adeseaso
Medlemmar-
Innehålls Antal
120 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av adeseaso
-
Just den köper jag till icke synliga snickerier då det är den billigaste WBP (water and boil proof) plywood jag kan köpa lokalt. Till synliga detaljer har jag köpt den här på Hjertmans, vet inte om den skiljer sig mot SeaSeas finare skivor - https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/teakdelar-virke/plywood/mahognyplywood-12mm-1-4-skiva Så här skiljer sig "finsidan" av den svarvade skivan mot den bättre kvaliteten. Båda obehandlade. En stor skillnad i färg och kvalitet på ytan. Den finare skivan är en fröjd att lacka och göra fin.
- 13 svar
-
- 1
-
-
Jag har sedan tidigare en 1000 kronors CAT excenterslip som jag upplever "stannar" väldigt lätt vid polering. Alltså inte bara att rotationen stoppas utan också att oscilleringen fungerar dåligt. Antagligen pga för stor friktion för maskinens styrka. Lättare slipjobb sköter den bra. Nyligen uppstod behovet av att köpa en snabbavverkande maskin (dvs med rotationsläge) inom familjen. Vi hyrde en Festool Rotex på Cramo en dag och blev imponerade och skaffade billigaste motsvarande som blev en Bosch GET 55-125. Den tuggar på jättefint och fungerar mycket bättre som polermaskin i sitt oscillerande läge. Den håller konstant varvtal även när den greppar tag i ytan och ger ett jämnare och bättre resultat, snabbare och mer bekvämt. Så min upplevelse är att det kanske krävs en lite kraftigare excenterslip om man ska polera med den, förutsatt att man inte provar sig fram och hittar en kombination av applikator och medel som inte ger för stor friktion.
- 20 svar
-
- 1
-
-
Jag tycker det är en no brainer att riva ut Maxpowern och köpa någon regulator som låter sig programmeras manuellt. Victron Smartsolar har jag erfarenhet av och kan varmt rekommendera men det finns säkert andra bra alternativ i prisklassen strax över tusenlappen.
- 54 svar
-
- 1
-
-
Hej! Vi står i en renovering av en 36-fots segelbåt där vi kommer byta ut all blöt balsa (efter skruvad teak) till ny divinycell och sedan måla om hela däcket. I samband med det har vi två jobb vi skulle vilja passa på att göra i sittbrunnen. - Sänka ner skotbalken som tidigare var fult och bulkigt monterad uppepå tofterna - Göra urtag i babord toft och skapa en stuv med lucka Idag är alltså tofterna plana och utan urtag men målbilden är något i den här stilen med nedsänkt skotbalk och en stor lucka för stuv på ena sidan. Hur själva luckan ska byggas har jag kläm på, det fanns bra instruktion för hur man bygger en form att plasta i på Boatworks Today på Youtube bl a. Att skapa profilerna vid nedsänkning av skotbalk och runt urtaget för stuvluckan har jag inte hittat någon konkret instruktion för men jag kan tänka mig att man får såga upp urtaget och sedan skapa en form i trä som skruvas fast underifrån så att man har anläggningsytor med rätt form att sedan plasta mot? Jag tar gärna emot idéer och tips. Det är ett läroprojekt då jag inte gjort liknande modifikationer förut men jag provar gärna. Blir det inte bra är det ingen fara, vi har kontakter för att billigt ställa båten på kranbil och rulla 3km till närmaste båtsnickeri som backup.
-
Försök redan från början planera för vilket strömbehov du kommer få. En stor post är kylbox, ifall du vill ha en eldriven. De går dygnet runt och drar en del. Skönt att ha på långtur men den ställer vissa krav på batteribank och solpaneler. En plotter behöver inte dra så mycket. En sextummare typ Garmin 62cv drar 0,7A. Den storleken tycker jag räcker gott i mindre båtar. Faktum är att jag hade en i min IF men inte riktigt hittade någon bra plats för den så jag sålde den och gick tillbaka till en vattentät mobiltelefon (och papperskartor) för navigering.
- 15 svar
-
- 1
-
-
Jag har tidigare kört med International Original till utvändiga detaljer i båten och är lite besviken på slitstyrkan så har köpt Hempel Dura Gloss för att prova något annat. Tidigare förvarade jag penseln i halvolja (rå linolja/balsamterpentin) med framgång. Original beskrivs dock som alkyd/oljebaserad medan Hempel-lacken beskrivs som en uretanlack. Någon skillnad i den rekommenderade penselvården?
- 12 svar
-
- 1
-
-
Allra enklast (om nu panelen går att demontera vill säga) är att skruva loss panelen och ta med den till ett båtsnickeri. Det är billiga material och inte så värst arbetsintensivt att plasta igen hålen, ta nya hål, måla om alltihop i samma (eller iallafall en väldigt lik) gelcoatnyans. Det stinker, dammar och kräver en del trial and error att göra bra själv så när du skriver att det låter meckigt att tillverka en egen skiva och att du vill ha bra finish så tror jag på att leja ut jobbet.
-
En bekant på samma brygga som mig målade med Biltema Ostkust självpolerande och fick skrovet helt och hållet täckt av tulpaner. Som referens har jag en till bekant på bryggan som har 4-5 år gammal Cruiser One på sin Fenix och den klarade sig med ett par hundra tulpaner kanske, under kölen och på rodret. Min ganska hårt spädda Trilux gav som tidigare sagt noll tulpaner. Alla båtar användes ungefär lika mycket. Handlade det om Ostkustfärgen även i din kompis fall?
-
Jag är 190cm och ligger bra i förpiken, så den är iallafall längre än så. I salongen är stickkojerna två och en halv meter eller så.
-
Du kan även spana in IF:en om du gillar att kunna välja och vraka bland exemplaren och ha gott om information till hands. Klassförbundet har ett mycket bra webbforum med svar på det mesta. Den har inte lika stor inre volym som en Maxi 77 eller Vega men den passar fint för långa personer då kojerna är rejält långa både i salong och förpik och pentry är placerat så att man står i rufföppningen och lagar mat. Relativt lättsåld båt när du vill byta ifall du hittar ett fräscht exemplar. Den angivna budgeten ska inte behöva vara några problem.
-
Även jag klarade mig utan tulpaner i år med Trilux. Har båten i Oxelösund.
- 105 svar
-
- 1
-
-
Ifall de har grejerna jag söker i sortimentet blir det nästan alltid Happy Yachting. Gratis och snabb leverans oavsett ordervärde gör att jag gärna sponsrar dem i första hand.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Det är fördelaktigt att först täcka ditt förstorade håls ytor med epoxi utan förtjockning. Det går in i fibrer och porer bättre och gör att den förtjockade epoxi du sedan fyller på med sitter säkrare. Det kan vara en nackdel med Six10 jämfört att blanda i förtjockningen själv, att du då inte får tillgång till den vanliga tunnare epoxin. Jag brukar blanda den vanliga epoxin, snabbt pensla ytorna med denna och sedan blanda i förtjockningen i samma sats. Med spritspåse jobbar man både snabbt och kontrollerat så det är ingen konst att hinna med så länge satsen är liten. Stor sats = mer värmeutveckling = snabbare härdning. Sedan brukar jag försöka försänka hålen och använda butylband där det är görligt (läs genomgående bult så att bulten/skruven inte behöver rotera vid montering). Om man någon gång behöver lossa på grejerna är det så mycket trevligare att plocka bort butyl än Sika och liknande.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Just den biten är lurig. Jag har i vinter fixat en burk gelcoatspackel som från början var vit men efter inblandning av pigment är ganska mitt i prick för min beiga däckskulör. I år ser det alla gånger bättre ut än det hade gjort om jag köpt rätt RAL-kod till min gamla båt, men facit får man väl först om några år.
-
Tack! Jag hade läst den första men inte den andra länken, många bra tips! Frågan är om excenterslipen accepterar att slipa vått om man går försiktigt fram med blomspruta, jag är nyfiken på era erfarenheter där. Skyddshandskar, slipkloss och en balja vatten funkar väl annars fint på en relativt liten båt misstänker jag.
-
Jag har ärvt en (västkust-) VC17 botten på en IF som seglar längs Södermanlands och Östgötakusten och kommer nu att byta till Trilux då det känns bättre att ha en godkänd färg. Jag har inget emot att jobba lite för en slät botten som blir lättare att hålla ren och är nyfiken på hur ni som slipar Trilux går till väga? Kör ni för hand med kloss eller excenterslip? Lämplig kornstorlek att börja och avsluta med?
-
Modern bensin innehåller etanol som attraherar fukt från luften i tanken och fukten hjälper till att bilda den klegga som de pyttesmå hålen i förgasaren lätt sätts igen av. De fixar inte heller små smutspartiklar om sådana har kommit in i tanken. Att köra med alkylatbensin är en metod att slippa etanolen så att förgasaren kräver mindre omvårdnad för att hållas ren. Jag har svårt att se att det går att "spola ur" en redan smutsig förgasare genom att använda alkylatbensin. Annars fungerar det bra att se till att aldrig ha gammal bensin i tank eller förgasare. Tillsätt Sta-Bil eller annan fuktätande bränslestabilisator i bensinen och stäng gärna av motorn genom att vrida av bränslekranen och vänta tills motorn kört slut på bensinen i förgasaren.
