Jump to content
Tuesday 01 December 2020
animap

När gäller Sjöfyllerilagen?

Recommended Posts

Jag såg en annan (gigantisk tråd) om Sjöfyllerilagen. Men det jag tänkte diskutera är en lite annan vinkling på denna. Låt mig börja med att klargöra att jag självklart stödjer att man ska köra sin båt i helt nyktert tillstånd, allt annat är vansinne och dåligt sjömanskap.

 

I lagen står (enligt Wikipedia):

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297).

5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om

1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,

2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,

3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller

4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (2010:297).

 

Vad gäller till exempel för ett fartyg (båt 🙂) som ligger på svaj i en skyddad vik? Är man då helt undantagen från lagen? Jag hittar ingen definition av att framföra ett fartyg nämligen. Det finns en definition av "fartyg på väg" som är alla fartyg som inte ligger för ankar, inte är förtöjda i land och inte är på grund. Låt säga att man är två personer ombord på den svajliggande båten, och delar på en flaska vin till maten. Båda kommer upp i över 0.2 promille. Kan då kustbevakningen dyka upp och så hamnar man i upp till 6 månaders fängelse?

 

Även om fartyget inte "är på väg" så är man ju på sjön. Man skulle kunna hävda att någon av de två ombord när som helst ska vara beredd att "fullgöra en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss". Så vad gäller egentligen vid svajliggande?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev animap:

Låt säga att man är två personer ombord på den svajliggande båten, och delar på en flaska vin till maten. Båda kommer upp i över 0.2 promille. Kan då kustbevakningen dyka upp och så hamnar man i upp till 6 månaders fängelse?

Nej. Ingen framför ett fartyg som ligger för ankar. För att någon skall kunna framföra fartyget behöver det vara på väg. 
 

Vad gäller ”väsentlig uppgift” hävdar ”Båtfolket” som kämpar för att lagen avskaffas att man kan bli bötfäld om man t ex planerar en rutt när man är förtöjd och har druckit en öl. Att ingen blivit dömd sedan den texten kom in i lagen 1989 talar emot det, även om det inte bekymrar dem. Texten avser t ex om man har en person som styr, och en som navigerar - då skall båda vara nyktra, vilket känns rätt självklart. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Full hummerfiskare friades från sjöfylleri:

Mannen hade 2,25 promille i blodet när han plockades upp ur vattnet. Han frias då det inte kunnat bevisas att han kört båten berusad, skriver Bohusläningen.se.

 

Händelsen med den berusade hummerfiskaren utspelade sig i oktober förra året vid Skalhamn i Lysekil. Mannen begav sig ut till havs och hade med sig ett antal öl.

Enligt honom själv blev han besviken när en av hummertinorna inte gick att få upp. Han tröstade sig då med öl. Efter ett tag ramlade mannen överbord, men kunde räddas av en militärbåt, skriver Bohusläningen.

Mannen åtalades senare för grovt sjöfylleri. Mannens historia om att hummertinan hållit båten på plats medan han drack räckte då det inte fanns tillräckligt med bevis som pekade på att mannen framfört båten i berusat tillstånd, skriver Bohusläningen. 

 

källa: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20151002/full-hummerfiskare-friades-fran-sjofylleri/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar båda två. Det låter ju som en rimlig tolkning.

 

Däremot känns det märkligt att hummerfiskaren friades:

- 2.25 (!) promille borde kunna leda till den allmäna "vårdslöshet i sjötrafik" kan man tycka

- Samt om han fiskade till havs så borde man kunna hävda att fartyget framförs, men under fiske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.25 promille, då halsade han väl en hel back med öl!

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukar kolla på kustbevakarna rätt intressant särskilt de som har över 0,2 promille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lagen gäller alltid!

 

 

 

Ja kunde inte låta bli.

Är nog bäst att vara nykter när man ligger på svaj också. Ändrar sig vädret och man måste flytta båten så...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 hours ago, FIATX19 said:

Lagen gäller alltid!

 

Ja kunde inte låta bli.

Är nog bäst att vara nykter när man ligger på svaj också. Ändrar sig vädret och man måste flytta båten så...

 

Det har ju diskuterats av och till vad som gäller om vinden vrider och man måste flytta båten på kvällen. Jag skulle säga att svajliggande i det avseendet faktiskt är mer säkert än att ligga mot land vid klippan. En måttlig vind som blåser in i viken vid svajliggande är inget problem alls, medan det snabbt blir obehagligt inne vid klippan.

 

EDIT: Jag håller helt med raol att nöd lär gå före lag. Om man har haft koll på väderprognosen, men vinden vrider oväntat, och man flyttar sig till en mer skyddad plats i närheten så det helt osannolikt att man skulle åka dit för det (om man nu inte befinns ha 3 promille i venerna, vilket kan vara lite dumt av andra skäl också)

Edited by animap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nöd går före lag i de flesta sammanhang. T ex har en del som kört akut sjuka personer till sjukhus berusade friats från rattfylla. Hela den diskussionen om "men vad händer om man måste ändra nåt mitt i natten" är en töntig halmgubbe från fylleförespråkarna.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev raol:

Nöd går före lag i de flesta sammanhang. T ex har en del som kört akut sjuka personer till sjukhus berusade friats från rattfylla. Hela den diskussionen om "men vad händer om man måste ändra nåt mitt i natten" är en töntig halmgubbe från fylleförespråkarna.

 

Sedan är frågan vad som är nöd. 

Att frugan tyckte det guppade  när hon skulle sova är inte nöd. 
Att man var rädd att något skulle blåsa sönder är inte nöd. 
Att man trodde ankaret skulle släppa är inte nöd. 

 

Därför - förtöj och välj ankringsplats efter väderläge, innan du korkar upp. Det är sällan den lovas spegelblankt och blir storm. 

🙂 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Peter_K said:

Därför - förtöj och välj ankringsplats efter väderläge, innan du korkar upp. Det är sällan den lovas spegelblankt och blir storm. 

🙂 

 

Speciellt med dagens utmärkta väderprognoser. Det har gått framåt sedan 80-talet där det nästan kunde bli så som du skriver.

 

Att man är orolig för att ankaret ska släppa (och känner att det blåser mer än vad ankaret rimligtvis ska hålla för) kan nog dock betraktas som "nöd" att få flytta sig till en annan vik i närheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Sedan är frågan vad som är nöd. 

Att frugan tyckte det guppade  när hon skulle sova är inte nöd. 
Att man var rädd att något skulle blåsa sönder är inte nöd. 
Att man trodde ankaret skulle släppa är inte nöd. 

 

Därför - förtöj och välj ankringsplats efter väderläge, innan du korkar upp. Det är sällan den lovas spegelblankt och blir storm. 

🙂 

Jo, så klart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev animap:

Att man är orolig för att ankaret ska släppa (och känner att det blåser mer än vad ankaret rimligtvis ska hålla för) kan nog dock betraktas som "nöd" att få flytta sig till en annan vik i närheten.

Faktiskt inte. 
Oro är inte nöd. 
Om ankaret faktiskt släpper och man börjar driva är den sannolikt nöd däremot. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev condmaster:

Full hummerfiskare friades från sjöfylleri:

Mannen hade 2,25 promille i blodet när han plockades upp ur vattnet. Han frias då det inte kunnat bevisas att han kört båten berusad, skriver Bohusläningen.se.

 

Händelsen med den berusade hummerfiskaren utspelade sig i oktober förra året vid Skalhamn i Lysekil. Mannen begav sig ut till havs och hade med sig ett antal öl.

Enligt honom själv blev han besviken när en av hummertinorna inte gick att få upp. Han tröstade sig då med öl. Efter ett tag ramlade mannen överbord, men kunde räddas av en militärbåt, skriver Bohusläningen.

Mannen åtalades senare för grovt sjöfylleri. Mannens historia om att hummertinan hållit båten på plats medan han drack räckte då det inte fanns tillräckligt med bevis som pekade på att mannen framfört båten i berusat tillstånd, skriver Bohusläningen. 

 

källa: http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20151002/full-hummerfiskare-friades-fran-sjofylleri/

Det är väl såna dommar som urholkar förtroendet för rättsväsender. Är man berusad bör man ha med en hummertia ombord och stoppa framfarten och slänga i tinan om man får se kustbevakningen och sen hävda att man fastnat med hummertinan.

Sen är det ganska konstig om man kan va berusad om man ligger på svaj. Nu har jag inte varit berusad de senaste 72 åren, men man skulle ju kunna göra likadant. får jag se kustbevkningen kan jag ju slå stopp och trycka på en knapp intill ratten, så fäller jag ankaret.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev toaen:

Det är väl såna dommar som urholkar förtroendet för rättsväsender. Är man berusad bör man ha med en hummertia ombord och stoppa framfarten och slänga i tinan om man får se kustbevakningen och sen hävda att man fastnat med hummertinan.

Ja, samtidigt är det hela principen för det svenska rättsväsendet och i de flesta demokratier: du ska i en rättegång aldrig behöva bevisa att du är oskyldig, det är motparten/åklagaren som ska bevisa din skuld. Kan motparten inte göra det på ett övertygande sätt så ska du frikännas. En del skyldiga slinker igenom, men det är bättre än att vi dömer oskyldiga, är resonemanget. Motsatsen är jobbigare: vi ser till att döma alla skyldiga, men en del oskyldiga slinker med också. Man får väl välja vilket samhälle man helst vill leva i.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jo, jo... 

Känner en som för många år sen ofta åkte båt till ett populärt matställe. Sällskapen ombord åt och drack gott. Därmed inte sagt att den som körde båten var berusad. 

 

Båten en snabb sak med V8 och om man så ville, raka rör. 

Ett fint mullrande över sjön. 

 

Hemmahamnen låg uppströms en älv, som ibland hade rätt högt vattenflöde. 

 

En dag åkte båtens ägare ensam och åt mat, på ovan nämnda ställe. Raka rör hemmåt. Fin motorsång över lugna sjön. 

 

- Konstigt, när han kom uppför älven, glidande ömsom styrbord som babord mot strida strömmen, så stod en mängd folk på bryggan. 

Han hade aldrig sett så många där tidigare en vardag. 

Någon hjälpte t o m ivrigt med att förtöja båten säkert. 

Motorn stoppades efter ett ordentligt gaspådrag till stora publiken. 

 

- Så kom kommentaren från en av de hjälpsamma, samtidigt som polisleg visades: Du är anmäld för sjöfylla! 

 

- Kommentaren blev:

Va i hel.... Enda gången jag är nykter på sjön! Vilket han också var. 

 

Båten en flatbottnad Glastron, med väl 500 hp, om jag minns rätt. 

 

Ja, så fel det kan bli i bland, när man inte vet hur flytetyget uppför sig t ex motströms i lugnvatten. 

 

 

 

 

Edited by Hybro
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy