red_line 5 Posted October 29, 2020 Någon som har bra erfarenheter av att byta packboxar? Hur får man ur den övre? sleipner äldre modell. (Ca 1996) Är det universal boxar som gäller eller går det att få tag i reservdelar? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 90 Posted October 29, 2020 -96 känns ju inte så gammalt, kunde inte Sleipner hjälpa till med reservdelar och manual? Quote Share this post Link to post Share on other sites
red_line 5 Posted October 30, 2020 7 timmar sedan skrev Gripen72: -96 känns ju inte så gammalt, kunde inte Sleipner hjälpa till med reservdelar och manual? Har efterfrågat reservdelar, inväntar svar! jag har en manual/sprängskiss men svårtydlig hur tätningen är monterad. Men misstänker dom är ipressade utifrån. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 90 Posted October 30, 2020 Ja, den ritningen var lite för grynig för att vara till hjälp, men dom har säkert pressat i en standard radialtätning. Om du torkar rent gummiytan, går det att se ett nummer där? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Peter128 2 Posted October 30, 2020 Är det 4-hk varianten är jag på väg att sälja en komplett begagnad, motor och drev. Har bytt till en större. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
red_line 5 Posted October 30, 2020 8 timmar sedan skrev Gripen72: Ja, den ritningen var lite för grynig för att vara till hjälp, men dom har säkert pressat i en standard radialtätning. Om du torkar rent gummiytan, går det att se ett nummer där? Det stämde, tror det står 16 22 7 som jag antar är Yttermått på Axel och tätningens diameter samt höjd Quote Share this post Link to post Share on other sites
red_line 5 Posted October 30, 2020 1 timme sedan skrev Peter128: Är det 4-hk varianten är jag på väg att sälja en komplett begagnad, motor och drev. Har bytt till en större. Tack! Är en sådan jag har , inledningsvis så blir det tätningsbyte, tack ändå Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 90 Posted October 31, 2020 Allt tyder på att det är en standard radialtätning, måttsättningen är mycket riktigt som du tror. Bestycka dig med en liten flat skruvmejsel och knacka in den vid pilen, bänd sedan försiktigt så att stålringen 1 kollapsar , tätningens ytterdiameter minskar och den går att plocka upp. Se till att inte skada huset som tätningen är nedpressad i. Beroende på hur bångstyrig tätningen är så behöver du ev. lägga något som fördelar trycket mellan skruvmejseln och huset. Har axeln spår i sig efter den gamla tätningen kan du montera den nya tätningen på en annan position, om konstruktionen i övrigt medger det. Mät därför med ett skjutmått hur långt ner tätningen sitter innan du demonterar den. 1 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
red_line 5 Posted October 31, 2020 2 timmar sedan skrev Gripen72: Allt tyder på att det är en standard radialtätning, måttsättningen är mycket riktigt som du tror. Bestycka dig med en liten flat skruvmejsel och knacka in den vid pilen, bänd sedan försiktigt så att stålringen 1 kollapsar , tätningens ytterdiameter minskar och den går att plocka upp. Se till att inte skada huset som tätningen är nedpressad i. Beroende på hur bångstyrig tätningen är så behöver du ev. lägga något som fördelar trycket mellan skruvmejseln och huset. Har axeln spår i sig efter den gamla tätningen kan du montera den nya tätningen på en annan position, om konstruktionen i övrigt medger det. Mät därför med ett skjutmått hur långt ner tätningen sitter innan du demonterar den. Det stämde! Bör man skaffa en som tål mer än standard 0,5 bar? Vattentrycket straxt under vattenytan är ju Max 0,1 bar. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 369 Posted October 31, 2020 Fjädern i packboxen bör vara rostfri, speciellt om du åker i saltvatten. Det är inte standard så kolla vid inköp. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
1stPeregrine 26 Posted October 31, 2020 Passa på att byta radialtätningen och O-ringen på utgående axel också nu när du har allt isärplockat. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
red_line 5 Posted October 31, 2020 7 minuter sedan skrev 1stPeregrine: Passa på att byta radialtätningen och O-ringen på utgående axel också nu när du har allt isärplockat. Alla tätningar blir nya! 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gripen72 90 Posted October 31, 2020 6 timmar sedan skrev red_line: Det stämde! Bör man skaffa en som tål mer än standard 0,5 bar? Vattentrycket straxt under vattenytan är ju Max 0,1 bar. Du har en liten oljetank (gravitationstank) kopplad till växelhuset, beroende på hur högt den är monterad ovan vattenytan kan trycket i växelhuset regleras till en lagom nivå, så Std. tätning duger gott. För kännedom går det att korta fjädern i tätningen om anliggningstrycket behöver ökas, dock på bekostnad av ökat slitage, men det är troligen inget du kommer behöva göra. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites