Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Freez

Avgasbälg som lossnat

Rekommendera Poster

Bytte bälgar inför denna säsongen på verkstad. Nu visar det sig vid upptagning att avgasbälgen är helt löst mot drevet och har förmodligen varit så större delen av säsongen. Förutom att verkstaden gjort ett uselt jobb vad är er bedömning kan något tagit skada? Mercruiser 4.3mpi med Alpha one. Har påtalat visslande ljud för verkstaden redan i juni som jag misstänker hänger ihop med detta då ljudet inte fanns förra säsongen.

6BE10F3A-7FD3-4B28-8C7F-82373DA03B15.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Freez:

Bytte bälgar inför denna säsongen på verkstad. Nu visar det sig vid upptagning att avgasbälgen är helt löst mot drevet och har förmodligen varit så större delen av säsongen. Förutom att verkstaden gjort ett uselt jobb vad är er bedömning kan något tagit skada? Mercruiser 4.3mpi med Alpha one. Har påtalat visslande ljud för verkstaden redan i juni som jag misstänker hänger ihop med detta då ljudet inte fanns förra säsongen.

6BE10F3A-7FD3-4B28-8C7F-82373DA03B15.jpeg

Du kan vara lugn, vanligt fel att just denna bälg hoppar av. Inget som påverkar, men jag limmar alltid min bälg. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Du kan vara lugn, vanligt fel att just denna bälg hoppar av. Inget som påverkar, men jag limmar alltid min bälg. 

Tack😀!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs inget lim på den,  den ska sitta fast ändå. Montören måste ha misslyckats med att skruva fast den och dra åt slangklämman ordentligt och på rätt ställe. Det är svårt att komma åt och kräver specialverktyg. Detta finns att köpa men jag har tillverkat mitt själv. 

 

Men som redan sagts så är det helt ofarligt om den lossnar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att betalt massa pengar för 3 misslyckade monteringar (en av dessa på auktoriserad Mercruiser verkstad) av denna avgasbälg har jag nu kört 3 säsonger utan och det funkar alldeles utmärkt, kanske något högre ljud bara, men kanske även någon extra hästkraft också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-28 vid 09:30 skrev Eld-:

Det behövs inget lim på den,  den ska sitta fast ändå. Montören måste ha misslyckats med att skruva fast den och dra åt slangklämman ordentligt och på rätt ställe. Det är svårt att komma åt och kräver specialverktyg. Detta finns att köpa men jag har tillverkat mitt själv. 

 

Men som redan sagts så är det helt ofarligt om den lossnar. 

Någon som vet varför man inte limmar bakre ändan av avgasbälgen? Verkar vara likadant att man inte behöver limma drivknutsbälgen bak (där aluminiumringen trycks på). ”Framme” mot båten ska det ju limmas. Varför olika?

 

kollar man denna guide så verkar det inte heller limmas bak mot drevet. Så antingen behövs det inte eller så missades detta i beskrivningen:

https://servicetips.se/motorservice/balg-och-stodlager-byte/
(drevmans gamla instruktion)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Pontus_pf:

Någon som vet varför man inte limmar bakre ändan av avgasbälgen? Verkar vara likadant att man inte behöver limma drivknutsbälgen bak (där aluminiumringen trycks på). ”Framme” mot båten ska det ju limmas. Varför olika?

 

kollar man denna guide så verkar det inte heller limmas bak mot drevet. Så antingen behövs det inte eller så missades detta i beskrivningen:

https://servicetips.se/motorservice/balg-och-stodlager-byte/
(drevmans gamla instruktion)

Kort svar, är ett tryck på ringen hela tiden, därför limmar man ej där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev patrikflink:

Kort svar, är ett tryck på ringen hela tiden, därför limmar man ej där.

Okej tack, förstår inte riktigt vad du menar men så länge det stämmer att man limmar alla fram och inte gör det på någon bak så har jag tillräckligt med info när jag monterar imorgon.

 

Gjorde detta för 11 år sen men har glömt hur jag gjorde då…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

kolla att drevets yta år jämn,för att täta mot bälgKANTEN. om ojämn (korroderad?) kan man sätta lite tätmedel vid bälgkant/ringen.  det finns även en tvådelad avgasslagn som är lättmonterad,  limma allt i framkant+nya klammer B

Redigerad av bemek
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...