Digge 1 Postad 17 timmar sedan Hej, Jag ska byta impeller på motorn och försöker hitta vart jag kan få tag i rätt grejer. Någon som vet vart jag kan vända mig? Vidare så skulle jag bli glad om det skulle finnas någon video på hur det går till? Hittade denna och det ser väl rätt lika ut. Är det samma drev på Mercury och Mariner 90hk 2-takt från 2002? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 381 Postad 14 timmar sedan (redigerade) Hej Har du en Mercury återförsäljare i ditt närområde kan du köpa delar där, tänk på att ha fullständig motorbetckning och serienummer tillhands när du köper reservdelar. Båtmotorer går inte efter årsmodell utan det är serienummer som gäller, all information om motorn ligger knutet till just serienumret. Det kan ha skett en förändring mitt under ett tillverkningsår och för att reda ut detta och få rätt delar behöver man ett serienummer. Det är samma sak med personbilar, fast där ligger all information knutet till bilens registreringsnummer. Ta ett foto av motorns typskylt eller skriv av vad som står på sylten så kan jag skicka dig en länk till rätt reservdelskatalog. Har du ingen Mercury återförsäljare i närheten så kan du t.ex. hitta delar hos bl.a. Marinshopen men oftast är det inte billigare att handla online än hos en återförsäljare och hos återförsäljaren finns utbildad personal som kan ge dig råd och tips samt personlig service. Videon ovan är bland de bättre på Youtube fast jag hade ju inte smörjt 2-4-C eller annat fett i vattenpumphuset, det brukar inte behövas, det kan ställa till mer oreda än nytta och speciellt om motorn skall vinterförvaras utan att startas direkt efter bytet. Däremot kan man ta lite silikonspray som man har till bilens gummilister som glidmedel om det går trögt men det brukar inte vara något problem, annars helt OK video. Inget packningsklister eller packningssilikon på packningarna... Kolla inne i pumphuset om det är repigt eller skadat på annat sätt innan du monterar ihop. Mvh Pär Redigerad 14 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Digge 1 Postad 14 timmar sedan 18 minutes ago, Mercury_44XS said: Hej Har du en Mercury återförsäljare i ditt närområde kan du köpa delar där, tänk på att ha fullständig motorbetckning och serienummer tillhands när du köper reservdelar. Båtmotorer går inte efter årsmodell utan det är serienummer som gäller, all information om motorn ligger knutet till just serienumret. Det kan ha skett en förändring mitt under ett tillverkningsår och för att reda ut detta och få rätt delar behöver man ett serienummer. Det är samma sak med personbilar, fast där ligger all information knutet till bilens registreringsnummer. Ta ett foto av motorns typskylt eller skriv av vad som står på sylten så kan jag skicka dig en länk till rätt reservdelskatalog. Har du ingen Mercury återförsäljare i närheten så kan du t.ex. hitta delar hos bl.a. Marinshopen men oftast är det inte billigare att handla online än hos en återförsäljare och hos återförsäljaren finns utbildad personal som kan ge dig råd och tips samt personlig service. Videon ovan är bland de bättre på Youtube fast jag hade ju inte smörjt 2-4-C eller annat fett i vattenpumphuset, det brukar inte behövas, det kan ställa till mer oreda än nytta och speciellt om motorn skall vinterförvaras utan att startas direkt efter bytet. Däremot kan man ta lite silikonspray som man har till bilens gummilister som glidmedel om det går trögt men det brukar inte vara något problem, annars helt OK video. Inget packningsklister eller packningssilikon på packningarna... Kolla inne i pumphuset om det är repigt eller skadat på annat sätt innan du monterar ihop. Mvh Pär Tack! Jag har fotat märkskylten men den är lite otydlig. Har kollat lite och det verkar vara samma komponenter för just impellerbyte på ev varianter på motorn. Bra tips det där med silikonspray! 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 381 Postad 14 timmar sedan Ja impellern är samma men motorerna ligger sorterade efter serienummer när man går in på Mercury Marine reservdelsportal, det finns många andra komponenter och delar som inte är lika. Det sitter en aluminiumbricka som ser ut som en frostplugg på motorblocket, där står serienumret instämplat. Skriv upp detta nummer och förvara på säkert ställe. Har du instruktionsbok? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Digge 1 Postad 13 timmar sedan 11 minutes ago, Mercury_44XS said: Ja impellern är samma men motorerna ligger sorterade efter serienummer när man går in på Mercury Marine reservdelsportal, det finns många andra komponenter och delar som inte är lika. Det sitter en aluminiumbricka som ser ut som en frostplugg på motorblocket, där står serienumret instämplat. Skriv upp detta nummer och förvara på säkert ställe. Har du instruktionsbok? //Pär Hej, Ska kolla. Båten är "inplastad" inför vintern. Tyvärr så har jag ingen instruktionsbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 381 Postad 13 timmar sedan Skickar instruktionsbok och länk till reservdelskatalog så fort du fått fram serienummer. Du kan väl posta bilden på typskylten, har vi tur så ser man några av de första siffrorna😄 Nedan exempel på serienummerintervall: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser