Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Sneseglarn2

Svarta fläckar på däcket på min segelbåt

Rekommendera Poster

Hej..! Jag har problem med svarta fläckar på min Aphrodite 30 från 1979.. Det har bildats fläckar på däcket i fören och en bit upp på doghouset, Svarta oregelbundna fläckar... Men bara på de skrovliga, halkskyddade ytorna.. Jag har försökt tvätta med en del olika medel, men det går inte bort..! vad är det för nåt jag har fått på däcket..? några i båtklubben säger att det kan vara från avgaser från yrkessjöfarten som går förbi utanför... Men jag vet inte vad jag ska tro... Har mest haft träbåtar, och har liten erfarenhet av plastdäck... Är det något som kommer underifrån i gelcoaten, eller vad... Är det Svartmögel... Någon som kan svara på vad det kan vara...?  Innerligt tacksam om jag kunde få hjälp att lösa detta problem... Båten är i övrigt i bra skick..  M.V.H... THomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med högtryck, funkade bra på mitt halkskydd när det var prickigt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högtryckstvätten gör underverk på dessa ytor, jag provade allt annat innan t.o.m oxalsyra men tvätten är oslagbar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade svartgröna fläckar som inte gick bort med något annat än med borste med mässingssrtån. Det var nog en lav som trivdes i mönstret. Sedan vi fick rent däcket har vi vaxat det med LeFant non slip wax. Däcket får skydd mot moder natur och det blir dessutom mindre halt.

 

Flera råd om prickborttagning i denna tråd, http://www.maringuiden.se/forum/topic/60481-lavar-p%C3%A5-d%C3%A4ck/

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt på skrovlig yta men en nästan magiskt sak vi hittat i år är dessa svampar som vi hittat på Biltema. De håller inte många minuter, men tar bort väldigt mycket. Grymt effektiva på olika typer av svarta märken.

 

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Rengoring-och-doft/Flackborttagningssvamp-4-st-2000037854/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat Klorin..?

Eller "Alg- och Mögeltvätt" för fasader (akta aluminiumet då!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högtryckstvätt tar bort det. Gör underverk på de halkskyddade områdena!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...