Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Sparre

Hurdant är båtintresset nu för tiden?

Rekommendera Poster

Härlig bild Twister, men som du skriver - kanske inte det som lockar en kvinna/tjej att lätta på plånboken eller bli lockad att hänga med ut på en tur, Toaen sätter också tummen på ögat, dvs kvinnor är klokare än så, då de anser att tid och pengar kan användas på bättre sätt.

 

Jag tycker också att det känns som om intresset för båtliv under en längre tid rent allmänt har dalat, känns som om det är färre båtar ute och färre i bekanta/vänner som har kopplingen till någon form av båtliv. Vore intressant att se om det finns någon statistik som kunde visa att det är färre båtar nu än för 20 år sedan (?).

 

Är inte helt säker på om det är ekonomin i sig som har förändrats, som styr att en 20-30 åring idag väljer att satsa sina pengar på en båt jämfört med tidigare. Tror snarare som vissa andra är inne på att det finns flera saker som idag lockar samt att allt ska vara "bra". Förr, känns det som, så var det viktigare att saker blev av - inte hur det blev av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig bild Twister, men som du skriver - kanske inte det som lockar en kvinna/tjej att lätta på plånboken eller bli lockad att hänga med ut på en tur, Toaen sätter också tummen på ögat, dvs kvinnor är klokare än så, då de anser att tid och pengar kan användas på bättre sätt.

 

Jag tycker också att det känns som om intresset för båtliv under en längre tid rent allmänt har dalat, känns som om det är färre båtar ute och färre i bekanta/vänner som har kopplingen till någon form av båtliv. Vore intressant att se om det finns någon statistik som kunde visa att det är färre båtar nu än för 20 år sedan (?).

 

Är inte helt säker på om det är ekonomin i sig som har förändrats, som styr att en 20-30 åring idag väljer att satsa sina pengar på en båt jämfört med tidigare. Tror snarare som vissa andra är inne på att det finns flera saker som idag lockar samt att allt ska vara "bra". Förr, känns det som, så var det viktigare att saker blev av - inte hur det blev av.

 

Jag är inte riktigt säker på att vi tolkar det gamla visdomsordet på samma sätt när det gäller kvinnor och sjölivet. Av dom kvinnor i bekanskapskretsen vars män har skapliga havsgående båtar, verkar det som om kvinnorna tycker att sjön är nåt farligt som man skall hålla sig långt ifrån. 

 

Min fru tycker så, ändå är hon med ombord betydligt mer än de andra fruarna i bekantskapskretsen. Att hon följer med mer efter pensioneringen innebär att jag måste "sitta på nålar". Det får inte gunga, inte luta. Det får aldrig inträffa något oförutsett. Såna saker bevisar ju hur livsfarligt det är på sjön.

 

Om man då har andra prioriteringar i livet. en vecka 14-dagar i Thailand. En vecka/14 dagar i den grekiska övärlden. En veckas skidåkning i Alperna. En veckas skidåkning i de Svenska fjällen. Mina barn och  dina barn och våra barn och deras aktiviteter. Ha två krävande heltidsjobb, Villa och två bilar och kanske tre hundar mm mm. så är det inte lätt att få ihop livet. Om det då är bara den ena parten i ett sånt förhållande som har ett visst intresse för båtar och segling då är det med all sannolikhet båtlivet som får stryka på foten.

 

Jag har ju en helt annan syn på båtlivet. Det är ju båten, seglingen och vår fantastiska skärgård.

 

post-53310-0-53092900-1424553774_thumb.jpg

 

post-53310-0-04919500-1424553743_thumb.jpg

 

post-53310-0-58060100-1424553846_thumb.jpg

 

post-53310-0-70392100-1424553807_thumb.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beskriver det ganska bra Toaen, det finns ganska många andra trevligheter i livet, det håller jag med om, men utan havet och någon liten flytande farkost att kajka runt i skulle livet vara ganska mycket tråkigare.......  men det är inte alls konstigt att många väljer bort båtägandet till förmån för andra aktiviteter som kanske lockar fler i familjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen, jag tror jag tolkar dig rätt och håller med dig - det och som också Twister skriver i ovanstående inlägg var väl också kärnan i mitt inlägg.

 

Sköna bilder Toaen, snart är det dags igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Härlig bild Twister, men som du skriver - kanske inte det som lockar en kvinna/tjej att lätta på plånboken eller bli lockad att hänga med ut på en tur, Toaen sätter också tummen på ögat, dvs kvinnor är klokare än så, då de anser att tid och pengar kan användas på bättre sätt.

 

Jag tycker också att det känns som om intresset för båtliv under en längre tid rent allmänt har dalat, känns som om det är färre båtar ute och färre i bekanta/vänner som har kopplingen till någon form av båtliv. Vore intressant att se om det finns någon statistik som kunde visa att det är färre båtar nu än för 20 år sedan (?).

 

Är inte helt säker på om det är ekonomin i sig som har förändrats, som styr att en 20-30 åring idag väljer att satsa sina pengar på en båt jämfört med tidigare. Tror snarare som vissa andra är inne på att det finns flera saker som idag lockar samt att allt ska vara "bra". Förr, känns det som, så var det viktigare att saker blev av - inte hur det blev av.

 

Jag är inte riktigt säker på att vi tolkar det gamla visdomsordet på samma sätt när det gäller kvinnor och sjölivet. Av dom kvinnor i bekanskapskretsen vars män har skapliga havsgående båtar, verkar det som om kvinnorna tycker att sjön är nåt farligt som man skall hålla sig långt ifrån. 

 

Min fru tycker så, ändå är hon med ombord betydligt mer än de andra fruarna i bekantskapskretsen. Att hon följer med mer efter pensioneringen innebär att jag måste "sitta på nålar". Det får inte gunga, inte luta. Det får aldrig inträffa något oförutsett. Såna saker bevisar ju hur livsfarligt det är på sjön.

 

Om man då har andra prioriteringar i livet. en vecka 14-dagar i Thailand. En vecka/14 dagar i den grekiska övärlden. En veckas skidåkning i Alperna. En veckas skidåkning i de Svenska fjällen. Mina barn och  dina barn och våra barn och deras aktiviteter. Ha två krävande heltidsjobb, Villa och två bilar och kanske tre hundar mm mm. så är det inte lätt att få ihop livet. Om det då är bara den ena parten i ett sånt förhållande som har ett visst intresse för båtar och segling då är det med all sannolikhet båtlivet som får stryka på foten.

 

Jag har ju en helt annan syn på båtlivet. Det är ju båten, seglingen och vår fantastiska skärgård.

 

attachicon.gifaaaaaIMG_0469.jpg

 

attachicon.gifaaaaaIMG_0586.jpg

 

attachicon.gifaaaaaIMG_0787.jpg

 

attachicon.gifaaaaaIMG_0813.jpg

 

Tror åxå det är så snarare än att en båt kräver all ledig tid, i underhåll, pyssel och engagemang runtom själva nyttjandet, så att det är omöjligt att ha ytterligare fritidsintressen. Båt-ägandet i sig, tar ju inte så mycket tid i anspråk men det är ju kanske inte så roligt, i långa loppet, om man är ensam i en familj som har intresset. Lite så är det för oss. Jag blev helbiten, fast jag brukar reagera  så "ALL in", resten kan tycka det är trevligt an och annan dag men inte hela sommaren. Så få se, kanske jag tröttnar av den anledningen, att andra gemansanhetsaktiviteter blir mer intressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 70-talist bosatt i Stockholm. 

 

Vi har valt båt framför hus, utlandssemester och nyrenoverat kök. Jag är beredd att göra mycket av jobbet själv, engagerar mig gärna i klubben - och har (mestadels :rolleyes: ) min fru på min sida i valet. Men det är inte ett litet beslut att välja att bränna tid, pengar och annan levnadsstandard till förmån för båtlivet.

 

Hade jag inte varit uppvuxen på västkusten, bokstavligt talat i båt, hade jag aldrig gjort detta val. Det finns inte ett spår av förnuft bakom, bara ett svårförklarligt sug.

 

Så: de som bär ansvar för återväxten är vi och inga andra. Ger vi våra barn och, så småningom, deras barn upplevelser för livet - precis som våra föräldrar och farföräldrar gav oss - kommer det fortsatt finnas de som gör samma prioritering även i klämd sits.

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget.

Vi har medelinkomst bor i hus och har många andra intressen än båt.

Vi har inte sommarstuga men vi åker på utlandssemester ofta ett par ggr/ år.

Visserligen lägger vi inte massor med tid i klubben mer än att hjälpa till med småreparationer osv. när vi är på klubbholmen.

Landplats och bryggplats kostar ca 10000kr/ år.

Båten, en vi använder själva, är 42 fot segelbåt.

Den enorma mängden tid och pengar som måste läggas ner gör inte att vi, eller någon annan, behöver gå på knäna.

Kommer jag få en kalldusch om några år?

Sen är det såklart en prio om vi tycker det är värt pengarna, tiden (3-6 dgra tot/ år för båten inkl upptagning, iläggning osv. Sen blir det såklart lite pyssel under själva nyttjandet) men att man ska behöva fullständigt välja endast båt och ingenting annat eller en massa annat, det kan inte stämma om man lever ungefärlig genomsnittlig standard.

Fattar inte var jag räknat helt galet i såfall.

Vegan... hyr vi ut men den går plus minus noll och tar ca 2 dgr i anspråk...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget.

Vi har medelinkomst bor i hus och har många andra intressen än båt.

Vi har inte sommarstuga men vi åker på utlandssemester ofta ett par ggr/ år.

Visserligen lägger vi inte massor med tid i klubben mer än att hjälpa till med småreparationer osv. när vi är på klubbholmen.

Landplats och bryggplats kostar ca 10000kr/ år.

Båten, en vi använder själva, är 42 fot segelbåt.

Den enorma mängden tid och pengar som måste läggas ner gör inte att vi, eller någon annan, behöver gå på knäna.

Kommer jag få en kalldusch om några år?

Sen är det såklart en prio om vi tycker det är värt pengarna, tiden (3-6 dgra tot/ år för båten inkl upptagning, iläggning osv. Sen blir det såklart lite pyssel under själva nyttjandet) men att man ska behöva fullständigt välja endast båt och ingenting annat eller en massa annat, det kan inte stämma om man lever ungefärlig genomsnittlig standard.

Fattar inte var jag räknat helt galet i såfall.

Vegan... hyr vi ut men den går plus minus noll och tar ca 2 dgr i anspråk...

 

Det gjorde jag inte heller tills att börja med - tills jag fick se vad han skrivit.

 

"Hade jag inte varit uppvuxen på västkusten, bokstavligt talat i båt, hade jag aldrig gjort detta val. Det finns inte ett spår av förnuft bakom, bara ett svårförklarligt sug."

 

Jag undrar hur många i det kustsamhälle där jag bor som inte har nån form av båt.

 

Det finns naturligtvis ett antal, men det är inte många.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget.

Vi har medelinkomst bor i hus och har många andra intressen än båt.

Vi har inte sommarstuga men vi åker på utlandssemester ofta ett par ggr/ år.

Visserligen lägger vi inte massor med tid i klubben mer än att hjälpa till med småreparationer osv. när vi är på klubbholmen.

Landplats och bryggplats kostar ca 10000kr/ år.

Båten, en vi använder själva, är 42 fot segelbåt.

Den enorma mängden tid och pengar som måste läggas ner gör inte att vi, eller någon annan, behöver gå på knäna.

Kommer jag få en kalldusch om några år?

Sen är det såklart en prio om vi tycker det är värt pengarna, tiden (3-6 dgra tot/ år för båten inkl upptagning, iläggning osv. Sen blir det såklart lite pyssel under själva nyttjandet) men att man ska behöva fullständigt välja endast båt och ingenting annat eller en massa annat, det kan inte stämma om man lever ungefärlig genomsnittlig standard.

Fattar inte var jag räknat helt galet i såfall.

Vegan... hyr vi ut men den går plus minus noll och tar ca 2 dgr i anspråk...

Flera delar här, vi börjar med ekonomin. Långtifrån alla har vad du kallar medelinkomst. Föra många handlar det om val, köper vi båt, så har vi inte råd med så mycket annat. Väljer vi husvagn eller stuga så få vi avstå resorna utomlands osv......      Så vi som har möjlighet att både ha båt och ändå unna oss en del annan lyx i livet kanske¨ ska vara medvetna om att alla inte har ekonom att klara det.

 

När det gäller tiden för fix och underhåll ser det givetvis olika ut. Köper man en ny eller väl underhållen båt kan man säkert klara sig med ganska liten arbetsinsats under ett antal år. Behåller man en båt under en lång rad av år kommer förmodligen en del större jobb att behöva göras förr eller senare. Plastpest, motorbyte, byte av mast/rigg, inredningsmaterial som inte är så fräscha längre etc.

 

Vissa båtar kommer förmodligen att kräva mer underhåll än andra, beroende på byggkvalite och materialval.

Jag kommer ihåg en bekant som köpte en -70 talsbåt när den var ungefär 10 år gammal. Idag vet de flesta som kan sin segelbåtshistoria att just det här skrovet inte var särskilt styvt, utan böjde sig som en banan om det seglades hårt, många har plastat i förstärkningar och nya bottenstockar som har löst det problemet. Ett annat fel som upptäcktes var att infästningarna till riggen inte var särskilt väl konstruerade.  Denna kunskap var inte så utbredd då i mitten på -80 talet.

 

Min bekant seglade en natt från Blekingekusten mot Bornholm, vinden ökade ganska mycket över sjörapportens prognos och snart blåste det kuling. Efter några timmar med lädäcket mer eller mindre i vatten  samverkade skrovets pumpande rörelse under belastning med riggens dåliga infästning  och däcket sprack upp med vatteninträngning som följd.  Väl på Bornholm gjordes nödvändiga reparationer för att kunna segla hem. Vanten fick flyttas ut och fästas med genomgående bult och förstärkningar genom skrovsidorna.

Väl hemma löste försäkringsbolaget reparationer så att båten kunde återställas i ursprungligt skick, men förbättringarna för att problemet inte skulle återuppstå fick min bekant lösa själv, och det innebar någon veckas jobb med plockande av inredning, plasta förstärkningar etc.

 

Just de felen kanske inte småbåtsvarven kommer undan med idag med en kritisk båtpress och med information som sprids med blixtens hastighet över nätet antingen den är bra eller dålig....

Även moderna båtar har svaga punkter som kommer att behöva åtgärdas förr eller senare..

 

Ska man klara sig med den arbetsinsats som du beskriver krävs kanske att man byter båt med jämna mellanrum till något nyare/bättre innan det blir dags för något större arbete.....men inga båtar klarar sig helt utan underhåll, inte ens min aluminiumbåt, frågan är bara hur mycket och när insatserna behövs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart att det finns både under och över medelinkomsttagare. Begreppet "medeinkomst" står ju för just genomsnittlighet.

Vi ligger ungefär i medel och skulle klara båt även om vi tappade rätt mycket men då skulle det kunna bli en stor fråga om prioritering. Något jag tror jag ärvt från min framlidne far är nån slags allergi emot begreppet "det kan man inte göra själv" varför jag alltid gör allting själv. nuförtiden behöver man ju inte ens prova och misslyckas tills man lär sig, allt finns på näääätet.

 

Jag frågar mej ofta, när jag hör begreppet "det kan man inte göra själv", Vem ska göra det då? Då är det väl någon annan eller en grupp av andra, som ska just "göra det själv". Gör du saker själv så är det del och materialkostnad "bara" plus att du verkligen lär dej att förstå hur saker och ting hänger ihop och fungerar.

 

Kan det vara så att... dom som bestämt sig för just "det kan man inte göra själv" måste dra på sig mycket högre kostnader för allt och det är därför det blir så kostsamt att man av den anledningen måste avstå?

 

Mina båtar hittills Motorbåt jofa 555 med motor från 1970. Egentlligen det enda jag fick meka med på 6 år var bensinpumpen, impellern och dem hydrauliska tilten (fick jag plocka isär, konstatera hur den funkade och till slut hitta en minimal 0,1 mm flisa som saknades i en O-ring, till styr- olja.

 

Vega från 1970 Förgasare plocka isär och täta om plus rensa ur flottörhuset. Fettpressen till axelsmörjningen hade ballat ur. har båten kvar men använde den en säsong själv. Har fixat till m lite solceller osv. men inga direkta reparationer mer ¨än några fall och annat som behövt bytas ut.

Scampi 1957: egenligen ingenting förutom lite i däcket. lät sy upp sittbrunnstält (hann inte själv) hade båten en säsong.

Bavaria Caribic 410, från 1990.... haft hittills i två somrar. Mekat lite med värmare, som krånglat, nu i slutet av säsongen gick nog lagren i den så dom får jag byta. Satt dit septitank, solceller, dragit om lite el, bytt ut en del fall, fixat med smidigare revsystem, bytt länspump, och lite småfix bara. Plus lite tvätt och polering såklart.... Ja å så lyckades jag gippa loss skotskenan så den blev helt krokig. DÅ hittade jag Åke i Tyrislöt, han hade en fin verkstad som jag fick låna med gassvets och bra smidestvingar. En polare kom med borrmaskin, gängtappar och nya skruvar mm. det tog hela dagen.. Inga stora grejer.... kan tyckas men en kompis som var med trodde på allvar att "det var fördigseglat för denna sommar"..... ?

'

Kan det vara så... att "förr" 50-60-70-talet gjorde alla mer reparationer och byggen mm. själv, att man är mer hänvisad till "hantverkare" mm. i dagens samhälle då bilar inte ens går att öppna huven på... att den trenden ger tanken av omöjliga kostnader? 

 

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget.

Vi har medelinkomst bor i hus och har många andra intressen än båt.

Vi har inte sommarstuga men vi åker på utlandssemester ofta ett par ggr/ år.

Visserligen lägger vi inte massor med tid i klubben mer än att hjälpa till med småreparationer osv. när vi är på klubbholmen.

Landplats och bryggplats kostar ca 10000kr/ år.

Båten, en vi använder själva, är 42 fot segelbåt.

Den enorma mängden tid och pengar som måste läggas ner gör inte att vi, eller någon annan, behöver gå på knäna.

Kommer jag få en kalldusch om några år?

Sen är det såklart en prio om vi tycker det är värt pengarna, tiden (3-6 dgra tot/ år för båten inkl upptagning, iläggning osv. Sen blir det såklart lite pyssel under själva nyttjandet) men att man ska behöva fullständigt välja endast båt och ingenting annat eller en massa annat, det kan inte stämma om man lever ungefärlig genomsnittlig standard.

Fattar inte var jag räknat helt galet i såfall.

Vegan... hyr vi ut men den går plus minus noll och tar ca 2 dgr i anspråk...

Flera delar här, vi börjar med ekonomin. Långtifrån alla har vad du kallar medelinkomst. Föra många handlar det om val, köper vi båt, så har vi inte råd med så mycket annat. Väljer vi husvagn eller stuga så få vi avstå resorna utomlands osv......      Så vi som har möjlighet att både ha båt och ändå unna oss en del annan lyx i livet kanske¨ ska vara medvetna om att alla inte har ekonom att klara det.

 

När det gäller tiden för fix och underhåll ser det givetvis olika ut. Köper man en ny eller väl underhållen båt kan man säkert klara sig med ganska liten arbetsinsats under ett antal år. Behåller man en båt under en lång rad av år kommer förmodligen en del större jobb att behöva göras förr eller senare. Plastpest, motorbyte, byte av mast/rigg, inredningsmaterial som inte är så fräscha längre etc.

 

Vissa båtar kommer förmodligen att kräva mer underhåll än andra, beroende på byggkvalite och materialval.

Jag kommer ihåg en bekant som köpte en -70 talsbåt när den var ungefär 10 år gammal. Idag vet de flesta som kan sin segelbåtshistoria att just det här skrovet inte var särskilt styvt, utan böjde sig som en banan om det seglades hårt, många har plastat i förstärkningar och nya bottenstockar som har löst det problemet. Ett annat fel som upptäcktes var att infästningarna till riggen inte var särskilt väl konstruerade.  Denna kunskap var inte så utbredd då i mitten på -80 talet.

 

Min bekant seglade en natt från Blekingekusten mot Bornholm, vinden ökade ganska mycket över sjörapportens prognos och snart blåste det kuling. Efter några timmar med lädäcket mer eller mindre i vatten  samverkade skrovets pumpande rörelse under belastning med riggens dåliga infästning  och däcket sprack upp med vatteninträngning som följd.  Väl på Bornholm gjordes nödvändiga reparationer för att kunna segla hem. Vanten fick flyttas ut och fästas med genomgående bult och förstärkningar genom skrovsidorna.

Väl hemma löste försäkringsbolaget reparationer så att båten kunde återställas i ursprungligt skick, men förbättringarna för att problemet inte skulle återuppstå fick min bekant lösa själv, och det innebar någon veckas jobb med plockande av inredning, plasta förstärkningar etc.

 

Just de felen kanske inte småbåtsvarven kommer undan med idag med en kritisk båtpress och med information som sprids med blixtens hastighet över nätet antingen den är bra eller dålig....

Även moderna båtar har svaga punkter som kommer att behöva åtgärdas förr eller senare..

 

Ska man klara sig med den arbetsinsats som du beskriver krävs kanske att man byter båt med jämna mellanrum till något nyare/bättre innan det blir dags för något större arbete.....men inga båtar klarar sig helt utan underhåll, inte ens min aluminiumbåt, frågan är bara hur mycket och när insatserna behövs...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt med på vart du vill komma Caribic?

Jo jag är normalt händigt, och saknar inte teknisk begåvning, jag skulle ha råd att ha en ganska stor segelbåt av äldre modell och meka själv för att hålla den igång.

Däremot tycker jag det är vansinnigt tråkigt att skruva o fixa, det är inte värt det, jag lämnar till och med bort bilen för att byta bromsar numera för att jag tycker det är vansinnigt tråkigt, jag jobbar hellre nån timme övertid för att betala verkstadsräkningen.

 

Jag lägger ingen värdering i om man vill skruva själv eller inte, men i mitt och en hel de andras liv så passar det dåligt med saker som tar mycket tid från familjen och familjens samlade intressen, idrott, husdjur, skolarbete etc.

 

I min tonår ägde familjen en vacker snipa i trä, det var en fantastisk båt, farsan och jag la många timmar varje säsong för att hålla den snygg och i ordning, jag uppskattar vackra båtar i alla material, jag har all respekt för de som vill och orkar lägga ner många timmar på att hålla gamla båtar i skick, men för mig personligen är det otänkbart att lägga ner allt för många timmar på drift och underhåll av gamla prylar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om man sammanfattar allt i denna tråden så tror jag man kan få en bra bild av varför fritidsbåtsintresset är i dalande, i varje fall som vi lärt känna det de sista 50 åren.

Alla inlägg är väl inte lika relevanta, men helt klart så finns det många inlägg här som slår huvet på spiken!
 

Och som så ofta så finns det ingen enkel förklaring, det är en komplex och sammansatt orsak.

 

Nåt som flera har varit inne på det är ju att dagens unga inte är intresserade av att meka på det sättet som man i stort sett var tvungen till på 60, 70 och 80 talet!

När jag fick moped i mitten på 60 talet så var det ju fråga om timmar snarare än dagar innan man var inne i motorn och jackade kolven mm. Sen kom allt naturligt.

4 av 5 av mina kompisar på den tiden hade isär moppemotorerna i atomer, reparerade, renoverade och trimmade. I det oändliga.

Sen när man var 18 så mekades det bil. Det lyftes motorer och gud vet allt. Allt detta gjorde att vi fick med oss ett visst praktiskt handlag som är nödvändigt att ha om man har en äldre eller tom nyare nöjesbåt/motor.

När min son var 15, så var det aldrig nåt snack om att göra annat än att tanka och möjligen fylla luft i däcken. Nån av hans kompisar monterade tydligen nån "svart box" på sin moppe för att ta bort varvtalsbegränsningen.  

Mindre än 1 av 10 var intresserad av att meka.

När bilen kom in i killarnas liv vid 18 så var det mest att låna pappas bil.....Otänkbart att köpa en egen 15 år gammal bil och renovera upp.....Puh vad jobbigt....Man blir ju smutsig....... Inte någon av alla de pojkar som jag träffat som är födda i mitten på 80 talet kunde tänka sig att skruva på bilar.

 

Jag tror man kan dra stora paralleller till båtägandet här! 

 

Sen vet jag att dagens bilar minsann inte är så enkla, eller ens tillåtna att jobba med själv.

Jag vet oxå att på landsbygden så finns det fortfarande en annan kultur med detta.

Se bara på alla pojkar som lärt sig jobba med sina EPA traktorer ute på landet.

 

Ovanstående observationer kommer från Göteborg.

 

 

Dagens unga har andra intressen och färdigheter. Dom kan datorer och telefoner!

Dom har rest Australien runt innan dom är klara med Gymnasiet

mm mm

 

 

Redigerad av Tirill
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt med på vart du vill komma Caribic?

Jo jag är normalt händigt, och saknar inte teknisk begåvning, jag skulle ha råd att ha en ganska stor segelbåt av äldre modell och meka själv för att hålla den igång.

Däremot tycker jag det är vansinnigt tråkigt att skruva o fixa, det är inte värt det, jag lämnar till och med bort bilen för att byta bromsar numera för att jag tycker det är vansinnigt tråkigt, jag jobbar hellre nån timme övertid för att betala verkstadsräkningen.

 

Jag lägger ingen värdering i om man vill skruva själv eller inte, men i mitt och en hel de andras liv så passar det dåligt med saker som tar mycket tid från familjen och familjens samlade intressen, idrott, husdjur, skolarbete etc.

 

I min tonår ägde familjen en vacker snipa i trä, det var en fantastisk båt, farsan och jag la många timmar varje säsong för att hålla den snygg och i ordning, jag uppskattar vackra båtar i alla material, jag har all respekt för de som vill och orkar lägga ner många timmar på att hålla gamla båtar i skick, men för mig personligen är det otänkbart att lägga ner allt för många timmar på drift och underhåll av gamla prylar.....

 

Jag menar väl varken för eller mot någon eller något... som någon form av armbrytning.

För mej är det helt uteslutet att stå i kö. En kö för mej är inte ens början för en kö för en annan.

Vad jag hittills under min ringa tid som segelbåtsgubbe upplevt är att:

Det är inte så ofantligt kostsamt att man med ungefärlig medelinkomst inte skulle klara det även om man vill göra andra saker.

Min frågeställning är ju: Kommer jag att med stor sannolikhet att få stora chocken. Svindyra måstekostnader. (ar väl budgetterat att segel kostar ca 10"/år och reservdelar ungefär lika mycket, båtplats mm. tot, ca 30000sek...

Det är för en 40-fotare..... skaffar man en lite mindre båt så blir ju kostnaden potentiellt lägre..

 räcker ju inte till en vecka för familjen på mallis totalt...

Så den stora boven i det "minskade intresset"

Om man absolut inte vill lägga ner de 2-4 dgr/ år i snitt, som det tar att hålla båten i form utan köper den tjänsten, så kanske det blir omotiverat kostsamt, jag vet inte?

Jag ser heller inget nöje i att meka men gör hellre det i 2 timmar än jobbar i två dagar för att kunna köpa tjänsten. På tjänstebilen åker jag till däckfirma, tar en kopp kaffe medan däckhotellet fixar... under betald arbetstid. Det tar tot en timme med resor. det tar 15-20 min att göra det på privatbilen. Skulle aldrig kasta bort en timme för att slippa 20-minuters jobb...

 Det andra, tiden. Jag tycker heller inte, även fast jag förälskade mej totalt första gången jag stängde av motorn på första segelbåten, att det "skulle vara värt det" om det tog så mycket tid, förutom själva njutandet utövandet, att man inte hinner göra andra saker.

Här åxå... kommer jag att inse... att man bara måste... lägga ner veckovis med tid framöver, så mycket så jag måste välja, eller kommer det att räcka med de dagar jag lägger ner?

 

Jag kan inte komma på vad som ska ta så enormt mycket mer tid an exempelvis normalt underhåll med ett hus. Hemma tar det ju några dagar om du ska helrenovera ett rum, byta ut värmesystemet, bygga ut... osv. Hus har jag ju en del vana av eftersom jag bott i ett sedan 1994 och aldrig anlitat någon utomstående, förutom borttagning av gamla oljetanken.... Jag lägger inte ner många dagar om året totalt på husets måsten heller... Sen har jag grannar och bekanta som alltid har fullt upp med det ena och det andra mekandet med huset. DOm upplever det som "måste göranden"... mitt hus står kvar, är inte särskilt nedgånget, andra hus är kanske mer moderna på varje kvadratmeter hela tiden...  Så... även här, en priofråga var man vill lägga sin tid, om man lägger tiden på det man vill eller det man måste.

 

Jobbade flera år extra på finlandsbåtarna... inför ombordstigning kunde många passagerare stå i kö långt innan för att få komma ombord först. För att vara säker på att komma bland de första var du tvungen att vara minst två timmar innan avgång. Når dom väl släppte på passagerarna så var hela kön inne inom max en halvtimme... är det värt det... Ja för dom som vill stå och vänta i två timmar för att komma 30 före den som kommer sist, är det väl det. Fenomenet ses ju vid varje landning av flyg mm. mm. "måste komma av planet först" så jag hinner vänta längst tid på incheckat bagage... 

 

Om båtintresset minskat eller ej kan jag inte uttala mej om. Jag har inte under mina fyra säsonger märkt någon stor förändring men spekulerar ändå, tycker eller tror saker. Samtidigt undrar jag ju om jag inbillar mej, tänker halt galet. Därför vill jag ju hitta logiska, mätbara tankar.

 

Om intresset minskat hänger det nog ihop med liknande som t.ex. idrott. Det verkar finnas så otroligt mycket att välja på och alla aktiviteter har ju utövare.

 

Hittade på mitt första jobb i mitten på 70-talet ett gammalt fotoalbum som låg i korpföreningens lilla skrubb. det var bilder från fotbollsmatcher, det var tvåradigt med publik.... I KATRINEHOLM!!! JAg visste inte att KAtrineholm haft så bra fotbollslag, sa jag frågande till den gamle mannen som på den tiden "hade koll".... han skrattade och sa att fotona var från korpmatcher... Katrineholmskorpfotboll division 4.... Va!!!!????

Så mycket publik har dom ju inte ens på Bandy, när dom ligger i topp... det kanske säger lite om konkurresen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic det är mycket möjlig att du kommer att klara dig med 4-5 dagar om året över en längre tidsperiod, min erfarenhet från tiden med såväl träbåtar som segelbåtar i plast är att det i genomsnitt över åren går åt betydligt mer tid än så. Men kanske har jag ägt osedvanligt underhållskrävande båtar, jag vet inte heller?

Båten som används mest här hemma nu är en nybyggd aluminiumbåt, och jag räknar med i alla fall de närmaste åren kunna understiga dina 4-5 dagar om året för att hålla den i skick.

 

Min tolkning är i alla fall fortfarande att ekonomin för yngre familjer samt en hel del arbete för en väldigt kort säsong påverkar intresset för att äga egen båt negativt.

 

Ha det gott...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic det är mycket möjlig att du kommer att klara dig med 4-5 dagar om året över en längre tidsperiod, min erfarenhet från tiden med såväl träbåtar som segelbåtar i plast är att det i genomsnitt över åren går åt betydligt mer tid än så. Men kanske har jag ägt osedvanligt underhållskrävande båtar, jag vet inte heller?

Båten som används mest här hemma nu är en nybyggd aluminiumbåt, och jag räknar med i alla fall de närmaste åren kunna understiga dina 4-5 dagar om året för att hålla den i skick.

 

Min tolkning är i alla fall fortfarande att ekonomin för yngre familjer samt en hel del arbete för en väldigt kort säsong påverkar intresset för att äga egen båt negativt.

 

Ha det gott...

 

Min bittra erfarenhet har lär mig att hur mycket tid en båt kräver av sin ägare beror först och främst inte på båten, utan det sitter i första hand i huvudet på båtens ägare.

 

Jag kan inte titta på en båt utan att se saker som jag vill ändra på.

 

Min havsfidra hade två ägare haft i tillsammans i 20 år. Jag kunde inte se att de "rört en skruv" under den tiden. Den jag köpte båten av hade haft fullservice på båten. Dvs han hade inte gjort nåt alls själv med båten. Jag såg fakturan vad de hade betalat det sista året.

 

Att storskotet var trasigt och att en skotvinsch var trasig hade han inte märkt. Han var aldrig ute med båten. Den låg på en båtplats och han och frun brukade åka ner ibland fina sommardagar och dricka kaffe i sittbrunnen. De var väldigt nöjda att de kunde förlänga sitt båtliv på det sättet.

 

Det första som hände när jag började använda motorn var att impellern blev helt skrot efter ca 5 driftstimmar efter servicen. Varvet visste ju att paret aldrig en startade motorn, så varför lägga mer arbete på det jobbet än att fakturerar. Fast det fick den gamle ägaren aldrig reda på.

 

Den impellern jag satt in i stället gick säkert i 5 år innan jag bytte - för säkerhets skull.

 

Efter att jag köpt havsfidran jobbade jag konstant med henne i 10 år innan jag sålde henne och köpte en annan båt som jag jobbade konstant med i ................................

 

Min nuvarande båt har jag jobbat konstant med sen 2008. Senast i dag har jag lagt ner 2x1 timme på ett av projekten. Tyvärr har inte plasten från sista arbetsinsatsen härdat så jag får vänta till i morgon på att göra klar den delen på projektet.

 

Sen .....................

 

Det är egentligen inget större fel på min båt - det är fel på mig. Men det är förbaskat roligt.

Redigerad av toaen
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt Toaen, kanske är det så jag också gjorde med mina tidigare båtar, såg allt som gick att utveckla och la ner tid på det......  Kanske är det så att många båtägare är utpräglade fixare, som trivs med att meka, pilla och förbättra...??

 För egen del har jag med stigande ålder blivit allt mindre intresserad av att lägga ner mycket tid på pill och skruv.

Alubåten vi beställde förra vintern byggdes efter mina samlade erfarenheter av tidigare båtägande och arbete med båtar, samt grabbens ideer om vad som funkar för sportfiske.

Efter ett års användande har vi inte upptäckt någon riktigt grov miss men lite småplock blir det ju efter hand. Ljudet från VHF:n  hörs dåligt när motorn går eller vinden drar på så en extra högtalare skall monteras, arbetsbelysning och stålkastare för de helsvarta kvällar och nätter vi kommer in till hamn efter utflykter eller fiske. Trolling är ett nytt fiske för oss, så några fler spöhållare med rätt placering ska på plats......    Motorn har gått lite drygt 120 h så det är många timmar kvar till första verkstad servicen. Däremot drar vi upp några timmar fram i vår för byte av olja i växelhuset och smörja några punkter....

 

Intressant att jämföra med är faktiskt Campinglivet, övernattningar i tält, husvagn och husbil har ökat stadigt sedan -90 talet och slår ständigt nya rekord. Ute längs vägar och på campingar träffar man massor av unga familjer, föräldrar  under 30 med barn på några år som ligger veckovis i tält eller enkel husvagn. Inte mycket till bekvämlighet där.....

 

En stor skillnad är kanske att tältet kan åka undan i garderoben och kostar inga pengar när det inte används.

Samma med husvagn, den behöver ingen bottenfärg, sjösättning, upptagning, båtplats etc, utan kan stå parkerad till låga eller inga kostnader när den inte används.

Tvättning vår och höst, kanske vaxning, skatt och besiktning när den ska användas, men kan mycket väl ställas av eller stå obesiktigad om den inte ska användas. Givetvis en del enklare fix och reparationer för att hållas i skick, men min erfarenhet är att det kräver betydligt mindre engagemang än en båt..  

 

Däremot är det ganska svårt med fricamping nuförtiden, utan man lägger ganska stora pengar på campingar med olika service nivå när man väl är ute...... svårt att jämföra med en ensam klippa i skärgården....   men ändå ganska intressant att vi upplever ett minskat intresse för båt ägande men att intresset för camping verkar vara ständigt ökande.....,,,,

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

välformulerat av föregående !    varför är camping ett spännande alternativ egentligen.   

Får be kanal 5 göra en dokusåpa av båtlivet då.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt Toaen, kanske är det så jag också gjorde med mina tidigare båtar, såg allt som gick att utveckla och la ner tid på det......  Kanske är det så att många båtägare är utpräglade fixare, som trivs med att meka, pilla och förbättra...??

 För egen del har jag med stigande ålder blivit allt mindre intresserad av att lägga ner mycket tid på pill och skruv.

Alubåten vi beställde förra vintern byggdes efter mina samlade erfarenheter av tidigare båtägande och arbete med båtar, samt grabbens ideer om vad som funkar för sportfiske.

Efter ett års användande har vi inte upptäckt någon riktigt grov miss men lite småplock blir det ju efter hand. Ljudet från VHF:n  hörs dåligt när motorn går eller vinden drar på så en extra högtalare skall monteras, arbetsbelysning och stålkastare för de helsvarta kvällar och nätter vi kommer in till hamn efter utflykter eller fiske. Trolling är ett nytt fiske för oss, så några fler spöhållare med rätt placering ska på plats......    Motorn har gått lite drygt 120 h så det är många timmar kvar till första verkstad servicen. Däremot drar vi upp några timmar fram i vår för byte av olja i växelhuset och smörja några punkter....

 

Intressant att jämföra med är faktiskt Campinglivet, övernattningar i tält, husvagn och husbil har ökat stadigt sedan -90 talet och slår ständigt nya rekord. Ute längs vägar och på campingar träffar man massor av unga familjer, föräldrar  under 30 med barn på några år som ligger veckovis i tält eller enkel husvagn. Inte mycket till bekvämlighet där.....

 

En stor skillnad är kanske att tältet kan åka undan i garderoben och kostar inga pengar när det inte används.

Samma med husvagn, den behöver ingen bottenfärg, sjösättning, upptagning, båtplats etc, utan kan stå parkerad till låga eller inga kostnader när den inte används.

Tvättning vår och höst, kanske vaxning, skatt och besiktning när den ska användas, men kan mycket väl ställas av eller stå obesiktigad om den inte ska användas. Givetvis en del enklare fix och reparationer för att hållas i skick, men min erfarenhet är att det kräver betydligt mindre engagemang än en båt..  

 

Däremot är det ganska svårt med fricamping nuförtiden, utan man lägger ganska stora pengar på campingar med olika service nivå när man väl är ute...... svårt att jämföra med en ensam klippa i skärgården....   men ändå ganska intressant att vi upplever ett minskat intresse för båt ägande men att intresset för camping verkar vara ständigt ökande.....,,,,

 

Jag har kanske gått åt andra hållet.

 

Uppväxt hos en morfar som älskade att åka runt halva Sverige och Tälta. Sen Scout och Scoutledare i en förfärligt massa år med mycket friluftsliv och kanotpaddling och allt vad det innebar, parallellt med att mitt seglingsintresse och båtkunnande växte.

 

Nu är jag för gammal och för mycket problem från ryggen mm för att känna att jag klara det enkla friluftslivet, så nu är båtlivet med en ganska liten motorseglare med invändig styrplats mitt alternativ.

 

Själva seglandet har egentligen inte varit så betydelsefullt, men ett sätt som jag ändå föredrar att ta mig fram med, men inte till vilket pris som helst. Men båtlivet tar mig till platser inom de nordiska farvattnen som jag nog inte tagit mig med bil och husvagn.

 

Fullständigt totalt avsaknad av tävlingsinstinkt och egentligen helt ointresserad av fiske. Visst jag dörjer ofta när jag är ute och seglar, men enbart för att få makrill för dagen. Tar aldrig upp mer än jag kan göra av med i närtiden.

 

Däremot mekande och byggandet och installerande är nog det största nöjet, både i båten, sommarstugan hos de bägge barnen och i mitt ideella engagemang.

 

Däremot är bilen fullständigt totalt ointressant att meka med. Lämnar bort i stort sett allt. Möjligtvis byter jag däck om jag inte får nån annan anledning att lämna in den på verkstaden.

 

Min egen villa och trädgård är inte heller speciellt intressant att jobba med. Insatserna där blir minimala.

 

Jag måste på något sätt ha ett projekt att jobba med för att jag skall trycka att det skall va intressant. Underhåll har aldrig varit min starka sida. River hellre ner och bygger nytt. :ph34r: 

 

Ja - det finns många underliga djur i "vår herres hage"  :blink:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att det generella båtåkandet kanske har minskat något, men att däremot sportfisket har ökat markant i intresse bland yngre och att det säljs ganska mycket mindre sportfiskebåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båtlivet kommer aldrig dö från min sida hur många barn än kommer dock kanske man inte kan köra den lika mycket, älskar o ta ut båten på sjön o bara ge järnet eller glida, åka vattenskidor o annat, alltid varit båtmänniska, visst bilar o motorcyklar är skoj med men båtar kommer alltid vara nummer ett, blir det istid i sverige får man väll köpa sig en isbrytare :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns nog lika många sanningar som båtmänniskor varför man har, lånar, hyr eller inte bryr sig alls om båt och båtliv.

Mängden fritidsbåtar som finns kanske inte är helt enkelt att ta reda på men:

Kan det vara så att förr användes dom båtar som fanns mer, man kanske gick mer "all in", så som jag gör nu eftersom det är lite "nyhetens behag"??

Om jag skulle ha varit båtgubbe/ pojke eller vi skulle varit båtfamilj när jag var "liten" kan jag tänka mej att det skulle ha varit "the thing to do" under ledigheter.

På den tiden var det väl mest enkla utomhusaktiviteter som fanns att göra under fritiden, alternativt titta på när andra utövade något. Det fanns inte:

innebandy, gymnastikgropar, massor av tennishallar som är till för alla, massa golfbanor, etc. etc.... inte fanns heller TV eller Dataspel, sociala medier, inget internet, inegn e-post.

Affärer var öppna vardagar kontorstid plus två timmar, lördagar till kl 12, Söndagar stängt.

Nuförtiden e varenda butik full med folk under de tider det inte ens var öppet förr plus en miljon andra sk. "sysselsättningar"

DÅ var TV svartvitt och det fanns TV 1 att välja på... osv. osv.

Såklart att man utnyttjade sin båt, om man hade blivit "båtgubbe" mer på den tiden, tro jag...

 

Så kanske finns det lika många båtar idag, kanske används dom av lika många som kanske är lika intresserade men.... dom båtar som finns kanske står mer tid vid bryggan jämfört mot förr. Det skulle ju kunna förklara en del minskningen av båtar i skärgården, om det har minskat?

 

Jag skulle i min vildaste fantasi inte kunna tänka mej min far, ens om han hade varit 20 år yngre än jag är nu, bli segelbåtsgubbe i vuxen ålder på den tiden... fast helt omöjligt skulle det inte ha varit.
Däremot aldrig, att han eller hans "polare" skulle ha ägnat 3-5 pass i veckan till egna bollspel plus några pass i veckan till simning, som jag gör, eller till liknande aktiviteter. Dom flesta av mina vänner i min ålder, i min bekantskapskrets däremot, har flera olika fritids-sport-aktiviteter... 
Jag skulle nog inte, om båtlivet tog så mycket tid och kraft att jag var tvungen att välja bort allt annat, vara båtgubbe...

 

På något sätt känns det som att fler nuförtiden har möjligheten, men har även fler alternativ. Den från "arbete(jobb, göra inköp, betala räkningar glo på TV, osv. osv.)" lediga tiden är kortare.... Innan jag var båtgubbe själv så hade jag inte heller några "båtögon" men efter att jag fått såna ögon har jag noterat att det finns en massa fritidsbåthamnar "överallt" och dom jag sett verkar vara fulltecknade...
anns det fler båtplatser förr?
Om inte och det är full överallt, så bör det finnas lika mycket båtar nuförtiden?

 

Att mäta antalet medlemmar i båtklubbar är kanske inte heller någon måttstock eller?

Försäkringsbolag har kanske statistik på antal försäkrade objekt men... om det är så som någon sa att det är mer dyrare båtar, att det ska se flashigt ut osv. så kanske en större andel båtar också är försäkrade nuförtiden..?

 

Hur som helst. Jag är helt sjukligt smittad av åkomman "segelbåtgubberi"... tycker bara att den lediga seglingsbara tiden per år är minst 300 dagar för kort.    Så det här med "isbrytare" kan vara nåt att suga på..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här nere i Blekinge var 2014 året då vi hade tillgång till båt vid bryggan 365 dagar. Dock hade jag nog inte seglat hela året även om jag haft segelbåt, men fiske och utflykter funkar alla årets månader. 2015 har börjat bra också, vi har redan ganska många timmar i båtarna och fler blir det nu när fisket verkar få en riktigt bra säsong.....

 

Som någon skrev så är antalet små båtar på trailer som fiskeintresserade använder förmodligen betydligt större än förr, medan kanske intresset för övernattningsbara båtar är lite lägre.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgången på bra båtar från 80-talet som tex Windy,Fjord,Scand,Westfjord,Nimbus etc har aldrig varit så lite som nu om man tittar på Blocket på båtar som annonseras jämfört med andra år vilket troligvis gör att det är svårt att hitta en bra båt med en bra drivlina till hyfsat pris idag.Många struntar i att sälja sina båtar och låter dom stå kvar på sina uppställningsplatser i väntan på bättre tider.I början av 90-talet var det likadant med finanskrisen dvs att båtarna tenderade att ha samma pris som ett bojsänke men det förändrades efter några år vilket många glömmer.Oavsett vad man tycker om den nya promillegränsen på sjön så tror jag att det också spelar in då många tycker att man tappat friheten till sjöss och lika gärna kan campa eller köpa husbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den hamnen där jag har mina båtar, finns en ramp. ganska skaplig tror jag. Den används ganska mycket nästan året runt. Naturligtvis mest på sommaren. Det är en fri och öppen ramp och används av många "utsocknes". 

 

Bra parkeringsmöjligheter (nästan obegränsat) för både bil och trailer och inga avgifter. Nära till en rad naturhamnar och nära ut till havet för den som är intresserad av fiske.

 

post-53310-0-80634200-1424795764_thumb.jpg

 

Jag tror det blir allt fler som utnyttjar den kombinationen med bil och lätthanterlig båt.

 

En av MG´s skribenter - nu inte så aktiv - som har ett alternativt nick   ;) - förlåt pseudonym - har skaffat en trailerbar liten segelbåt i stället för sin lite större mera kappseglingsbetonade.

 

Dra i väg med bil och båt nånstans. Kör han långt kan han övernatta  i båten. Sjösätta på ett nytt ställe och segla några dar. Vad jag förstår trivs han utmärkt med sitt nya seglarliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner några försäljare på båtfirmor och marinor som säger att Snipor som tex Nidelv,Marex,Joda,Monark 690 i 23-25 fots klassen kommer att bli storsäljarna till våren pga att dessa är utmärkta familjebåtar och är billiga att äga dvs allt från försäkringar till bränsleåtgång vilket många idag uppskattar.Man kanske kan hitta en av nämda objekt i prisklassen 60-100,000:- beroende på hur gammal drivlinan är och man får mycket båt och nöje för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick se denna annonsen här på MG idag på morgonen....
Fanns det dylika annonser för 5 år sedan annat än i undantagsfall....?

 

 

post-98697-0-77428400-1425452870.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog lite på var någonstans i Sverige man vill ha båtplats tyvärr.....

Här på västkusten är det fortfarande kö till vissa båtklubbar och kommunala hamnar vilket är förvånande pga det svaga båtintresset i allmänhet.

Fick se denna annonsen här på MG idag på morgonen....
Fanns det dylika annonser för 5 år sedan annat än i undantagsfall....?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit på annan plats här på MG så kryssade jag runt lite med Bil på Orust en dag förra sommaren. Såg då flera skyltar runt där med "Lediga Båtplatser"...........

Trodde knappt mina ögon, men tydigen är detta en trend....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick se denna annonsen här på MG idag på morgonen....

Fanns det dylika annonser för 5 år sedan annat än i undantagsfall....?

Om du klickar på länken så ser du att det är Promarinas hamnar. Att det finns lediga platser där beror nog inte på brist på båtar utan mer på otillräcklig tjocklek på plånboken hos båtägarna.  Att få båtplats på en båtklubb är det flera års kö till, i alla fall i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att 70 & 80-talens inflation bidrog till att folk hade råd att ha båt på ett annat sätt än idag. Då åts skulderna upp ganska fort och du kunde oftast sälja båten dyrare än du köpt den. Idag tar det sina 15 år att betala av en båt för 750.000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...