte svartlackade.... Fan, vad det svarta blir kladdigt och repigt efter ett tag i den miljön... Jag gillar att putsa på mina grejer och föredrar då någom enklare nyans som tex Honda & Yamaha kör med! Aldrig supersnyggt kanske, men alltid OK!
  11. Tycker inte heller den är något vidare snygg... Och det här med att de är slöa har jag ju också hört, men i testerna varierar det väldigt mycket just prestandamässigt. Propellern är ju dock riktig raketforskning, och är säkert inte helt optimerat i alla tester... Än kan det bli vad som helst, bara priset är rätt /Stefan
  12. Vinden kan vända snabbt på sjön... Honda kanske funkar... Kristider är ju bara förnamnet, när jag får för mig att byta motor. Ja då skuttar dollarn upp 70öre med en gång Inget flyt här inte /Stefan
×
×
  • Skapa nytt...