Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Slitna lameller

Rekommendera Poster

Hej.

Har en fråga som kanske skulle passa bättre i ett bilrelaterat forum. Men då jag inte är medlem i några dylika och dessutom säkert skulle bli utskrattad för min ignorans där så försöker jag här istället.

 

Har precis parkerat min båt för vinterförvaring för första gången. Båten är något större men framför allt typ tre gånger så tung som min gamla båt, vilket märktes när jag skulle backa uppför garageuppfarten. Blev väldigt trixigt och mycket slirande på dragläget. Efteråt kom det ordentligt med rök ifrån bilen och luktade riktigt ordentligt bränt. Misstänker att detta inte är så himla bra för bilen, men hur pass illa? Är det ok att köra vidare som vanligt eller borde man låta en bilkunnig person ta en titt på lamellerna?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Hej.

Har en fråga som kanske skulle passa bättre i ett bilrelaterat forum. Men då jag inte är medlem i några dylika och dessutom säkert skulle bli utskrattad för min ignorans där så försöker jag här istället.

 

Har precis parkerat min båt för vinterförvaring för första gången. Båten är något större men framför allt typ tre gånger så tung som min gamla båt, vilket märktes när jag skulle backa uppför garageuppfarten. Blev väldigt trixigt och mycket slirande på dragläget. Efteråt kom det ordentligt med rök ifrån bilen och luktade riktigt ordentligt bränt. Misstänker att detta inte är så himla bra för bilen, men hur pass illa? Är det ok att köra vidare som vanligt eller borde man låta en bilkunnig person ta en titt på lamellerna?

 

/Daniel

Det är inte farligt att köra med slitna lameller.

 

Beroende på bilmodell och framförallt kvaliteten på lamellerna varierar det, men dom tål en hel del, dock inte hur mycket som helst. Det är ju som du skriver, när det slirar som det blir varmt med rökutveckling och otrevlig lukt.

Du kan ju testa kopplingens funktion genom att starta i en brant backe, i västa fall kommer du inte upp och bilen tenderar att rulla bakåt. I mellanfallet slirar det en del men du kommer upp, och i bästa fall märker du inget särskilt. om lamellerna är ordentligt slitna märker du det också vid motorbromsning. Om nu dina kopplingslameller inte har varit ute för upprepad onormalt slitage skall inte det du beskriver ha slitit ut kopplingslamellerna.

 

Om du inte har en numera utskrotningshotad VW K70 är det i allmänhet rätt bökigt att byta kopplingslameller och urtrampningslager. På gamla bakhjulsdrivna bilar får man separera motor och växellåda, ibland kan det räcka med att lossa kardanaxeln och flytta växellådan bakåt, men för det mesta får den lyftas bort. På. Modernare framhjulsdrivna bilar kan det variera, i bästa fall kommer man åt kopplingen genom ett av de främre hjulhusen, där man kan komma åt växellådans gavel.

 

Ja på den numera kultförklarade K70 finns det luckor i sprängkåpan så att man kommer åt utan att demontera halva bilen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet att testa kopplingen är att ligga på en hög växeln, koppla ur, trycka gasen i botten och någon tiondels sekund därefter, med gasen kvar i botten, tvärt släppa upp kopplingen igen. Om kopplingen inte hugger direkt utan förstmefter en eller ett par sekunder så börjar den bli dags att byta, men den kan ha flera 1000 mil av normalt bruk kvar. Fortsätter den att slira så att måste man släppa av gasen för att få fäste, så är den i stort sett slut. 

 

Detta är ett bra test av kopplingen om man tänker sig att köpa en beg bil, men det är inget man skall ägna sig åt bara för att testa.  Under normala omständigheter skulle jag inte byta koppling preventivt utan först när jag märker att den har svårt att behålla greppet. En kopplingssats bestående av lamell, tryckplatta och urtrampningslager är oftast ganska billigt, ev. skall en slavcylinder också bytas. Att kolla lönar sig sällan, om bilen gått 10 000 mil så byter man, speciellt om man skall ha kvar bilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Bilen ifråga är en fyrhjulsdriven Open Mokka ifrån typ 2013. Det pinsamma i sammanhanget är att det är min svärmors bil, hade lite på känn att min egen lilla framhjulsdrivna Focus inte över huvud taget skulle orka manövern. Så jag har ju förstås lovat svärmor nu att stå för eventuella problem jag kan ha förorsakat med hennes bil.

 

Men jag får väl helt enkelt be henne att låna den en sväng till och ge mig ut och testa lite enligt era tips så får vi se. Det låter ju som att ett lamellbyte inte är någonting man gör bara för att det är kul...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, både du och kopplingen är rökt, svärmor kommer slira upp kopplingen själv inom 5 år, sen skylla på dig att du pajat den😜

Skämt å sido, som det skrivits tidigare, dagens kopplingslameller är stryktåliga och tål att misshandlas rejält innan de säckar. Jag skulle inte vara speciellt orolig, trots att det är en Opel...

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Men jag får väl helt enkelt be henne att låna den en sväng till och ge mig ut och testa lite enligt era tips så får vi se

Den test jag beskrev är bara relevant om man spekulerar att köpa en bil. Jag skulle låta det vara och berätta för svärmor att du är beredd att bidra OM det skulle bli problem framöver. Det slitage du bidragit till kommer inte medföra något plötsligt ras utan att kopplingen tar tid på sig att greppa. Om man tar det lugnt med gasen i dessa situationer finns det gott om tid att planera in ett kopplingsbyte. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gripen72:

....trots att det är en Opel...

Alla bilar rostar, men Opel har (hade) Rekord.

 

Du skall inte oroas över den kopplingen, det lilla slirandet har ingen betydelse.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Hybro:

Säg inget till svärmor😁

Nja, hon var liksom där. Det var hennes carport båten skulle in i. Hon kunde tydligen fortfarande känna den brända lukten dagen efter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...