Jump to content
Thursday 03 December 2020
skippeer

Bra fogmassa mellan teakrail och plastskrov?

Recommended Posts

I den ständiga jakten på var vatten läcker ifrån har jag nu kommit till en möjlig källa, gammal fogmassa som släpper från teakrailen.

(På förra båten var det solen som fogmassan inte tålde så efter många år blev den lite krakelerad i ytan.)

 

Skrov och däck är sammanfogat med bult var 12 cm och ovanpå detta sitter det en 25 mm teaklist runt hela båten.

Eftersom det droppar lite bakom inredningen och inne i garderober behöver jag täta ytterligare (har fixat ett antal mantågsstöttor redan).

 

På undersidan droppar det lite i "dräneringshål" som jag misstänker beror på att fogmassan släppt från teakens kanter, både på insidan mot däcket och utsidan mot skrovet.

 

Kanske en fogmassa till teakdäck skulle fungera typ Sika 295 UV.

Är det någon som har använt ett superbra medel för att täta mellan plast och teak?

image.png.e1270bd24b785587decf553cd82a2df9.png 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fann en bra bild som förklarar hur relingslisten är uppbyggd, markerat med rött där jag behöver ta bort gammal otät fogmassa och lägga på något nytt som sitter kvar på teak och plast trots UV strålning.Relingskant.jpg.19833ee626d97450ae1882e0335e6e7a.jpg

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev skippeer:

- - -Relingskant.jpg.19833ee626d97450ae1882e0335e6e7a.jpg

Enligt mig så är det en synnerligen tveksam sammanfogning om man vill undvika läckage. Med en läcka någonstans längs teaklisten så kan vattnet krypa längs hela skarven och sippra ner inne i båten och det kommer att vara helt omöjligt att identifiera var längs relingen som tätningen släppt.

 

Jag rekommenderar dig att lyfta hela teaklisten, köra ett V-format spår i skarven mellan skrov o däck och fylla spåret med tätningsmassa. Vill du göra det helt optimalt så skruva ur skruvarna o täta även i de hålen.

 

Vid återmontering av teaklisten så kommer det att fungera bra med en fogmassa för fogning av spår i teakdäck. Den limmar bra mot teaken. Lägg ett tunt lager ovanpå däckskanten o tryck dit teaklisten. När det härdat så lägger du en hålkäl med fogmassa mellan list o skrov/däck för att få en snygg fogning.

 

Att bara bättra på den befintliga hålkälen löser sannolikt inte ditt läckageproblem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sitter pulpit, 6 knapar,  10 manttågsstöttor (varje med 3 maskinskruv), lite elgenomföringar (för lanternor, Navtex antenn) och pushpit monterade ovanpå teaken ,dessutom är teaken skruvad med dubbla rader med skruv med ca 3 dm (som är teakpluggade) emellan så demontering av teakrail är inte mitt första val. 

 

Eftersom det sitter dräneringshål löpande hela vägen runt båten i skarven mellan skrov och däck och det är bara i vissa hål det droppar lite granna så vill jag börja med att ta bort all gammal fogmassa och sedan sätta dit ny fogmassa runt om. Känns mest troligt att vattnet kommer från utsidan mtp konstruktionen men det är bäst att foga om på båda sidor.

Köra en säsong och utvärdera resultatet. I värsta fall bita i det sura äpplet och demontera...

 

Det är ganska vanligt att man får skära bort och foga om även på båtar med alu-reling utan att demontera relingen så jag är optimistiskt att det skall bli bättre.

 

Oavsett metod så kvarstår min osäkerhet om rätt fogmassa, @Lintottstödjer valet att använda Sika 295 UV så då är jag inte ute och cyklar på den punkten.👍

 

Har läst på anglosaxiska siter om att 3M 5200 skall vara bra men den har jag inte funnit i Svedala.

Eftersom det är en djungel med tätningsmedel så kanske det finns någon produkt som är ännu bättre så tipsa gärna om du har förslag.

 

Första steget är att få bort den gamla fogmassan, klurar på om jag kan använda min nya leksak, multiverktyget.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar finnas verktyg för att ta bort silikonfogar som borde funka skaplig på Sikaflexfogar oxå.
 

Bauhaus säljer ett verktyg från Tebo

image.png.fdf83e6184c3fb9d7aeeff5e78c1ddc9.png

 

Clas Ohlson säljer ett från Pattex
image.png.09b0536982e307d3db25ef8ebd173f8b.png

 

Tebo varianter verkar ha rätt design för att skära bort gammal fog i ett drag....

Lämpliga skär till Multiverktyget får jag leta efter som alternativ, risken är ju att misstag med elektriskt verktyg kan ställa till det om jag slinter.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Val av optimal tätmassa ökar chansen till ett bra = tätt resultat.

Okey, inte många på MG som har erfarenhet att täta mellan plast och teak så jag kollade med Sika Sverige, detta är deras rekommendation:

”Jag rekommenderar att du tar bort all gammal fog och därefter rengör. Pensla på en primer som heter SikaMultiPrimer Marine och vänta 30 minuter. Kan med fördel användas både på plast och teak, nödvändigt på teaken då den är fet och svår att få en långvarig vidhäftning. Använd därefter Sikaflex-591, den finns i vitt, grått och svart. Undvik kontakt med polysulfiden då vi inte vet kompabiliteten mellan fogmassorna.”

 

Toppen, då gäller det att torrsätta båten siste oktober och sedan börja med att skära bort gammal tätmassa.

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kommer att ta bort tätmassan i vinter och vänta till våren innan jag lägger dit ny tätmassa men det är aldrig fel att planera i god tid.

 

Jag mejlade till Sika Sverige och fick ett svar, idag råkade jag lusläsa deras skriftliga produktinfo om 591

"Sikaflex®-591 är inte lämplig att användas på teak och plaster med en benägenhet för spänningssprickbildning (t.ex. PMMA, polykarbonat osv.)."
 

Skall man lita på ett personligt svar eller ett skriftlig varning ....

 

# # #
Har funnit foton på hur däck och skrov är sammanfogade och det skiljer lite granna på bilden jag lånade från nätet (Westsail32).
Modifierat bild i linje med foton.
 

Regina teak cap rail.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pratat med en kunnig man på F O G - Specialisten.
Hans första rekommendation var att ta bort teak relingslisten men jag förklarade att det var plan B.

 

Varför inte plan A nu i vinter:

  • mycket arbete att demontera allt som sitter på teaklisten
  • riskera att teaklisten går söndervid demontering om den sitter med limmande fogmassa
  • teaklisten är i gott skick (och tanken var att om 10-15 år byta teakdäck och teaklist)

 

Hans tips med plan B (täta om):

  • skär bort befintlig tätmassa
  • vik ett 120 papper 2 ggr för att få rätt bredd på slipytan inför kommande tätning, slipa både plast och teak.
  • Viktigt att få bort torra/gamla teakfibrer
  • Eftersom teaken är 18 år krävs inte någon primer (ny färsk teak skall primas före tätning/fogning)
  • Täta/foga med Bostik (Simson) MSR CA (Construction Adhesive)
    uppbyggt på Silyl Modified Polymer(SMP)

Känner igen fabrikatsnamnet Simson från ett Orustvarv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev skippeer:

Pratat med en kunnig man på F O G - Specialisten.
Hans första rekommendation var att ta bort teak relingslisten men jag förklarade att det var plan B.

 

Varför inte plan A nu i vinter:

  • mycket arbete att demontera allt som sitter på teaklisten
  • riskera att teaklisten går söndervid demontering om den sitter med limmande fogmassa
  • teaklisten är i gott skick (och tanken var att om 10-15 år byta teakdäck och teaklist)

 

Hans tips med plan B (täta om):

  • skär bort befintlig tätmassa
  • vik ett 120 papper 2 ggr för att få rätt bredd på slipytan inför kommande tätning, slipa både plast och teak.
  • Viktigt att få bort torra/gamla teakfibrer
  • Eftersom teaken är 18 år krävs inte någon primer (ny färsk teak skall primas före tätning/fogning)
  • Täta/foga med Bostik (Simson) MSR CA (Construction Adhesive)
    uppbyggt på Silyl Modified Polymer(SMP)

Känner igen fabrikatsnamnet Simson från ett Orustvarv.

Rent lim mässigt så kan du ta vilken modifierad silikon som helst. Sen har dom jättemånga olika namn, beroende på marknadsföring. Det finns även hyfsat nyutvecklade som tål hög temp och kan ha namn som får en att tro att det är värt extrapengar även när man inte behöver klara jöga temperaturer.

Om det står någonting om isocyanat i varningstexten så är det inte en MS och ska heller inte förväxlas med akrylbaserade varianter.

Samtliga klarar normen för att vara sk konstruktonslim.

(CA)

Det är ett minvärde på draghållfasthet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy