Jump to content
Tuesday 09 March 2021
chester1111

Valpen tuggade av kablarna...

Recommended Posts

Hej,

vår valp har lyckats tugga av kablarna till vad jag gissar är ekolod och knopmätaren (?), dessa sladdar kan onekligen inte skarvas eftersom dom ligger under vatten, hur lagar man enklast dessa eller är det bara nytt som gäller? Mycket uppgivet.

Tack för alla tips!

bat.jpg

Jag har lagat liknande genom lödning och ingjutning i epoxy även butulgummi kan funka. Men vill du vara 100 säker är det utbyte som gäller.

• Like 1

1 timme sedan skrev guestsson:

Jag har lagat liknande genom lödning och ingjutning i epoxy även butulgummi kan funka. Men vill du vara 100 säker är det utbyte som gäller.

Det är värt att prova, om det är en koaxialkabel till ekolodsgivaren finns det speciella skarvbon att köpa, dessa är ju dock avsedda att användas där det är torrt. Men med krympslang, vulktape eller annan tätning kanske man kan få det vattentätt.

tack för alla tips!
Lätt värt ett försök tänker jag.

Nån som har en bra länk på krympslang med lim tro, så man gör rätt då?

2020-10-17 vid 09:03 skrev chester1111:

Hej,

vår valp har lyckats tugga av kablarna till vad jag gissar är ekolod och knopmätaren (?), dessa sladdar kan onekligen inte skarvas eftersom dom ligger under vatten, hur lagar man enklast dessa eller är det bara nytt som gäller? Mycket uppgivet.

Tack för alla tips!

bat.jpg

Hallåj

Är inte den inre givaren tryckloggen? I så fall är väl det bara en slang. Ekolodskabel har jag som andra nämnt, skarvat och kört krympslang. Det höll i alla fall i dom tre år jag hade kvar båten😃😘

8 timmar sedan skrev Pirayan:

Hallåj

Är inte den inre givaren tryckloggen? I så fall är väl det bara en slang. Ekolodskabel har jag som andra nämnt, skarvat och kört krympslang. Det höll i alla fall i dom tre år jag hade kvar båten😃😘

Va fasen. Ser att det kom med en pussEmoji. Den hör inte hemma där. Nu får det bli dubbla av den tilltänkta. 😂😂

Nu ser jag också (sitter med större skärm) att kabeln till ekolodet vetkar gått av dikt givaren. Det är nog ett hopplöst fall att lösa. Men tryckloggen som sagt borde bara vara att trycka ner i hålet igen. Kanske limma eller tjepa lite. 

Edited by Pirayan