Jump to content
Thursday 26 November 2020
red_line

Byta packboxar bogpropeller

Recommended Posts

Någon som har bra erfarenheter av att byta packboxar? Hur får man ur den övre?

 

sleipner äldre modell. (Ca 1996)

 

Är det universal boxar som gäller eller går det att få tag i reservdelar? 

E8F4E007-FBD5-4608-BDC1-86F2A8796EC4.jpeg

98A91F45-DE8F-4531-A9FA-A0D4B723B356.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

-96 känns ju inte så gammalt, kunde inte Sleipner hjälpa till med reservdelar och manual?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Gripen72:

-96 känns ju inte så gammalt, kunde inte Sleipner hjälpa till med reservdelar och manual?

Har efterfrågat reservdelar, inväntar svar!


jag har en manual/sprängskiss men svårtydlig hur tätningen är monterad. Men misstänker dom är ipressade utifrån. 

 

AC94DCF4-7D69-4A9D-B14F-AD154BD1ECB1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, den ritningen var lite för grynig för att vara till hjälp, men dom har säkert pressat i en standard radialtätning. Om du torkar rent gummiytan, går det att se ett nummer där?

144F9276-24DB-4FCB-A60F-DED7D0197E3C.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det 4-hk varianten är jag på väg att sälja en komplett begagnad, motor och drev.

Har bytt till en större.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Gripen72:

Ja, den ritningen var lite för grynig för att vara till hjälp, men dom har säkert pressat i en standard radialtätning. Om du torkar rent gummiytan, går det att se ett nummer där?

144F9276-24DB-4FCB-A60F-DED7D0197E3C.jpeg

Det stämde, tror det står 16 22 7 som jag antar är Yttermått på Axel och tätningens diameter samt höjd

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter128:

Är det 4-hk varianten är jag på väg att sälja en komplett begagnad, motor och drev.

Har bytt till en större.

Tack! Är en sådan jag har , inledningsvis så blir det tätningsbyte, tack ändå

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt tyder på att det är en standard radialtätning, måttsättningen är mycket riktigt som du tror. Bestycka dig med en liten flat skruvmejsel och knacka in den vid pilen, bänd sedan försiktigt så att stålringen 1 kollapsar , tätningens ytterdiameter minskar och den går att plocka upp. Se till att inte skada huset som tätningen är nedpressad i. Beroende på hur bångstyrig tätningen är så behöver du ev. lägga något som fördelar trycket mellan skruvmejseln och huset. Har axeln spår i sig efter den gamla tätningen kan du montera den nya tätningen på en annan position, om konstruktionen i övrigt medger det. Mät därför med ett skjutmått hur långt ner tätningen sitter innan du demonterar den.

1FE2D0A3-CE0A-4FA6-A38A-15A6F554635A.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gripen72:

Allt tyder på att det är en standard radialtätning, måttsättningen är mycket riktigt som du tror. Bestycka dig med en liten flat skruvmejsel och knacka in den vid pilen, bänd sedan försiktigt så att stålringen 1 kollapsar , tätningens ytterdiameter minskar och den går att plocka upp. Se till att inte skada huset som tätningen är nedpressad i. Beroende på hur bångstyrig tätningen är så behöver du ev. lägga något som fördelar trycket mellan skruvmejseln och huset. Har axeln spår i sig efter den gamla tätningen kan du montera den nya tätningen på en annan position, om konstruktionen i övrigt medger det. Mät därför med ett skjutmått hur långt ner tätningen sitter innan du demonterar den.

1FE2D0A3-CE0A-4FA6-A38A-15A6F554635A.jpeg

Det stämde! Bör man skaffa en som tål mer än standard 0,5 bar? Vattentrycket straxt under vattenytan är ju Max 0,1 bar. 

562D8926-97C2-4F82-89FD-787B63B2F747.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fjädern i packboxen bör vara rostfri, speciellt om du åker i saltvatten. Det är inte standard så kolla vid inköp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Passa på att byta radialtätningen och O-ringen på utgående axel också nu när du har allt isärplockat.

Alla tätningar blir nya!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev red_line:

Det stämde! Bör man skaffa en som tål mer än standard 0,5 bar? Vattentrycket straxt under vattenytan är ju Max 0,1 bar.

Du har en liten oljetank (gravitationstank) kopplad till växelhuset, beroende på hur högt den är monterad ovan vattenytan kan trycket i växelhuset regleras till en lagom nivå, så Std. tätning duger gott. För kännedom går det att korta fjädern i tätningen om anliggningstrycket behöver ökas, dock på bekostnad av ökat slitage, men det är troligen inget du kommer behöva göra.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy