Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Paul_Schtek

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    203
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av Paul_Schtek

  1. Det är väl teoretiskt sätt möjligt att installera en liten styrpulpet långt fram o styra med ratt och fjärreglage - då skulle man nog få en mycket bättre balans i båten. Enklare/billigare är väl att byta båt. Funderade på om en gummibåt skulle funka? Alternativt hålla sig till 2-3 knop - kanske byta till en elmotor så man inte frestas till fortkörning.
  2. Hittade den här bilden där killen som kör har en rorkultsförlängare på nästan 2 meter. På de andra bilderna var de 2 i båten och ändå gick den med nosen rätt högt.
  3. Jag vill inbilla mig att underhållsfria batterier är sämre, då de inte går att fylla på. Motorn laddar inte startbatteriet så snällt, som ju nästan är fulladdat från början. Vätskenivån sjunker rätt mycket på en sommar i mitt startbatteri. Skulle det inte gå att fylla destillerat vatten är det nog rätt slut på ett par tre år.
  4. Kolla med den här: http://www.marinhallen.nu/marinhallen.html
  5. Jag har som sagt papperskort. Finns kompass o nånstans i båten ligger det en passare och transportör. Men ärligt talat mycket tveksamt att jag skulle klara mig med bara det i praktiken.
  6. Undrar om verkligen tullen har den träffsäkerheten? Det rullar väl dagligen in lastbilsvis med knark och kalshnikovs som missas?
  7. Har sett en variant att smörja upp styrvire genom att pressa olja genom den, men man behöver nog lossa hela. Sen ska man ha en bit trädgårdsslang och slangklämmor och tryckluft. Man fyller slangen med olja o låter tryckluften pressa den genom viren. Det ska gärna hänga också så att det rinner nedåt. Kanske skulle kunna funka även om man bara lossar i ratt-änden.
  8. Måste man ha en GPS-plotter? Jag har kört med mobilen, Eniro på sjön med offlinekartor (och papperskort som backup och för överblick) Iphone är tydligen vattentät numera, och den sitter lite skyddad under hardtop-taket i en hållare. Laddaren har jag oftast ansluten. Har inga problem med solsken eller skärmstorleken heller tycker jag. Men är det något i säkerhetsväg jag missar?
  9. Ska du bara ha den för att kunna låsa fast båten? Här är en gammal tråd om samma sak, men den vägde bara ett ton och skulle trailas.
  10. Ättika och vatten i en blomspruta är ett tips. Kan man spraya på gamla dynmadrasser och lite varstans.
  11. Ibland sälja det ”nya” gamla vires, typ teleflex, på blocket eller eBay. Har man tur, ingen brådska och vet vad precis vad man behöver kan man kanske hitta rätt.
  12. Tyvärr kan det nog också vara så att ny vire, Biltema eller ej, inte passar din gamla styrväxel. Så man åker liksom på att köpa ny ratt, styrväxel, styrvire, styrrör och en ny kullänk som fäster motorn i viren. Och i värsta fall nytt akterspegelfäste. Vars hål inte passar med de gamla så då behöver man plasta igen dom gamla först. Jo, och instrumentpanelen också för den nya styrväxelns hål passar ju förstås inte med den gamla heller.
  13. Man kan ju kanske dela upp sig på 2 mindre båtar också.
  14. Utrustad med enklaste multimeter är det väl bara börja vid batteriet och följa tråden utåt och se hur långt strömmen kommer.
  15. Det tråkiga svaret är ju förstås att sälja den och köp en båt som redan är som du vill.
  16. En sån här mojäng alltså? https://www.tystor.com/produkter/batteriseparator/septor/ Finns manualer där på sidan hur de ska kopplas in. Verkar som den kan göra samma sak som ett skiljerelä fast ”smartare”. Om man köper ett nytt skiljerelä följer det förhoppningsvis med en manual hur det ska kopplas.
  17. Säg att man är några stycken som ska ut och ”fiska” och behöver 2 plattor kall öl. Det får man nog in i en vanlig kyl. De stoppar man in i en sovsäck och drar en plastsäck över, bör väl hålla sig någotsånär kylt en dag. Frysväskan fyller man med is. Bör gå och blanda ihop ett is och saltbad när grillen sen väl är tänd och få ordentligt kallt.
  18. Har nån testat att kyla ölen i isbad med salt? Om man har ölen varm men kylväskan full med is. Ölen ska tydligen gå från 20 grader till 5 på en kvart enligt ICAs test.
  19. Campingbåt kallas väl typen? 60-70 tal? Var inne på norska Rana men det stämmer nog inte. Herwa kanske? Tuff ruta oavsett!
  20. Jag chansade och monterade det i samma utrymme som batterierna. Har inte exploderat hittills.
  21. En crescent 42? https://www.sokbat.se/Modell/crescent/42 Det går nog bra med en 6 hk.
  22. Kan man inte göra samma sak här genom att anropa, heter det kustradion, på VHF?
  23. På min 40 hk EFI från 2002 är växelstången infäst uppe i motorn. Satt väldigt illa till. Man skulle klicka ur en, ö, grej och sen dra en annan grej åt sidan och sen var det loss. Ännu värre att få tillbaks. https://www.justanswer.com/boat/8h0ri-2003-mercury-40-hp-stroke-efi-outboard-disconnect.html https://www.scribd.com/doc/297811678/Mercury-service-manual-40-50-55-60-90 Läste nånstans att att allt blir lättare om man skruvar loss grejen som sitter i vägen, som jag tror är en el-styrning-data-grunka.
×
×
  • Skapa nytt...