Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rammsee

Ny fyllerilag på G?

Rekommendera Poster

Hej!

Otroligt mycket diskussioner om denna nyligen införda 0,2 lag.

Parallellt fins ju 1 promille lagen kvar. Lika många rabiata som är för, som är emot den nya lagen.

Jag undrar helt enkelt hur en rimlig och bra lag om roderrattonykterhet till sjöss skulle se ut enligt era ögon? Kom igen nu! Ge förslag, men argumentera också!

Jag börjar med mitt förslag! 1 promille gänsen som finns är lite väl hög, ok, för grovt sjöfylleri så kanske. Men problemet är ju att man kan/kunde bli rapporterad även för mindre nivåer om övervakande myndighet ansåg att man inte kan framföra sitt fartyg på ett säkert sätt. Och då finns det en gråzon av godtycklighet. Så där gör en lägre gräns nytta.

Så som lägre gräns, fartyg över 7 meter eller snabbare än 7 knop, skulle en 0,5 promille gräns gälla anser jag

0,5 stämmer bättre överens med våra grannländer i deras farvatten. Att köra t.ex. bil eller cykel, jämfört med båt, är inte exakt samma sak, därför behöver man inte ange detta som skäl att harmonisera med till lands 0,2 gränsen.

Gränsen 7m och 7 knop finns ju redan idag i sjölivssammanhang, detta harmoniserar bättre. Gränsen 10m och 15 knop medför ju faktiskt ganska stora fartyg eller farter, som kan göra stor skada.

Frågan om gränser skall gälla även annan besättningsman ombord som har en säkerhetsuppgift att uppfylla, den svarar jag ja på.

 

Frågan om sållningsprovets vara eller icke vara, har jag ingen synpunkt om just nu.

 

Så? Vad är rimligt? Vad tycker ni? Men argumentera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var väldigt mycket emot den nya lagen när den kom, för att jag var van att ta en-två öl när jag var ute och körde båt. Inte alltid, men om solen sken och andan föll på. Inget tal om att köra full utan bara att ge lite extra krydda åt dagen. Gott så.

När 0,2 promille blev lagstadgat så har jag hållt mig spiknykter istället. Framförallt av rädsla för att en överträdelse skulle rapporteras till Transportstyrelsen / länsstyrelsen som gärna griper in och drar tillbaka körkort för bil. Mitt körkort betyder mycket för mig och på samma sätt som jag aldrig sätter mig bakom ratten om jag är tveksam till att vara under 0,2 promille så kör jag ej heller båt så. 

Hur har det här då funkat? Jo - jättebra! Timmarna på sjön är ju fyllda av navigering, naturupplevelser och allmänt välbefinnande ändå. Blir jag törstig finns det vatten, kaffe eller läsk att dricka. Öl och vin får det bli när man kommit fram till hamnen. Kanske som tröst för att det är färdigåkt för dagen? :) 

Dessutom känns det tryggare att manövrera sin båt när man vet att man är helt nykter. Inga sinnen är nedsatta pga alkoholen (hur lite det än kan vara så skulle man nog inte förlåta sig själv om en olycka skulle inträffa när man är påverkad på något sätt). 

Däremot så har jag som trådskaparen börjar fundera på gränsvärdet.

0,2 är väl okej att ha på större båtar, säg över 12x4 meter.

Men en 33 fots båt kan också göra väldigt mycket skada när den rör sig. Framför allt i 14 knop. 

Så kanske det skulle vara:

A: Upp till 7 meters längd och 7 knop = max 1,0 promille

B: 7-10 meter och 7-14 knop = max 0,5  promille

C: 10 meter eller mer och över 14 knop = max 0,2 promille

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gräns för sjöfylleri i Norge är 0,8 promille.

Denna var nyligen uppe till diskussion om man skulle följa Sveriges gränsvärden men man beslöt att ligga kvar med 0,8 promille.

Troligen saknade man fakta till varför 0,2 skulle öka säkerheten. (egen teori)

 

Angående att stämma bättre överens med våra grannländer.

Norge har 0,8 promille

Finland har 1,0 promille samt med ansvars som Sverige hade.

Danmark har ingen gräns utan liknande ansvar som Sverige hade tidigare

Storbrittanien och Tyskland gränser som Danmark

 

Sverige är unikt med 0,2 och ingen verkar följa efter våran lags gränser.

källa

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6fylleri

 

Nej jag tror inte vi får någon förändring av våran sjöfyllerilag då vi inte har förstånd nog att se över felaktigt fattade beslut och justera lagar så de fungerar bättre. Jämför sebralagan där fler skadas idag än före lagen.

 

Fundering.

Om vår lag nu har tillåtelse upp till 1 promille för båtar som går långsammare än 15 knop, så varför blir det olagligt med en båt som KAN gå snabbare även om den inte framförs fortare än t.ex. 10 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2 promille är en lagom nivå.

Motivering: Det finns ingen anledning att sitta och dricka alkohol när man kör båt, lika litet som bakom ratten i en bil, i skidbacken, på tennisplan eller på golfbanan.

Om man känner att man har svårt att greja 0,2-nivån dagen efter finns ju två alternativ. 1. drick mindre på kvällen, du är trots allt skipper för din båt. 2. Låt någon annan behörig köra båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Håller med dig fullt ut!

Försäkringsbolagen tycker jag skulle inta följande hållning: Är man delaktig i en olycka till sjöss och är påverkad, ja då ryker ersättningen till 100%.

Punkt slut.

Helt OK för mig!

post-10024382-1394237675,0248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken otur att man är född som svensk. Det enda folkslag som är allergiskt mot alkohol.

Någon borde forska på hur vi utvecklat den allergin när ingen annan nationalitet verkar ha drabbats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Norge har 0,8 promille för båtar upp till 15 meter, över det så är gränsen 0,2 promille.

MEN orsakar man en olycka och är påverkad så kan man förutom straff för själva olyckan även straffas för påverkan av alkohol under 0,8 promille.

 

Och norrmännen har forskat på detta och funnit att det visst finns orsak att gå ned till 0,2 promille för alla på sjön, orsaken till att man inte gjort det (än) har andra orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men borde det inte vara noll tolerans då i och med ditt argument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte redan så idag att ersättningen sänks om man är tillräckligt påverkad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forskat hur? Varför kom man fram till en ev. slutsats?

Berätta gärna mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på olycksstatistiken och dödsfall till sjöss ser det ju ut som den farligaste båten är mindre båtar typ roddbåtar (tror 20 av 28 dödsfall under året var relaterade till roddbåtar) så kanske är det där som strängast regler skall gälla för alkoholintag, typ nolltolerans?

I övrigt har jag rätt svårt att förstå vad som är problemet med 0,2-lagen (förutom att möjligheten att kolla efterlevnad är rätt begränsad)? Är det inte bara att vänta med att ta sin öl eller sitt glas vin tills man är i hamn för dagen? Varför måste man dricka alkohol bara för att man är till sjöss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes !

Här är en till undrande. För övrigt kan jag ge mig den på att upplevelsen av skärgården gör sig bäst i nyktert tillstånd. Jag har aldrig förstått mig på båtsupandet. Men så är jag litet trög också. Visst litet vin eller öl på kvällen på fin klippa när båten är förtöjd. Men i rimliga mängder är de dropparna borta ur kroppen nästa morgon. Nu är jag tvåbarnsförälder. Kanske gör det skillnad när man ha fler att ta ansvar för än sig själv?

Men att sitta vid rors och pimpla öl. Varför??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

A never ending story...

post-10024382-1394237675,5482_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Soumi och Max om att promillegränsen ligger bra där den är enligt nuvarande. (Tänker inte motivera det mer än så här i och med att det redan finns en tråd som är en never ending story om just nya lagens vara eller ickevara).

Nya och gamla lagen (vilket många verkar missa) innehåller dock BÅDA en skrivelse fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker... (se SjöL 20 kap 4 §).



Jag skulle gärna vilja se en förtydling av vart gränsen för vesäntlig uppgift går. Någon som vet om detta finns specat enligt någon prejudicerande dom i HD där de utalat sig om detta? Är det t.ex. vesäntlig uppgift att lägga loss tamp vid brygga?

Liten edit ja.. Skrivelserna gamla och nya finns ställda i proppen från 2009 (2009/10:76) på sidan 6 för de som är nyfikna ;) . Bifogar länk här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Schmeling att detta är en never ending story. de för lagen har bara en sak, moral/fostrings-predikan och verka präktiga. det har jag hört till leda.

De mot lagen, SBU, SXK SWEBOAT, SjörättsInstitutet (dvs båtSverige) baserar sina argument på fakta.

 

Att du är tyvärr totalt opåläst innan du hurrar för denna världsunika lag är påtagligt.

Har du inte läst i media att lagen är rättsosäker? Bl.a därför att en väsentlig uppgift inte finns definierad i lagtexten.  Snälla, läs på innan du skriver.

www.alltom02promillepasjon.se

www.båtfolket.se



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du...

Det va precis ett förtydligande av den formuleringen jag efterfrågade..

 

(edit)

Kanske ska förtydliga en gång till. Jag frågade om det finns en prejudicerande dom till det. Förvisso kan dessa finnas specade som ett NJA under lagtexten, men det gör det dock inte alltid Den finns inte utskriven i lagtexten, därav vill jag ha ett förtydligande på det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd om de som tror sig fått en ökad säkerhet på sjön inte fått det.

En lag mot ett ickeproblem kan inte öka säkerheten.

Vi har med denna lag satsat massa resurser med budskapet ökad säkerhet istället för att gjort något åt de verkliga farorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I.om att HD sagt att bilar och båtar är inte jämförbart som lagstiftarna baserat lagen på så ska varje fall avgöras i domstol där omständigheterna ska väl vara beskrivna.

Man ska således inte erkänna bilböter på sjön.

Såvida inte en bil har har roder och rigg...smiley



Vi har en billag för båtliv och HD konstaterat nyktert att det är inte jämförbart.

Därför måste omständigheterna noga vägas in och som sagt, avgöras av domstol.

Om detta vansinne har bl.a SjörättsInstitutet  (SI) skrivit.

Kanske inte så konstigt att 95% av vardagsbrotten inte klaras upp om våra knappa brottsbekämpande resurser ska syssla med strunt och moraliska hjärnspöken i landet präktigt.



Se denna länk där SI finns med så får du kött på benen.

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/25-fakta

Hälsar Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vad är det jag skall lära en länk som inte fungerar? Det är väl inte den sidan Du har skapat och som Du försöker få att se ut som om den är sanningen till allt?

Jag hämtade mina uppgifter hos sjøfartsdirektoratet och norsk politi, tror knappast Du har bättre koll än dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar,

Ska ta mig tid och läsa igenom det när jag sitter bättre till. (Dock kan jag tycka att källan är aningen partisk dvs. alltom0,2 hemsidan då den är emot lagen i sin helhet). Precis som statestik kan man därför välja artiklar m.m. som är till ens fördel.

Rättsafallet Thure är ju väl känt, däremot går de lilla jag kunde se bara källorna till SVT och andra journalistmedier. Jag kan tycka att många journalister (inte alla!) har en tendens att feltolka domstolsutlåtanden och jag läser därför helre dommar.

Mvh,

Fabian

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är att det är ett steg i rätt riktigning.

Problemen försvinner enbart inte genom anstiftan genom ny lag varse vad den handlar om. Vi har folk som diskriminerar varandra trots att det finns en lag mot diskriminering. Vi har folk som tillämpar aggresiv marknadsföring trots att det finns lagar om vad som är god marknadsföringssed.

Idioter på sjön kommer vi tråkigt nog också alltid ha (detta är inte menat som något påhopp mot någon på forument), jag ser det dock inte som ett problem att sätta en tydligare undre gräns som nya SjöL gjort. Men detta är dock min personliga värdering/åsikt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skrivelsen om vesäntlig uppgift har ju finnits i sjölagen sedan Jesus gick i shorts, varför skulle det bli extra rättsosäkert NU helt plötsligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant formulerat.

* De som inte tycker som mig är präktiga, opålästa, förstår inte, osv

* De som tycker som mig baserar sig på fakta, är smarta, förstår, osv

Kanske har du rätt, kanske har du fel. Vem vet?crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får gärna klyva hår för min del.



Emot eller översyn,, väl själv.



Varför tror du de kräver översyn? För att de är för lagen?

Beklagar att du uppfattar det som hånande, men jag jag har blivit för kallad för knarkare, alkis osv men ingen har förklarat på vilka sakliga grunder utan det som anförs är endast att man är full vid 0,2-promille, dvs  1 glas vin. Och ingen har kunnat svara på, vilket problem ska denna världsunika lag lösa. Ber därmed om din förståelse.

Hälsar Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack happysix för dina uppskattade ord.

Många tror jag driver detta för att supa på sjön. Inget kan vara mer fel. Jag har barn och barnbarn. Sjöfyller har aldrig varit tillåtet.

Min motivation är att om vi stiftar lagar på:

populism

särintressen

och inte evidensbaserad

sedan omförpackar det med orden: ökad sjösäkerhet, då är vi ute på ett sluttande plan.

Vi har fakta. Vi vet att denna lag skjuter långt över målet. Man har medvetet friskrivit de båtar som förekommer i olycksstatistiken, ovidkommande för många, kanske inte så konstigt.

Det är den olycksfria minoriteten som är utsatt och en majoritet har ju inget att klaga på, tvärtom! detta visste man säkert då den världsunika lagen antogs att då lär protesterna bli stora. Så tanken är att införa alkholfria zoner i små steg, så funkar det.

http://hagwall.wordpress.com/2011/08/21/de-sma-stegens-absolutism/



Lagen löser inget problem, såvida man inte söker ett moraliskt sådant.

Vi som är emot lagen försöker lyfta debatten över just moralism och pekpinnar och föra diskussionen på basis av fakta.

För ökad sjösäkerhet och inte resursslöseri.

-Svenska Livräddningssällskapet: (SLS) Anders Wernesten anser att politikerna började i fel ända när de förra året skärpte gränserna för sjöfylleri, men inte lagstiftade om att det ska finnas flytvästar till alla i båten.

- Det hade varit betydligt effektivare. Om du är full och ramlar överbord flyter du i alla fall, säger han till TT.



Om det hade varit fråga om ökad sjösäkerhet så hade ju inte ett glas vin gått före än en sådan självklar sak som flytvästar.



Eller.

15-åringen tar EU-moppen som får göra max 45km/tim Han har körkort och hjälm.

Han tar den till bryggan. Sätter sig i RIB-båten med dubbla 250HK och ger sig ut på sjön.

det är synd, faktiskt ledsamt, att många sätter 0,2-promille = 1glas vin i sin bannstråle. Det gör inget land. Lagar ska stiftas på sakliga belägg och lösa ett verkligt problem, inte ett påhittat, för detta har man hittat på. och jag finner ingen saklig grund vad de för lagen stödjer sig på.

Varför skapa nya brottslingar ur ett problem sim inte finns och sätta in 2 poliskårer samtidigt som vardagsbrotten till 95% inte klaras upp?

Svår fråga få svar på. http://hbl.fi/opinion/ledare/2011-07-31/onodigt-att-skapa-brottslingar

 

Bästa hälsningar, Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes lovade att läsa din länk vilket jag nu kikat på. Men till att börja med, jag tror inte att många av de som är emot nya lagen ogillar den pga. av sitt supande. Många stör sig på den på grund av att de tycker lagen är satt utan fakta.

Jag ser dock inte åtstramningen av att sätta en tydligare nedre promillegräns som ett problem. Det har varit diskuterat i tidigare propositioner där man har biltrafiken som förebild (dock med olika straffskalor);

Lagstiftaren har vid olika tillfällen uttalat att sjötrafik och alkohol inte hör ihop, att reglerna om nykterhet i vägtrafik ska vara en förebild för regleringen av nykterhet i sjötrafik, att promillegränsen som infördes den 1 juni 2010 ska vara densamma som för vägtrafik samt att det finns anledning att se lika strängt på alkoholpåverkan i sjötrafik som i vägtrafik (se t.ex. prop. 1990/91:128 s. 14 ff., prop. 1993/94:44 s. 64 f. och prop. 2009/10:76 s. 14 ff.).

taget ur ett rättsfall gällande sjölagen.

Sedan håller jag också med dig/er om att det finns mycket annat man kan göra för att öka sjösäkerheten på sjön för samtliga som vistas där. T.ex. införa ett båtkörkort, flytvästtvång eller vad det nu kan vara.

Vad andra länder har för gränser är ju inget argument att vi i Sverige måste ha samma gräns. Vissa delstater i USA har dödstraff, vi har inte det. Sverige tillåter homoäktenskap och i Ryssland stiftar man lagar om att man inte ska få proppagera mot unga för detta.

Den lägre promillegränser ser jag snarare som ett kryss i checklistan (visst den innehåller sinna brister vilket gamla lagen också gjorde t.ex. vad som räknas som vesäntlig uppgift, som det också kan komma prejudicerande dommar på). Vi får väll hoppas att det snart läggs fram en ny proposition med förslag på lagar som kan på vad som kan hjälpa för att öka säkerheten på sjön.

Åter till länken ovan, visst finns det en del intressanta saker att kika på där. Men jag tycker den inte skiljer sig från mycket annat man kan läsa. Mkt länkar till artiklar där folk talar emot lagen. Till viss del några väldigt sammanfattade rättsfall som inte ger någon direkt helhetsbild över det totala resonemanget av HDs utalanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fabian.

Lagen omfattar alla ombord på basis av tyckande från maktutövaren och vad som är rätt eller fel ska avgöras i domstol.. Och inget problem kan den lösa.

Nog den bästa artikel av alla.

http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare/



Å här finns ett par till..wink

http://alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/2-aenean-ut-eros-et-nisl-sagittis-vestibulum

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...