Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
-PLM-

Sikaflex, eller finns bättre?

Rekommendera Poster

Sikaflex är bra för att täta rutor, gamla skruvhål etc med, och verkar ofta höjas till skyarna i båtvärlden.

 

Dock har jag hört från olika håll att Sikaflex i stort sett endast finns kvar för att marknaden kräver det. Att det finns produkter som är bättre på alla områden.

 

Dumt nog har jag inte frågat vilka dessa produkter är.

 

Stämmer det som jag hört?

Vilka produkter rekommenderas i så fall istället, och var köper man dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sika finns i ett antal olika varianter, så blir lättare om vi väljer en produkt i taget...

 

Personligen är jag nöjd med funktionen hos 291, men har dålig koll på de andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det sägs ju att bl.a Tec7 ska vara bra men när snickarna använde det till mina föräldrars uterum för att täta runt glaspartierna så hade strängen med tätmassan dragit ihop sig och börjat släppa förbi vatten. visserligen var detta på ett ställe där det var utsatt för stark sol, men ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex är bra för att täta rutor, gamla skruvhål etc med, och verkar ofta höjas till skyarna i båtvärlden.

 

Dock har jag hört från olika håll att Sikaflex i stort sett endast finns kvar för att marknaden kräver det. Att det finns produkter som är bättre på alla områden.

 

Dumt nog har jag inte frågat vilka dessa produkter är.

 

Stämmer det som jag hört?

Vilka produkter rekommenderas i så fall istället, och var köper man dessa?

Ofta blandar "man" ihop produkttyp och varumärke.

Vanligast är att "man" syftar på pu-lim eller lösningsmedelsbaserat "sättlim" när "man" säger sika, som är ett varumärke.

Även sika levererar msp, egentligen en typ av kiselprodukt som silikon, kallas ofta modifierad silikon, ibland väljer man att ha andra namn, även på pu.. typ täta/limma mm.

Ofta framhävs msp som ett bättre alternativ, vilket det ofta åxå är, det tål tex uvljus bättre, är arbetsmiljövänligare, kräver tex inte utbildning, om man jobbar professionellt eller råkar ut för termisk nedbrytning..

om du inte vill ha "sika" ska du spana efter någon typ av isocyanat i varningstexter.. då är det pu... efter "modifierad" silikon, polymer eller liknande text.. om den är lösningsmedelsfri.. så är det med stor sannolikhet msp (förkortningen brukar vändas på lite olika för att konkurrenter och användare ska se vad det är)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Tec7 eller annan msp är bättre än Sika 291?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du limmar ex glas utan att, som ex. på bilar, ha en svart film som skyddar mot uv ljus.. så är ex msp eller andra liknande bättreän ex pu-(poly urethane), vatten- eller andra lösningsmedelsbaserade produkter.

Ex danalim har fler varianter, dom kallar sina "msp:n" för MS... DC... osv. Dom producerar i Danmark/Österrike bra kvalitet

Sika levererar åxå.. har för mej deras kallas sikabond AT.. silanterminerad polymer... kärt barn har många namn.

Bostic har, ja i stort sett hur många fabrikat som helst... inte ens säkert att "du får vad du betalar för"

En leverantör som köper in private label och inte i tillräckligt stora mängder kanske måste köpa i 2:a 3:e hand.

Då kan en låghaltig, med mycket fyllmedel, som kan bli spröd, krympa mm. Kosta "multum"

Danalim fyller själva, levererar private label.. deras är bra kvalisort och bra pris beroende på var köpa.

Tror sika fyller själva, kanske producerar själva.

Casco producerar, fyller och levererar private label.

Sen finns en del österrikiska, tyska m.fl. kända bolag vars produkter jag inte sett i Sverige.

Ett fabrikat av kanonkvalitet, som jag inte kommer på namnet på.. fanns/finn på nån av dom här.. Bauhaus, rusta, kratta butikerna.

Sika 291 är en pu... och funkar säkert bra om den inte utsätts för solljus.

Sen avges ju isocyanat när produkten härdar och om du värmer upp den till närheten av sönderdelningstemp.

Typ vinkelslip, snabb sticksåg, borrar så det ryker osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Tec7 eller annan msp är bättre än Sika 291?

 

Köp en liten tub och prova, det är nog det bästa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...