Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Bra fogmassa mellan teakrail och plastskrov?

Rekommendera Poster

I den ständiga jakten på var vatten läcker ifrån har jag nu kommit till en möjlig källa, gammal fogmassa som släpper från teakrailen.

(På förra båten var det solen som fogmassan inte tålde så efter många år blev den lite krakelerad i ytan.)

 

Skrov och däck är sammanfogat med bult var 12 cm och ovanpå detta sitter det en 25 mm teaklist runt hela båten.

Eftersom det droppar lite bakom inredningen och inne i garderober behöver jag täta ytterligare (har fixat ett antal mantågsstöttor redan).

 

På undersidan droppar det lite i "dräneringshål" som jag misstänker beror på att fogmassan släppt från teakens kanter, både på insidan mot däcket och utsidan mot skrovet.

 

Kanske en fogmassa till teakdäck skulle fungera typ Sika 295 UV.

Är det någon som har använt ett superbra medel för att täta mellan plast och teak?

image.png.e1270bd24b785587decf553cd82a2df9.png 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fann en bra bild som förklarar hur relingslisten är uppbyggd, markerat med rött där jag behöver ta bort gammal otät fogmassa och lägga på något nytt som sitter kvar på teak och plast trots UV strålning.Relingskant.jpg.19833ee626d97450ae1882e0335e6e7a.jpg

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

- - -Relingskant.jpg.19833ee626d97450ae1882e0335e6e7a.jpg

Enligt mig så är det en synnerligen tveksam sammanfogning om man vill undvika läckage. Med en läcka någonstans längs teaklisten så kan vattnet krypa längs hela skarven och sippra ner inne i båten och det kommer att vara helt omöjligt att identifiera var längs relingen som tätningen släppt.

 

Jag rekommenderar dig att lyfta hela teaklisten, köra ett V-format spår i skarven mellan skrov o däck och fylla spåret med tätningsmassa. Vill du göra det helt optimalt så skruva ur skruvarna o täta även i de hålen.

 

Vid återmontering av teaklisten så kommer det att fungera bra med en fogmassa för fogning av spår i teakdäck. Den limmar bra mot teaken. Lägg ett tunt lager ovanpå däckskanten o tryck dit teaklisten. När det härdat så lägger du en hålkäl med fogmassa mellan list o skrov/däck för att få en snygg fogning.

 

Att bara bättra på den befintliga hålkälen löser sannolikt inte ditt läckageproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter pulpit, 6 knapar,  10 manttågsstöttor (varje med 3 maskinskruv), lite elgenomföringar (för lanternor, Navtex antenn) och pushpit monterade ovanpå teaken ,dessutom är teaken skruvad med dubbla rader med skruv med ca 3 dm (som är teakpluggade) emellan så demontering av teakrail är inte mitt första val. 

 

Eftersom det sitter dräneringshål löpande hela vägen runt båten i skarven mellan skrov och däck och det är bara i vissa hål det droppar lite granna så vill jag börja med att ta bort all gammal fogmassa och sedan sätta dit ny fogmassa runt om. Känns mest troligt att vattnet kommer från utsidan mtp konstruktionen men det är bäst att foga om på båda sidor.

Köra en säsong och utvärdera resultatet. I värsta fall bita i det sura äpplet och demontera...

 

Det är ganska vanligt att man får skära bort och foga om även på båtar med alu-reling utan att demontera relingen så jag är optimistiskt att det skall bli bättre.

 

Oavsett metod så kvarstår min osäkerhet om rätt fogmassa, @Lintottstödjer valet att använda Sika 295 UV så då är jag inte ute och cyklar på den punkten.👍

 

Har läst på anglosaxiska siter om att 3M 5200 skall vara bra men den har jag inte funnit i Svedala.

Eftersom det är en djungel med tätningsmedel så kanske det finns någon produkt som är ännu bättre så tipsa gärna om du har förslag.

 

Första steget är att få bort den gamla fogmassan, klurar på om jag kan använda min nya leksak, multiverktyget.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas verktyg för att ta bort silikonfogar som borde funka skaplig på Sikaflexfogar oxå.
 

Bauhaus säljer ett verktyg från Tebo

image.png.fdf83e6184c3fb9d7aeeff5e78c1ddc9.png

 

Clas Ohlson säljer ett från Pattex
image.png.09b0536982e307d3db25ef8ebd173f8b.png

 

Tebo varianter verkar ha rätt design för att skära bort gammal fog i ett drag....

Lämpliga skär till Multiverktyget får jag leta efter som alternativ, risken är ju att misstag med elektriskt verktyg kan ställa till det om jag slinter.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Val av optimal tätmassa ökar chansen till ett bra = tätt resultat.

Okey, inte många på MG som har erfarenhet att täta mellan plast och teak så jag kollade med Sika Sverige, detta är deras rekommendation:

”Jag rekommenderar att du tar bort all gammal fog och därefter rengör. Pensla på en primer som heter SikaMultiPrimer Marine och vänta 30 minuter. Kan med fördel användas både på plast och teak, nödvändigt på teaken då den är fet och svår att få en långvarig vidhäftning. Använd därefter Sikaflex-591, den finns i vitt, grått och svart. Undvik kontakt med polysulfiden då vi inte vet kompabiliteten mellan fogmassorna.”

 

Toppen, då gäller det att torrsätta båten siste oktober och sedan börja med att skära bort gammal tätmassa.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att ta bort tätmassan i vinter och vänta till våren innan jag lägger dit ny tätmassa men det är aldrig fel att planera i god tid.

 

Jag mejlade till Sika Sverige och fick ett svar, idag råkade jag lusläsa deras skriftliga produktinfo om 591

"Sikaflex®-591 är inte lämplig att användas på teak och plaster med en benägenhet för spänningssprickbildning (t.ex. PMMA, polykarbonat osv.)."
 

Skall man lita på ett personligt svar eller ett skriftlig varning ....

 

# # #
Har funnit foton på hur däck och skrov är sammanfogade och det skiljer lite granna på bilden jag lånade från nätet (Westsail32).
Modifierat bild i linje med foton.
 

Regina teak cap rail.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratat med en kunnig man på F O G - Specialisten.
Hans första rekommendation var att ta bort teak relingslisten men jag förklarade att det var plan B.

 

Varför inte plan A nu i vinter:

  • mycket arbete att demontera allt som sitter på teaklisten
  • riskera att teaklisten går söndervid demontering om den sitter med limmande fogmassa
  • teaklisten är i gott skick (och tanken var att om 10-15 år byta teakdäck och teaklist)

 

Hans tips med plan B (täta om):

  • skär bort befintlig tätmassa
  • vik ett 120 papper 2 ggr för att få rätt bredd på slipytan inför kommande tätning, slipa både plast och teak.
  • Viktigt att få bort torra/gamla teakfibrer
  • Eftersom teaken är 18 år krävs inte någon primer (ny färsk teak skall primas före tätning/fogning)
  • Täta/foga med Bostik (Simson) MSR CA (Construction Adhesive)
    uppbyggt på Silyl Modified Polymer(SMP)

Känner igen fabrikatsnamnet Simson från ett Orustvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev skippeer:

Pratat med en kunnig man på F O G - Specialisten.
Hans första rekommendation var att ta bort teak relingslisten men jag förklarade att det var plan B.

 

Varför inte plan A nu i vinter:

  • mycket arbete att demontera allt som sitter på teaklisten
  • riskera att teaklisten går söndervid demontering om den sitter med limmande fogmassa
  • teaklisten är i gott skick (och tanken var att om 10-15 år byta teakdäck och teaklist)

 

Hans tips med plan B (täta om):

  • skär bort befintlig tätmassa
  • vik ett 120 papper 2 ggr för att få rätt bredd på slipytan inför kommande tätning, slipa både plast och teak.
  • Viktigt att få bort torra/gamla teakfibrer
  • Eftersom teaken är 18 år krävs inte någon primer (ny färsk teak skall primas före tätning/fogning)
  • Täta/foga med Bostik (Simson) MSR CA (Construction Adhesive)
    uppbyggt på Silyl Modified Polymer(SMP)

Känner igen fabrikatsnamnet Simson från ett Orustvarv.

Rent lim mässigt så kan du ta vilken modifierad silikon som helst. Sen har dom jättemånga olika namn, beroende på marknadsföring. Det finns även hyfsat nyutvecklade som tål hög temp och kan ha namn som får en att tro att det är värt extrapengar även när man inte behöver klara jöga temperaturer.

Om det står någonting om isocyanat i varningstexten så är det inte en MS och ska heller inte förväxlas med akrylbaserade varianter.

Samtliga klarar normen för att vara sk konstruktonslim.

(CA)

Det är ett minvärde på draghållfasthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag kommit igång med att ta bort tätningen mellan skrov och teakens undersida.
Det normala är att skära bort ett V mha 2 skärningar nära plasten (snett upp mot teakens undersidan) och nära teaken (rakt in), gnugga med nagel eller snäll plastspackel.

Som befarat var det inte tätt mot teaken längs flera sträckor, räckte att med ett snitt längs med plasten och sedan kunde jag lätt ta bort långa bitar eftersom fogen inte satt fast mot teaken.
Ovansidan av fogen mot teaken är lite färgad, osäker om det är mögel, smuts eller teakfibrer, oavsett kan det bara bli bättre

image.png.c0fbd13a4448073b42aeca5211d22c9f.png

 

Lite köpgalen är jag nog, såg ett verktyg hos BT som de kallar för multiverktyg, funkar okej för att skrapa ut bitar av sönderskuren fogmassa men verktyget är slött, skär inte

image.png.6cea6d9e12bd1e42e21726e80eec1ff5.png

 

Brytbladskniven är det bästa verktyget.

 


 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Silikonskrapset 6 delar | MEEC TOOLS från Jula.

Den fungerar väldigt bra, man kan ta bort gammal fog med den också.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har använt Silikonskrapset 6 delar | MEEC TOOLS från Jula.

Den fungerar väldigt bra, man kan ta bort gammal fog med den också.

Här är länken.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett klassiskt problem är att UV gör att ytan på fogen mot relingslist blir hård och krackelerar (drabbat tidigare båtar med alu-list, det jag skurit bort i dagarna har haft mjuk yta men dåligt fäste mot teaken. Varvet finns inte längre kvar att fråga.)

 

Simsons fanklubb https://www.ifboat.se/forum/17/861

 

Vilka fabrikat och produktnamn skall undvikas mtp UV påverkan?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendation från produktsäljare är att använda primer även på 19 år gammal teak.

 

Rekommendation från firma som lever på att foga föreslog att skippa primer mtp teakens ålder.

 

Finns det någon metod att kolla hur fet 19 år gammal teak är efter 120 sandpapper och aceton?
Livrem och hängslen hjärnan säger att jag skall prima ytan på teaken...... vet gudarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2016 fixade jag till en del väldigt slitna teakdetaljer på båten, en torr takkantslist i ett träslag som är misstänkt lik teak slipades ren och behölls i det skicket. Anslutningen mot takkanten fogades med en grå utefogmassa från Jula, ingen primer, tänkte att jag skulle behöva göra detta varje vår, men det höll längre än så, ja fogen håller fortfarande, men träet jag återigen slipats rent, oljats och lackats några gånger med slipning emellan gångerna.

 

Jag hade ner den ena takkantslisten från båten eftersom limmet släppt. Nu limmades den med generöst med ”No moore nail” den vattenfasta utevarianten. Listen spändes sedan upp med stentar och tvingar, men det limmet fäster nästan omedelbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay @Georg_Ohm tolkar din erfarenhet som att primer på gammalt trä, 19 år gammal teak, inte behövs.

 

tack för delning av din erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev skippeer:

Okay @Georg_Ohm tolkar din erfarenhet som att primer på gammalt trä, 19 år gammal teak, inte behövs.

 

tack för delning av din erfarenhet

När det gäller teak så är det ju ett fett träslag, det är därför det kan vara svårt att få lack att fästa på färsk teak, och en del träoljor tränger inte in mellan fibrerna.

Egen erfarenhet säger att riktigt gamla och torra bitar av teak suger åt sig olja och lack. 
Och nu såg jag att även fogmassan hade fastnar mellan fibrerna. Detta är på en list av teak eller linkande träslag som sitter under takkanten, och är utsatt för sol vind och väta. Baksidan var fortfarande fet medan ovansidan och utsidan var torr som fnöske.

Den kinesiska träoljan sögs in utan problem, sedan lade jag på en lack, får se hur det håller.

 

Ja du tolkade det rätt om jag ansåg att man inte behöver prima jättetorr teak, men å andra sidan kan ju den kinesiska träoljan jag började med ha samma funktion som en primer...?

 

Nu finns det olika sorters teak. Teak är ett lövträd, och det finns några underarter, och det kan skilja sig i struktur var trädet växt, om det har vuxit långsamt eller snabbt, om det är odlat eller vilt.

Sedan finns det liknande träslag som säljs som ”teak” som inte ens tillhör samma familj. (Värre är den med ”mahogny” som kan vara vilket tropiskt lövträd som helst med rödbrun ved).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Återkoppling : tyvärr har jag nu observerat (vid vaxning av skrovsidorna) åtminstone 2 x 1 meters sträckor  på BB sida där fogen släppt mot teaken.

Min tanke nu är gör om, gör rätt….dvs skär bort där det släppt, använd primer, foga igen, be en bön för småläckage ogillar jag av hela mitt hårda hjärta 😉

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...