Läsförståelsen hos några här på MG har en utvecklingspotential 😉
Jag gav en direkt URL till båtdata för en Linjett 32 med partialrigg men där RM saknades.
Tipsade om att Seldens ofta kan ta fram rigg design dokument om man ger dem serie numret som är instansat i mastroten (men inte alltid).
Beskrev vilka problem jag råkade ut för innan jag beställde riggrenovering (nya vant, nya vantskruvar, nya fall, byte av diverse slitna delar efter 20 års bruk, byte av skadade alu profiler till Furlex).
Teoretiska RM är just teoretiska, beskrev hur seriösa båtvarv mäter RM på en byggd båt, då vet man exakt RM30 för en olastad segelbåt.
Det jag ville uppnå var att få en renoverad rigg som är beräknad för en tungt nedlastad långseglingsbåt, de flesta inser att det är stor skillnad mellan 9.5 och 12.5 ton och inverkan på dimensioner.
Min tanke med infon var att om någon på MG planerar översyn av rigg inför långfärdssegling skall de snabbare finna en väg till ”sanningen”.
Inom politiken anstränger man sig för att missförstå varandra men vi seglare på MG gör väl aldrig så eller hur?