Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mackey

Orolig för min MD11 - Hur länge kan den överleva och hur dör den?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag var på båtmässan och började snegla på nya motorer för att ersätta min MD11. Egentligen har jag inte tänkt byta, men...

Hur länge överlever en MD11 om den är sötvattenskyld och vad är det som brukar hända när den dör eller börjar dö. OM det vanliga är att den börjar dö lite långsamt kan man ju använda den i en segelbåt till den börjar dö, men om det vanliga är att den tvärdör är det lite mer riskabelt.

Mackey

PS
I och för sig har man ju segel och jag är uppväxt i en tid när man inte fick ha motor på sin segelbåt (om man inte ville skämmas), men i dag ska man ha den säkerhet som en motor innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget egentligt bäst-före-datum på en gammal stånka som MD11, den kan gå hur länge som helst om man pysslar om den. Känsliga punkter är ju limpan där sjövattnet kan rosta upp den inifrån eller sätta igen den så att det inte blir nån kylning, samt kröken som rostar ihop. Å andra sidan kan vad som helst packa ihop när som helst...

Ersättare är ju VP D1-20 eller D1-30 om man måste köpa svenskt, eller Lombardini (som också har segelbåtsdrev) vilket sänker kostnaden med ca 30.000:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg massor av motorfabrikat på mässan, den ena sade sig vara bättre än den andre. Nej så var det faktiskt inte, alla tyckte de var bra.

Här är de priser jag fick inkl. adapter för befintligt 110S drev.

Beta marin 25 Hk, 56 000:- kr
Ventus 27 Hk, 57 000:- kr
Nanni diesel 21 Hk, 65 000:- kr
Nanni diesel 29 Hk, 73 000:- kr
Lombardini 20 Hk, 59 000:- kr
Lombardini 30 Hk, 66 000:- kr
Solé diesel 29 Hk, 59 000:- kr

VP ligger betydligt högre i pris, helt ointressant faktiskt. Tror det var 117 000:- inkl drev.
Om man köper drev till de andra kostar de 15 - 20 tusen mera.
Jämför man 75 tusen med 117 tusen är valet lätt tycker jag, vad tycker ni andra?

Montage tillkommer med 10 - 25 tusen beroende på hur mycket man kan gröa själv.

Viktigt att kolla utväxlingen på befintligt S-drev, ska vara gjort för lite mer högvarvig motor. Utväxling 2:1 lär finnas liksom 1,6:1. 2:1 är det man bör ha för att behålla sitt drev, annars snurrar propellern för snabbt med en nyare mer högvarvig motor.

Mackey

Lagt till lite mera prisuppgifter...



Senast ändrad av Mackey | 12 mars 2011 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisskillnaden är väldigt liten mellan de olika fabrikaten, något högre för Nanni

Byter du motor måste du byta drev, det blir nog svårt att använda ett VP-drev på en annan motor. Kanske funkar men bäst att kolla.

Lombardini motorer är moderna nyutvecklade dieslar som är små och väger väldigt lite. Några av de andra är äldre konstruktioner. Man kanske kan ta reda på vad dom olika fabrikaten väger per hk för att se hur moderna dom är!

Kolla in Lombardinis sortiment på http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/lombardini/fragor-svar-1879944

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dreven funkar säger de, priserna är med adapter för 110S-drev och dete finns adaptrar för andra drev också.

Det enda viktiga är att drevet har 1:2 utväxling eller mer, dvs för varje varv motorn snurrar snurrar propellern ½ varv eller mindre.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lustiga i sammanhanget är att Volvo Pentamotor- inte kan monteras på ett 110-drev när alla andra erbjuder det. Har VP tappat bort ritningarna? Kanske en diskkrasch?

Klart att konkurrenterna blir billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fergus!

Du missade säkert min komplettering

VP ligger betydligt högre i pris, helt ointressant faktiskt. Tror det var 117 000:- inkl drev.
Om man köper drev till de andra kostar de 15 - 20 tusen mera.
Jämför man 75 tusen med 117 tusen är valet lätt tycker jag, vad tycker ni andra?

Man kan göra något roligare för 40 000:- kr än att få en VP-motor tycker jag, vad tycker ni?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D1-20  D1-30 Svenskt ???????????

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast blir det att behålla den gamla stånkan. Har den hållt i 30 år kan det kanske gå i tio år till. 117.000 kr att festa för, jag tackar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Service och reservdelstillgång är inte oviktigt att tänka på.

Vad det gäller MD 2 B och MD 11 så finns det krafter igång för att ta fram nya gjutna delar.

Så att är inte motorn havererad kan det vara värt att avvakta ett tag med motorbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då, det är inte mycket svenskt i dom, mer än att dom är grönmålade i st f att Perkins har sina motorer blåmålade

Pali

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var får Perkins dom från?????????

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha, hittade en gammal tråd om vår MD11.

Den har inte alls dött ännu.

 

Vi har fått erbjudande om att köpa en ny motor för 50 000:- kr av något av de fabrikat jag nämnde tidigare i tråden.

 

Det är ju lite frestande...

...särkilt om man kan få en slant för vår MD11.

 

Vad kan en fungerande sötvattenskyld MD11 vara värd?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var får Perkins dom från?????????

Kalle

 

Grundmotorerna kom iallafall tidigare från japanska Shibaura i båda fallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo dom är svåra att slita ut de gamla MD:arna. Vår sjunger på 35:e versen nu. Sista strofen på den versen blir till kranen imorrn 11:30. Börjar med en blåaktig slöja från akterpartiet efter några sekunder med startmotorn. Inte världens mest ecologiska motor men samma lugna stånkande som alltid och med tulpanerad propeller masar den sig till kran. Man kanske skulle börja köra på olja från Mac Donalds. Lär visst lukta pannkaka eller pomm fritz.

 

Varför ger den aldrig upp så vi får spana in en ny maskin? Den kunde åtminstone bli lite osäker att starta eller lägga av i otid eller nåt. 

 

Nej den hänger i som om den har dödsskräck. Det spörs vem som dör först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus 31

 

Du skulle haft hydraldrift på propellern. Min MD11C gick som en klocka, medans hydraldriften mellan motorn och propellern överförde allt mindre kraft. Sista sommaren seglade jag i stort sett vid all förflyttning.

 

Hade tag på en kille som skulle titta på  hydralen, men råkade säga att jag funderade på om det gick att få in en ny motor med rak axel under durkarna i däcksalongen. :blink:  En vecka senare hade jag en ny Lombardini.  :)

 

Nu blir det inte mycket seglat - mer än när jag harv köpt skitig olja, tappar propellern eller liknande.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart intressant med en helrenoverad MD11 för 32 000:- kr!

 

Frågan är hur de olika alternativen påverkar båtens värde? Det skiljer ju ändå inte så mycket i pris.

  1. En helt ny motor - bevisligen - som troligen har många egenskaper som är bättre än MD11:ans, men kanske också egenskaper som är sämre. Pris 50 000:- kr (för mig nu)
  2. En helt genomgången och renoverad MD11 med de fel och brister som modellen har jämfört med en ny motor. Pris 32 000:- kr

Vad tror ni om värdet på båten?

Hur skulle ni gjort?

 

Fortfarande kvarstår frågan hur mycket man kan få för en fungerande färskvattenkyld MD11.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50000:- låter som ett bra pris. Är det en motor av någorlunda känt märke, lika stark som nuvarande eller starkare, samt inkl nytt drev, låter det billigt. Slår ut en renoverad för 32 tkr alla gånger enligt min uppfattning. Du får högre värde på din båt, garanti, men framför allt en helt annan komfort med en tystare motor, snabbare gasrespons, större generator, stoppknapp osv.

 

Skall du använda ditt gamla drev som sannolikt har utväxling 1-1,61 bör du välja en motor vars toppvarvtal är max 3000. Men detta vet leverantören och de brukar ibland ställa ner effekten på nya motorn vid en sådan kombination.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50000:- låter som ett bra pris. Är det en motor av någorlunda känt märke, lika stark som nuvarande eller starkare, samt inkl nytt drev, låter det billigt. Slår ut en renoverad för 32 tkr alla gånger enligt min uppfattning. Du får högre värde på din båt, garanti, men framför allt en helt annan komfort med en tystare motor, snabbare gasrespons, större generator, stoppknapp osv.

 

Skall du använda ditt gamla drev som sannolikt har utväxling 1-1,61 bör du välja en motor vars toppvarvtal är max 3000. Men detta vet leverantören och de brukar ibland ställa ner effekten på nya motorn vid en sådan kombination.

 

Ekvationen är inte alltid så enkel. Många glömmer att det är förenat med rätt mycket jobb att byta till en annan typ av motor. Elsystem behöver anpassas , slangar dras om (ffa avgas) , reglage och instrument kan behöva bytas ut. Bränslefilter mm anpassas. Motorfästen anpassas. Motorkåpor/durkar justeras. Allt detta tar mantid och inte föraktligt med pengar. Många tittar på motorns kostnad enbart och väljer att blunda för det här. Det tar tid och är ofta ganska knepigt. Speciellt om man inte har någon som gjort exakt samma byte att titta på.

Problemen kan förstås variera med olika båtar och motorer men man bör definitivt tänka igenom allt runtomkring själva motorn som påverkas i kalkylen. I många fall tror jag en helrenovering av den gamla motorn är det mest lönsamma, ffa med tanke på båtens totala värde. Ger helt enkelt mest tillförlitlighet för investerade pengar i en gammal båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är enklare att byta MD11 mot MD11, men...

 

Jag är ganska händig så jag tror inte att själva installationen ger mig så stora problem, särskilt som motorn är anpassad för att passa på MD11:ans motorbädd.

Ändå bra synpunkter från s59746 att det inte bara är att sätta in en ny motor.

 

Jag har tänkt som robert99 när det gäller garantier, mm.

 

Nu är det bara att fundera klart om jag inte får mera input.

 

Mackey

 

PS

Jag har blivit erbjuden 7 500: kr för min MD11, är det ett ok pris tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus 31

 

Du skulle haft hydraldrift på propellern. Min MD11C gick som en klocka, medans hydraldriften mellan motorn och propellern överförde allt mindre kraft. Sista sommaren seglade jag i stort sett vid all förflyttning.

 

Hade tag på en kille som skulle titta på  hydralen, men råkade säga att jag funderade på om det gick att få in en ny motor med rak axel under durkarna i däcksalongen. :blink:  En vecka senare hade jag en ny Lombardini.  :)

 

Nu blir det inte mycket seglat - mer än när jag harv köpt skitig olja, tappar propellern eller liknande.  ;)

Kanske det går att sätta din motor på ett S-drev men det blir väl sak samma. Dom är väl lite rykiga de gamla dieslarna. det är troligen nån simring som släpper igenom olja så start efter ett dygn blir blårök och olja på vattnet. Lite förargligt när den startar snällt och skjuter på bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv bytt motor med S-drev i en segelbåt för många år sedan. Är bara normalhändig och det gick bra. 

 

Krångla bara inte till det,.och är ditt elsystem i gott skick är det inga problem med det om du byter motor. samma sak med bränslesidan, men du behöver säkert byta lite slangar osv. Avgassystemet kanske du behöver byta allt om nya motorn kräver större diameter än den gamla, men det bör leverantören kunna ge besked om. Om inte och nuvarande systemet har större diameter är detta inget problem om det är i bra skick. 

 

De största problem brukar vara om motorn får plats i motorrummet och att anpassa motorbädd och annat till nya motorn. Men detta verka vara löst i o m med att motorn är anpassad för din motorbädd.

 

Budet på din gamla motor är nog realistiskt, ingår drevet bör du få några tusenlappar till, Sätt ut den på Blocket och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar man lite "off record" med de som säljer/installerar motorer så säger de att de flesta motorer byts helt i onödan. Men, man får en tystare motor som är mer uthärdlig att köra, förhoppningsvis inga problem på många år och en mer miljövänlig motor. Värdeökning på båten står inte i proportion till kostnaden, man ska i så fall behålla båten 10-20 år minst.

 

Tittar man på en större motor typ Ford 2715 så kör man den 5000 tim innan man renoverar. Efter renoveringen är den lika bra och pålitlig som en ny motor. Motorn ska alltså klara 5000 tim utan några som helst problem, men den kan hålla flera gånger den tiden.

 

En motor i en segelbåt går kankse 50 tim per år, 5000 tim där blir ganska många år. Oftast sköts motorn som ett spädbarn, ingen överbelastning, inga kallstarter, jämn belastning (ofta långt under 100%), olje/filterbyte var 50:e timma (skulle väl motsvara 3-4 byten per år på en bil). Så nog lär motorn hålla. 

Men så åker man med någon som bytt motor och den tickar som en symaskin och så tänker man 50 papp kanske inte är så farligt ändå .....

 

En beg motor ska man putsa upp och snygga till, byta olja ett par gånger. Sen ska man sälja i maj/juni. Passar backslaget till fler motorer? Då ska man dela motor och backslag och sälja separat. Du bör få ut det dubbla mot budet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför Ni talar om att byta en fungerande motor?

Jag har föregångaren till MD-11 i min båt. Det är en MD-2b från 1971 som gått över 6000 timmar enligt timräknaren, som stod still när jag köpte båten för 33 år sedan så förmodligen har den gått lite till. Den är fortfarande lättstartad och går bra så jag har inga planer på att byta om inget händer som inte går att reparera. Dom här gamla motorerna är kraftigt byggda, arbetar med lågt varvtal och lågt effektuttag så dom kan gå hur länge som helst bara dom får smörjning och är sötvattenkylda via värmeväxlare och glykol.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ju egentligen inte för att byta motor så länge den går, men samtidigt finns det ju en bortre gräns.

Nu när vi har ett förmånligt erbjudande så börjar tankarna snurra. Då ät det också bra att höra vad anbra kloka människor tycker och tänker.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte min MD17 mot en Nanni. Fick 7,5´ för motor inkl backslag och alla instrument. Hade fått mer om jag orkat annonsera men nu tog de motorn direkt utanför båten så att säga?

 

Billigast utan tvekan är att behålla gamla motorn om den funkar. Näst billigast är att renovera. Å andra sidan blir ekvationen lite annorlunda om du säger så här:

- om jag ska sälja båten i närtid är det ekonomiskt vansinne. Men om 10 år? Då kanske jag måste byta motor i alla fall och inte fått njuta av ny motor under 10 år som gått?

- idag får jag 7,5 till 10 papp för en bra fungerande motor. Finns den köparen om 10 år?

- finns kompetens och reservdelar till motorn kvar om 5-10 år?
  ( detta var en viktig parameter för mig, frågade nämligen ett renoverarproffs om pris och han råkade nämna att tillgången på reservdelar och tex kolvar gått ner drastiskt… det visade sig att jag jag hade en motor som gick bra och var väl servad. Bytte ändå… )

-Sverige har ett bestånd av gamla motorer. Det vet motorleverantörerna. De priskrigar. Och frågan är vad en motor kostar om 5-10 år? Nu är räntan låg också. Om 10 år?

- dagens båtar kräver mer el, en modern motor har större generator. Du kan givetvis köpa en större generator till gamla motorn. För drygt 2,000 i lösvikt… osv osv

- jag själv värderade känslan att ha en sprillans motor ganska högt i penningvärde…
men om du har haft den gamla motorn länge och vet allt om dess tillförlitlighet så är det en annan sak. Det finns inget ekonomiskt eller rationellt supersvar på detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma linje som många andra. Jag skulle ALDRIG byta en fungerande motor så länge effekten räcker till båten. Så länge det finns delar och du är någorlunda händig är det ju bara att fixa det som är paj och/eller slitet eftersom det är lättmeckat med gamla dieslar.

 

Min bild är f ö att propellern brukar behöva bytas om man byter motor; det är 12-15 kkr bara där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hr också tänkt  att det ät onödigt att byta, men när man får ett bra erbjudande så är det plötsligt inte så lätt. Det är klart att det finns problem med en gammal motor,

Lite svårstartad när det är kallt.

Propellern är lite sliten i splinxen.

Lite miljöovänlig

Generator lite för klen.

Dags att fixa till motorupphängningen,

osv, osv.

 

Det blir säkert 15 - 20 tusen innan det är klart,

då inte bättre att satsa 50 tuen på en helt hy motor.

Övertyga mig, jag tycker ju egentligen det är bättre att renovera vår gamla MD11.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...