Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Westfjord26

Jävla väder...

Rekommendera Poster

...här på västkusten, det kan inte finnas någon gud när man blir straffad så här efter en hård och stressig arbetsveckablush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara på västkusten som det är dåligt väder ,här i jämtland blåser det och regnar crying då man fått båten körklar så finväders guden håller sig borta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westfjord - hur är det som det står i skriften: Han låter sin sol gå upp både över onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.

Det finns också ett uttryck som säger: En sjöman klagar inte på vädret - han lär sig segla

Det är 12-timmars i morgon. Mitt gubbgäng tänkte som vanligt delta. Dessvärre jobbar vår busschaufför sin sista helg före pensioneringen och ville inte kladda med schemat. Vi visste alla vad det skulle innbära.

Skitväder.

De prognoserna jag kollat på säger kulingvindar från SW och W och regn på eftermiddagen.

Det kan ju va perfetkt - jag har en plan, men å andra sidan är det aldrig för sent att ge upp.

Vi får se imorgon klockan 06.30

post-945-1394236717,1168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar er där västerut.
Här ser det ut att bli regn också - på nätterna. Då har det hunnit upp från er.

Men det är ju bara början av säsongen - superhögtrycket ligger där ute och ruvar. Snart är det härlaughcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har rätt Cia, du är samstämmig med yr så det är bara att hoppas, kanske man skall ta ledigt klämdagen så man får lite tid på havet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med planering är inte lätt.

Segla i morgon - om gubbarna inte backar - En av prognoserna SW och W 10 - 19 m/sek.

På kristihimmelfärdshelgen hoppas jag få se Rialavargen på min sommarstugetomt. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag menade nog SUPERHÖGTRYCKET, det som kommer när vi har semester du vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gräset börjat växa där uppe ännu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp växer som bara den ,men gräset behöver vatten ,men jag vill ha sol å vindstilla



Senast ändrad av snottra | 27 maj 2011 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi jobb nästa helg när vi åker upp till Härjedalen. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe ta en titt på storjön då och njut av den stora sjön som man åker i att hålla kolla koll på storsjödjuret

wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så långt kommer vi inte. Inte ens upp till den andra Storsjön som ligger ovanför Flatruet men där är fint också. Ljusnan ser vi från köksfönstret men roddbåten har inte varit i på många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min optimism straffade sig direkt - hård vind med byar upp mot 18m/s när vi sjösätter båten på måndag. Helt oprövad motor, motvind och sedan sidvind när vi ska in på platsen.
Men regna ska det inte göra - föredrar regn! frown

Källan till informationen är windguru och tyvärr håller Yr med
http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=5224

 



Senast ändrad av ciaraud | 28 maj 2011 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn

Det fina vädret kommer på Onsdag då vi lämnar Ostkusten för vårt kära Källö-Knippla och då kommer det fina vädret

Soliga hälsningar

Kenbja

Född optimistsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är vädret kass.

Skippade sjösättningen och gjorde en svensk klassiker istället.

Vadå? Jo vi körde 120 mil till Tyskland med bil (60 60 mol) för att köpa öl och vin. Knappast själva. Massor med svenskar passade på när vädret inte lämpar sig för annat än shopping.

Åkte kl 5 i morse och hemma nu (strax före 24.00), phuuu.

Jo vi prioriterar plånboken före miljön och tar bilen för att hämta hem det till samma priser som övriga i nedre Europa är vana vid att betala. Sluppit massa straffskatt.

Massor med bilar gick på knäna hem tungt lastade och hoppades tullen skulle vara snäll. Jo de var aktiva men kollade mest efter knark.

Statistiken säger att 1 av 3 vinflaskor som dricks i Sverige kommer från systembolaget. Då har man knappast lyckats så bra. Räkna med att en del av dem även är inblandade i kriminell hantering så blir det mer surt.

Hoppas på bättre väder nästa helg då sjösättning väntar. Åtminstone YR lovar nu bra väder hela helgen på västkusten.

Och fira sjösättningen med ett gott glas är inga problem nu, Lovar låta båten ligga still när vi ska provsmaka våra fynd. yes

Hoppas, hoppas vädret stämmer denna gången. Denna helgs fina utlovade väder blev endast regno och rusk samt en värdefull resa.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

120 mils soppa borde äta upp den del av skattevinsten. Du måste tagit in mängder för att det skulle bli någon vinst. Men det kanske är en rolig resa, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två ungdommar som strax tar studenten och massa folk som ska komma mm.

Jo det blev ett bra lass. Mycket vinflaskor så de klarar sig även om de blir stående ett bra tag.

Frugan hade aldrig varit på pråmen (Border-Shop) så det var lite utflykt också, när vädret ände inte blev kanon.

Men så mycket folk att de fick göra som Ullared. Spärra av för att det blev för många. Och vad folk handlar!!!. Numera är släpkärror mycket vanliga.

Väldigt många med sydsvensk dialekt. Borde inte finnas många systembolag kvar i den delen av landet. Och folka handlar massvis. Synd om de som bort långt bort från Tyskland och riktiga priser.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara dåliga kläder inget dåligt väder.

Var nere i Arild (skåne) och hämtade i lördags en Vega som skulle till Blöteborg. Första etappen gick till Glomen andra till Göteborg. Kom hem för 3 timmar sen. Seglad distans 97 Nm Seglad tid 17 timmar Medelförflyttnin. enl GPSen 5,7 Knop. Förlig vind med mycket grov sjö gjorde resan tröttsam Regn lör och sön em.

I Arild ligger en skönhet från 20-talet fiskebåten MÖ722 helrenoverad och i mycket bra skick.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu sitter man här igen och tittar på vädersajterna och planerar, är uppbokad på lite aktiviteter på torsdag så planeringen är att kasta loss på fredag morgon och förtöja i hemmahamn på måndag kväll efter beslut om att ta ledigt på fredag som är en klämdag, tyvärr måste frugan jobba hela helgen med ett projekt på jobbet, så det blir en egen långhelg på sjön men det skall gå bra det med, låt nu vädergudarna ha sin förbarmelse över västkusten denna kommande helg.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut nu, så blir det kanon fr o m onsdag -> måndag cool

 

Sol, sol & sol... Nästan ingen vind.... Så det tenderar att bli en riktigt skön båthelg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taskigt Westfjord.

Det kommer att bli ett riktigt skitväder över kristihimmelfärdshelgen här i Bohuslän.

Brännande sol från en molnfri himmel.

Vind 4-9 m/sek

Överhuvudtaget inget regn i sikte.

Det enda possitiva är väl att den prognosen jag tittade på inte angav några temeraturer över 15 grader. wink Men vete katten om jag litar på det.

Själv överger jag västkusten och åker österut för att slåss med barnbarnen.

Det värsta är att man utlovar nästan samma väder där. Kanske något mindre vind och dessvärre några garder varmare. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är du lite småtyken i dina kommentarer Tommy!wink ha en riktig fin helg på ostkusten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her i Danmark er det ikke bedre, regn og blæst, ak ak. Vi skriver snart juni, kom nu sommer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyken vill jag inte påstå. Var det kanske den kungliga svenska avensjukan som tittade fram? surprise

Vi var ju ute och seglade i helgen. 12-timmars var det tänkt. Det blev den kortaste 12-timmars jag deltagit i. Det tog ganska exakt 35 minuter innan jag hade förstånd att värna om mina medseglare. Det kan ju va bra att ha några gastar vid senare tillfällen.

 

Startade vid startpllats 51, Fôttelykta kl 07.25 och seglade till punkt 49, pricken Bredungen nordost om Bohus Malmön. Satte kursen mot Lysekil punkt 45. Det blåste en hel del mer än vad jag förstod att besättningen tyckte va bekvämt och min gamla motorseglare är väl inte det bästa att segla i sånt väder.

Nu visste vi ju för flera veckor sen att det skulle blås av bara sjutton. Vår busschaufför Göran kunde inte va med pga att han jobbade sista helgen före sin pensionering. De gånger Göran seglat med har det vid samtliga tillfällen varit i stort sett bleke. Är han inte med blåser det småspik. Ler  

När vi var öster om hamnen på Bohus Malmön, tog jag beslutet att avbryta seglingen och gå in till Malmön och käka frukost. En promenad runt hamnen till fyren Snurran. Vi kom nästan tillbaka till båten innan regnet kom. Träffade och pratade bort en stund med både kända Malmöbor och Kungshamnsbor: De senare låg där med båt. Man får passa på innan alla badgäster kommer.

Åt middag bestående av den för vår del traditionella 24-timmars menyn.  

Vår sjökapten Ingemar hade aldrig gått leden norr om Keö, så vi gick den vägen på hemvägen. Eftermiddags kaffe i Hovenäset och sen en ganska kämpig hemfärd i  den starka vinden. Thallatha har ju ett stort vindfång och hydraldriften på propellern har nog sett sina bästa dagar och skulle behöva en genomgång.

Det var skönt att lägga till i hemmahamnen efter en, trotts allt,  pen tur.   För att va en 12-timmars segling var den delen ju ganska snabbt avklarad - 35 minuter. En tur på ca 9 distansminuter på lika många timmar. Ja - den mesta tiden gick väl åt till att prata med varandra och andra och så naturligtvis äta upp maten vi hade med oss.  

Vi lever ju efter devisen; Hade det inte varit för den goda maten, så hade vi aldrig seglat  

Tommy 



Senast ändrad av toaen | 29 maj 2011 | 21:22

post-945-1394236723,8801_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en gångs skull blir jag glad när någon nämner att det ska inte ska blåsa i samma mening som bra väder. Nästa helg kommer båten få tjästgöra som motorbåt och då är ju vind bara i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyken vill jag inte påstå. Var det kanske den kungliga svenska avensjukan som tittade fram? surprise skrev Tommy och fan vad rätt han hade......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet Westfjord

Ve här ude - ve sôm hör te näse å fjolarnes fôlk - ve skräpper aldri - ve sier som de ä.

Och när det gäller kungen - Hade Karlstad varit Sveriges huvudstad i stället för Stockholm, så hade vi fortfarande varit i union med Norge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lever ju efter devisen; Hade det inte varit för den goda maten, så hade vi aldrig seglat 

Helt rätt inställning. Varför ska man annars vara på sjön?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...