Gå till innehåll
söndag 28 juni 2026

Fredrik_J

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    680
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Fredrik_J

  1. eller frugan som kör finkläderna efteråt... (Vad står det i anvisningarn? bra att läsa dessa ibland...)
  2. Har du helren botten som legat i en säsong eller så, så är mitt tips, att innan annan färg, göra en epoxibehandling med gelshield el liknande. Du slipper framtida problem samtidigt som du slipper jobbig renslipning innan, endast putsning för fäste. Ja, färgen kostar en slant, men vem har sagt att båtägande är billigt ;-) Kolla Metodboken (länken) i tidigare inlägg. /Fredrik
  3. Var tar den sin signal, egen givare eller W från generator? I båda fallen en sinusvåg växelström. Mäter frekvens (Hz) Är kol/laddregulator dåliga, rem slirar, dioder paj... blir varvsignalen konstig!(W-ansluten mätare) Separat givare, ta ur och kolla om ändan är full med spån (magnetisk!) Naturligtvis förutsätter båda varianterna hela kablar med goda kontakter, hela vägen på alla tre anslutningarna ;-) /Fredrik
  4. Kallas även tapetborttagare, finns som sagt lite överallt...
  5. Det finns de som har så de ser att titta när de kör, och gör det... -Har tröttnat på att läsa.... /Fredrik (jag skojar inte)
  6. Tveksamt om det finns om det inte finns yrkes(gods)trafik i sjön.... En inte helt oäven lösning är terrängkartan, eller vad den heter nu, brukar finnas lite stenar mm inritat. Dessutom ypperlig information om hur det ser ut på landbacken ;-) /Fredrik PS Kolla på www.lantmateriet.se
  7. ...och/eller gammal(=oöm) bilbarnstol=bättre stöd till minstingen
  8. Om det bara är på USA-motorer, -ren gissning-, 305 Cubik- Inch- Deplacement?=kubiktum slagvolym?
  9. Ett regat släp i bra skick ska du kunna köra med avsed last i avsed hastighet lika länge som bilen orkar dra det! Är det något som går sönder, beror det på bristande underhåll.... ;-) Men är det en upptagningskärra med plastlager osv, bör du nog inte lämna hamnen! /Fredrik
  10. Fast utan tätningsmedel blir knappast dina gängor heller täta, eller :-) (Finns även R3/8 gänga emellan 1/4 och 1/2!) Jag förutsatte att meningen var att täta mellan detaljerna... /Fredrik
  11. ELEKTRONISK insprutning styrs ju hela tiden av alla de värden som går att hämta, för att ge optimal förbränning/effekt i varje ögonblick. =Effektivare utnyttjande av bränslet= mindre åtgång.... En gammal MEKANISK insprutning är inte mycket att jämföra med här ;-) /Fredrik
  12. Måste ju gå utmärkt med vilken jolle som helst, om man accepterar den fart det blir... Sen får man ju inte glömma lösningen på hur man laddar batteriet till nästa tur, där kommer den intressanta disskusionen :-) /Fredrik
  13. Nja, risk att det rostar på sikt. Kan vara elzinkat stål. Kolla med www.kgk.se (VDO) Eller sätt ett nivårör på sidan.... /Fredrik
  14. Packnings-silikon kanske, tex Blå Permatex, men helst ska det du tätar med komma i kläm, framförallt när man tätar utifrån, risken är att det släpper annars. Se till att inte för mycket klämms inåt vid dragning, det kan rammla ner i tanken senare... /Fredrik
  15. Är det ett reggat släp är det vad som står i regbeviset.... Kolla där så slipper du alla spekulationer ;-) /Fredrik
  16. Ett sätt att inte behöva bry sig, är att lägga det i en soppåse brevid istället. Ingen risk för stopp, mindre att spola, mindre att tömma och mindre skräpigt NÄR man tömmer. Har inte problemet själv då jag inte har ngn toalett.... (i båten!)
  17. Måste väl finnas färgaffärer i stan också.... Prova Hitta.se eller Eniro!
  18. Rostskydds-primern funkar bra, klart prisvärd...
  19. Det jag tror är svaga punkten är sömmarna! Köpte bogserband billigt, och de sömmarna sprack. Men kan man sy räddningsselar odyl själv, måste det ju gå att komplettera sömmarna i ett ankarband också... Hur många är det inte som använder billiga surrningsband (eller inget alls) på takräcke och släpvagn, där är det säkerhetsfråga också ;-) Köp på! / Fredrik
  20. Post & Telestyrelsen och intyg i din intygsbok (!?) Sök på forumet, har varit en hel del diskusioner i ämnet ;-)
×
×
  • Skapa nytt...