-
Innehålls Antal
1 680 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
12
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Dava
-
Tänker att man med ett kastdäck får en högre tyngdpunkt som gör det hela lite vingligare, men å andra sidan kan man röra sig smidigare över en stor yta
- 5 svar
-
- 1
-
-
Ska du dra båten för hand så går ju stora kölbåtar (om än med sänkköl) som C55 och CB66 bort. Det finns många roliga mer eller mindre kända jollar i denna kategorin! Bara att leta
-
Jag ska laminera på trä. Har gjort ganska mycket jobb med polyester och är lite trött på att först bygga form som ska kasseras så nu är tanken att jag istället ska bygga allt i trä och sen fästa ihop delarna med glasfiber och epoxi. Är medveten om riskerna.. lite därför jag undvikit epoxi hittills.
-
Vad jag kommit fram till så är stich-n-glue enbart möjligt med epoxi.. Produkterna kommer bestå till huvuddel av plywood och epoxin kan skyddas mot solen av färg..
-
Tänkte göra några stich n glue projekt. Men blir inte klok på vilken epoxi man ska köpa.. är det vanlig 275 eller ska man ha någon specialsort? Ska bygga några lådor till båten som start, sen en ny låda till cykeln och sen en däcksjolle om allt verkar fungera bra.
-
Jag tror inte att det är någon fara alls. Och är det någon fara så lär det ju inte hända något över en natt. Så håll lite koll på världsläget så vet du ju om det är en invasion på gång innan du åker dit. Som det ser ut idag så hade jag nog känt mig tryggare i NATO-landet Estland än i vårt "neutrala" Sverige. Men även om Kina ger sig in i leken och förser Ryssland med vapen så kommer det ta många veckor innan de byggt upp tillräckligt med trupp mot gränsen mot baltländerna och det kommer inte ske utan att väst ser det.
- 22 svar
-
- 2
-
-
Vi seglade över Åland och finska skärgården, låg två nätter i Helsingfors dit. Sen sträckseglade vi tillbaka till Saltsjöbaden där vi utgick från.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Ja precis, därför ställer jag mig frågande till de exklusiva skärgårdshamnarna.. de lär ju inte låta någon stanna där gratis men om de inte erbjuder god rabatt ska de ju inte heller få vara med i sammabetet! Råå och Limhamn tog länge 50 kr/natt vilket jag tycker är en rimlig avgift. Egentligen borde alla hamnar ha ett alternativ där man får lägga till billigare om man inte behöver utnyttja faciliteterna.
-
Var inne och såg att det blivit bättre med frihamnar längs västkusten än det varit tidigare. I GBG-skärgård har Nordhamnen, Amundön, Näset och Sandö anslutit sig. Ingen av dessa hamnar har dock någon vettig information på sin hemsida trots att det i §2.1 tydligt står att all information ska anslås på hemsidan. Sandö skriver dock om att hamnen anslutit sig till frihamnförordningen vilket innebär att man kan ligga gratis (!) i många hamnar eller för en 25 kr miljöavgift - vänder man på det så borde man alltså kunna räkna med att få ligga där i upp till tre nätter gratis eller för 25 kr per natt. Är det någon av er som har utnyttjat frihamnordningen i någon av ovan nämnda hamnar?
-
Vi seglade till Estland 2001. Har inte så mycket att säga om landet. Lite sämre service än andra länder - men då kompenserades det av att allt var till halva priset.. vi låg 3 nätter i OS-hamnen lite norr om tallin och hade hyrbil. Men det såg ut som att det var gott om lokaltrafik. Kusten är ju mer som västkusten utan någon direkt skärgård och vi undersökte aldrig några andra hamnar...
- 22 svar
-
- 1
-
-
Jag gjorde en snabb skiss 1. Belysning 2. Lanternor 3. Motorlanterna 4. Navigation 5. Autopilot 6. Kyl Det är sant att belysningen kan ha egna brytare, tänkte mest att det kanske hade varit praktiskt att ha någon form av ledljus om man kommer till en kolsvart båt och har släckt alla lampor.. Autopiloten är bra att ha på en egen så kan den bli strömlös utan att man behöver dra ur kontakten.
- 3 svar
-
- 2
-
-
Jag tänkte fixa en elpanel till min lilla båt. Idag är allt kopplat direkt till ett bilbatteri utan strömbrytare eller säkringar. Det som är inkopplat är autopilot, logg, ekolod och en lampa med strömbrytare på själva lampan. Jag tänkte att jag skulle dra om elen och sätta in ett kylelement till kylboxen och allt borde ju rimligtvis kunna slås på och av med en strömbrytarpanel. De flesta lampor har ju egna strömbrytare, men en knapp för att snabbt tända typ köksbelysning är ju vettig att ha innanför luckan. Men vad ska man mer styra från elpanelen? Hur ser det ut hos er? Så fort båten är ruffad och lite större (än Solingen) så känns det som att 6 knappar som jag tänkt begränsa mig till är i snålaste laget. Solingens sex knappar gick till, Autopilot, elmotor (via relä) Logg/GPS/ekolod, 12V uttag, mysbelysning i sittbrun, länspump. (Här fick jag anstränga mig för att använda alla knappar...). Sharken behöver ju inte länspump, men däremot ev lanternor..
-
Så är det säkert, men det förklarar inte hur de kan sälja bra ekolod utan plotter för dryga 1000 kr medan enklaste plotter utan kartor kostar 3-4 gånger så mycket - UTAN att kartor ingår.. Jag kan förstå att det är dyrt att ta fram bra nischade produkter, men jag tycker att de är för dyra! En tanke som slog mig precis är att kraven på precision hos en ekolods-"plotter" kanske är diametralt annorlunda jämfört med en riktig plotter. Alltså företagets ansvarsskyldighet om man skulle gå på grund. Att ekolodsplottern visar fel kommer förmodligen bero på användaren, medan den som köper en riktig plotter kanske kan lägga över större ansvar på tillverkaren? Inte säkert att det är så på den svenska marknaden, men det finns säkert länder där man kan få skadestånd om man kör på grund där plottern säger att det ska vara säkert? Samma sak med kartorna - det höga priset beror kanske på någon form av inofficiell ansvarsförsäkring? Det skulle ju i så fall förklara varför man inte kan köpa riktiga kartor ens till de finaste ekolodsplottrar... Asch ska jag vara ärlig tror jag mer på raols förklaring att de är dyra för att det finns folk som är beredda att betala för det...
-
Jag slipade bort all färg på Solingen för några år sedan. Ner till Gelcoaten. Jag skrapade först och sen slipade jag med 80-papper. Våtslippapper från Biltema. Jag slipade med skaft och doppade i en spann lite hela tiden för att inte färgen skulle sätta igen pappret.
- 41 svar
-
- 1
-
-
Det viktigaste verkar ju vara att hålla sig under 3500 kg på totalvikt så även om bruttovikten är över 3500 kg så är det helt lugnt eller?
-
Om totalvikten överstiger den vikt du saknar körkortsbehörighet för blir påföljden olovlig körning - inte överlast. Inget texten nämner något om. Frågan är hur det blir när du typat ner släpet och således kör en fordonskombination som på pappret är laglig - men just denna dag oturligt nog är överlastad.. Skulle lasta bensinen, elmotorn och blybatteriet i bilen för att vara lite mer på den säkra sidan.
-
Det hade varit kul, men jag har otroligt mycket andra åtagande, men jag kan undvara ett par timmar för att provsegla båten här och visa runt lite i hamnen och närområdet. Sen om du har möjlighet får du gärna komma hit och vara med på veckokappseglingarna. Men jag har inte möjlighet inte åka iväg och lära dig på annan plats, det finns helt enkelt inte tid till det. Vi kan ta vidare diskussioner på DM så behöver vi inte snacka sönder tråden här.
-
Absolut! Antagligen vill säljaren följa med..
-
Ja, folk är inte kloka.. hade varit mer intressant att få veta vad det är för ankare.. brucekopia, dragg? Storseglet är genomgånget = gammalt. Men på bilderna ser det ganska bra ut... Motorn från denna sida millennieskiftet.
-
Det dök upp en Triss Magnum i Ängelholm för lite över din budget idag. Jag skulle tycka det vore kul att få en anledning att provsegla den så har du tid, lust och möjlighet så kan du väl komma hit så bokar vi en provtur en dag när det ser ut att bli fint väder! Väl här kan jag visa hur det ser ut i vår Shark 24 och kanske en offentlig H-båt så du har lite att jämföra med. Länk https://www.blocket.se/annons/skane/triss_magnum_600/107044113 Kolla facebookmarket också! Finns många båtar där! Jag vet inte hur man länkar...
-
Ohlsson 22 - fin motor, gamla segel. Bil/30-kärra. Ganska tung för sin storlek - tryggt? https://www.blocket.se/annons/jonkoping/ohlsson_22/107017898 Artikel om båttypen https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/prisvard-ohlson-22 Hydra, elmotor, saknar bom. Saknar vagga? https://www.blocket.se/annons/skaraborg/hydra_20_segelbat/102978666 Texter om båttypen. Har alltid varit lite av min drömbåt. https://korpnastet.wordpress.com/2013/01/12/hydra-20-en-akta-midgethavskryssare/ https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/klassikern-hydra
-
Det vore ju kul om du höll intresset och tråden vid liv. Inte så att du (TS) ska köra och köpa första bästa båt du hittar. Men utvecklas som köpare och drömmare genom att titta och diskutera olika båtar. I din prisklass har det ju faktiskt börjat dyka upp lite båtar de senaste dagarna, bland annat en Hydra och en ganska fin Ohlsson 22. Hydran saknar bom, men det känns som ett lagom renoveringsprojekt. Hydra är en riktigt bra båt och jag tror till och med att Miljöpartiets Per Bolund har en!
-
Jag tror att man vänjer sig också.. Det som förvånar egentligen är hur länge lukten sitter i i utställningsbåtarna. Det är ju inte så att alla är helt nytillverkade. Men som jag skrev så vädras doften ur ganska fort, så är man känslig så kan man säkert låta den stå luftigt under tak med luckor öppna i några månader före säsongen så borde doften vara borta sen.
-
Nybåtslukt! Finns det något bättre? Jag brukar alltid plasta något stort inför varje säsong för att få den doften i båten Nä, men seriöst så vädras det ut relativt fort. Köper du en ny båt skulle jag tro att det mesta av doften är borta efter en aktiv båtsommar..
- 6 svar
-
- 1
-
