Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

Fredrik_J

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    680
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Fredrik_J

  1. Gissningstävlan!?! Jag gissar på 273,4 meter
  2. Ska man rusta en 42-fotare bör man nog läsa lite böcker och tidningar om båtar, segling mm. Kolla på biblioteket, de har mycket intressant till låg kostnad....
  3. För att inneha seglarintyg måste du visat att du kan hantera en båt! För kustskepparintyg behöver du bara teori, du behöver inte ens ha varit i en båt... Båda har sitt berätigande, men kustskeppare är nog det man ska sattsa på. Låna en bok på biblioteket så ser du vad det handlar om -väjningsregler, navigation, fyrar, sjövett mm. Snabbt inläst teori, som bör kompleteras med praktik. De flesta klubbar ordnar nog kurser under vintern! (Förarintyget är en bra grund till skeppare, men fortsätt på en gång så slipper du repetera!!!) /Fredrik
  4. Elmotor är jättebra, om man bara kan få med sig energin man behöver... Lite svårt att tanka på en del ställen... Men som sagt, på rätt båt med rätt skeppare, på rätt slags segling är det perfekt. Frågan är diskuterad här tidigare!
  5. Kanske inte ovanför, men PÅ... Hur tungt är det att hålla när båten ligger på sidan? Trämast har egen (begränsad) flytkraft, alumast kan fyllas med frigolitstavar. Som extra säkerhet kan man montera något utvändigt också. (En katamaran har säkert större behov av flytkraft eftersom mastfoten troligtvis ligger högt över vattenytan i sidoläge, detta gör att båten redan tippat över och trycker masttoppen mer mot/igenom vattenytan.) /Fredrik
  6. 100-150 meter ankar/förtöjningsgods? Mantåg ca 4 ggr längden, storfall ca 2 ggr masthöjd osv. Beror väl ganska mycket på....
  7. Bind fast en fender eller nätblåsa i masttoppen så kan du leta vidare i lugn och ro....
  8. Prova och mät spänningen med multimeter på batteriet, generatorn och instrumentpanelen i tur och ordning så vet du om det läcker någonstans. Först därefter går det att gissa vad som krånglar.... (Typ dåliga/ärgade anslutningar och kablar) /Fredrik
  9. Sätt en multimeter på batteriet innan du sätter i sladden (12-13V bör vissas då), sätt i sladden och spänningen vandrar sakta uppåt ca 1V. Då vet du om du ska fortsätta leta. Sedan kan den ju iochförsig vara trasig, men då är alternativet att följa kablar... /Fredrik
  10. Har du sökt/ringt via eniro och hitta.se? Grossisterna brukar kunna sälja spillbitar kontant, annars ev genom ngn smed/järnaffär.
  11. www.fogas.se har också rekomendationer och tips på sin sida! /Fredrik
  12. Ingen vajer som lossnat eller gått av.... Kolla om det rör sig på växelspaken på motorn när du passerar friläge med reglaget. I annat fall ngt som släppt invändigt. Lycka till /Fredrik
  13. Förstår inte...., problemet är att bakersta rullen kommer bakom kölen -eller? Om du (låter) tillverkar ett fäste som klämmer runt axeln för en extra rulle på rätt höjd, så får du stöd! Gissar att sidorullarna sitter klämda runt rambalkarna? Kolla på andra vagnar för tips, kanske finns att köpa löst till din... Ligger båten rätt i längdsled? Har du fler/bättre bilder? /Fredrik
  14. Kan du inte få dit en kölrulle till på tvärbalken/axeln man ser på bilden? /Fredrik
  15. Fredrik_J

    Laga hål?

    ...eller sök bland alla gamla trådar här på MG. Att laga plastskador har varit uppe många gånger! Finns bra böcker i ämnet också... /Fredrik
  16. 1. Dra överfallet som håller spridaren (inte rörmuttern till bränsleröret...) 2. om det inte hjälper, ta ett mässingsdorn och större hammare och slå till på överfallet/spridarkanten inåt!(Måttligt!) 3.sedan återstår nog bara att byta tätningshylsan i hålet Varvtal/Generatorn: kolla anslutningarna... /Fredrik
  17. I gammla bilar fanns expansionsutrymme I kylaren (ovanför lamellerna), men designerna ville sänka huven och då blev det ett separat kärl... Köp ett kärl från ngn gammal Volvo 100-200 på skroten (finns både hög/rund och låg/platt) och anslut på lämplig plats och kanske högt så kan du lufta genom att lätta på lämpliga slangar. Ju mer vatten desto mer luft behövs för volymökningen... (Föresten, Det är inte meningen att det ska vara expansionsutrymme i värmeväxlaren? För hög vattennivå helt enkelt!!) /Fredrik
  18. Motordriven eller på landström? Finns ju lådor för 220V att köpa och ställa i ett hörn, men AC typ bilen blir nog till att lämna över till behörig installatör, blir nog dyrt tyvärr. Dessutom fungerar det ju bara med motorn igång (eller separat motor, AC-kompressor kräver ca 5-8hk vid drift...) /Fredrik
  19. Kan det då inte vara spännrullen till kamremmen? Eller ngt som skrapar i där inne? Köp rem och spännare och riv isär... /Fredrik
  20. MAO sitter något på fel sida på huvudbrytaren! Följ kablar från batterierna och kolla inkopplingen... /Fredrik
  21. Liksom de flesta andra som sysslar med reklammtrl, kolla på eniro/hitta.... Snyggt är ju upp till dig som beställare! /Fredrik
  22. Följ kablarna till fördelarlocket och se att de sitter i rätt ordning där... Vrid motorn med locket loss så ser du vilket håll det går. /Fredrik
  23. Fredrik_J

    radarvarnare

    Vilket gör att om apparaten kan ta emot radarvågorna från hastighetsradarn, så är den olaglig att ha i bilen... Tycker jag är lätt tolkat av den texten! /Fredrik
  24. Är väl också enda att få reda på vad man verkligen har, och inte borde ha... /Fredrik
  25. Allt blir varmare med mera gas... Kolla så inget ligger för nära varmare motordelar (kablar osv) Kan vara rengöringsmedel/konserveringsmedel/spill/läckage som ger sig till känna, tänk på hur ett el-element kan bete sig efter lång vila! Men kolla också att du har tillräcklig ventilation osv... /Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...