Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

EaDC21

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om EaDC21

  • Placering
    Kadett
  1. Du mäter och markerar på röret var spåret är. Slå sedan ett körnslag i röret när beslaget är på plats. Vill du att beslaget ska kunna snurra så slå inte så hårt annars kan du körnslå på flera ställen.
  2. Att vara så snål att man försöker spara några kronor på litet material har jag svårt att förstå. Man blir snart betraktad som en strulpelle och lär inte bli prioriterad den dagen man kommer med ett problem och vill ha hjälp. Dom hjälper säkert trogna kunder först.
  3. Du får räkna med att verkstaden lägger på för förlorad förtjänst på delarna samt kostnader för att ta hand om rester. Du får ingen som helst garanti på jobbet som tidigare påpekats. De flesta verkstäder tackar troligtvis nej till att hjälpa dig. Knappast värt försöket.
  4. Övre växeln är en egen enhet och kan lyftas av hel. Om du ska ta isär växeln måste du börja med att ta bort ingående drivaxeln med knuten på. Sedan kan du få isär de andra två kugghjulen när du tagit bort växelföraren.
  5. Du kan lossa bultarna och lyfta av överhuset om du ska byta hela huset komplett. Det är ingen shimsning mellan över och mellanhus.
  6. Det är riktigt att du måste bygga igen ovanför DP-H skölden.Kan vara svårt att få helt osynligt. men det finns proffs även på sådant. Du behöver i de flesta fall även göra påbyggnad i nedre delen av hålet.
  7. Om du inte vill göra ingrepp i bädden eller ev. bli tvingad att rikta om propellerhylsan rekommenderar jag att du funderar på renovering av O-21:an. Det finns mycket prisvärda reservdelar till den.
  8. SSRS är mycket viktigt att stödja eftersom de lever till största delen på bidrag. Sjöassistans har som tidigare sagts kontrakterat olika företag som har båtar. T.ex. taxibåtar men även serviceverkstäder som kan rycka ut per båt. Det betyder att i många fall kan man få hjälp med reparation på plats och slipper då att bli bogserad till närmaste hamn eller ännu längre. Man kan även få reservdelar levererade och hjälp om ligger i en insjö eller i kanaler. Jag är inte säker på att SSRS rycker ut på land och ställer upp med sådant.
  9. Hej. Är motorn rätt inriktad mot propelleraxeln? Är propellerutrustningen oskadad? Står den balanserad lika på alla motorkuddar? Kan någon del av motorn komma emot något i båten? Kolla att inte propellern sitter för nära yttre lagret så att den går emot när axeln åker framåt . Går motorn på alla cylindrar?
  10. Hej. Ja det kan det göra. Om bygeln som låser vid back kärvar eller om änden på pinnen som trycker på den är deformerad. Eller att pinnen kärvar i hålet.
  11. Det är väl rätt självklart att en diesel startar lättare om den får varm luft. Många motorer i yrkesbåtar har glödstift monterade i insugningsröret, och de används vid kallt väder.
  12. Service och reservdelstillgång är inte oviktigt att tänka på. Vad det gäller MD 2 B och MD 11 så finns det krafter igång för att ta fram nya gjutna delar. Så att är inte motorn havererad kan det vara värt att avvakta ett tag med motorbyte.
  13. VolvoPenta har en bränslerenare (magnetfilter) som fungerar bra. Det.nr 41103600. Det har hjälpt flera jag känner. IA
  14. Hej. Om du har skött ditt drev så lär du nog inte slita ut det på många år. Det är samma inre delar som i det vanliga 100B-drevet. Du kan nog öka motorstyrkan en hel del med tanke på att dessa drev satt på B 20 bensinmotor och 100A även på MD 27 diesel (rak sexa). Frågan är nog hur besvärligt det är att göra konverteringen. Det finns inte heller så många propellerdimensioner att välja på. IA
  15. Limmet jag använder heter West System 105 Recin. IA
×
×
  • Skapa nytt...