Jump to content
Friday 15 January 2021
joxxe

Problem m startmotor

Recommended Posts

Var ute en tur igår och vid start lät det konstigt, som om något kugghjul inte låg helt rätt. Avbröt starten och prövade igen lite senare, den startade. Startade säkert en fyra fem ggr och ibland lät ljudet och ibland inte. När jag var ute senare och skulle starta lät ljudet igen, men något mer. Efter några försök så låter det nu inte alls, man hör att startmotorn går fint men den drar inte runt motorn alls, gissningsvis skjuter den inte in för kontakt med drevet alls. 
Tänkte kolla så att solenoiden är som den ska. Övriga tips? Tror inte på vatten i motorn eftersom den går fint när den väl var igång. Båten är ganska ny i min ägo och ska enl säljaren fått en ny startmotor tidigare i somras. 
motorn är en mercruiser 350 mag mpi 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev joxxe:

Var ute en tur igår och vid start lät det konstigt, som om något kugghjul inte låg helt rätt. Avbröt starten och prövade igen lite senare, den startade. Startade säkert en fyra fem ggr och ibland lät ljudet och ibland inte. När jag var ute senare och skulle starta lät ljudet igen, men något mer. Efter några försök så låter det nu inte alls, man hör att startmotorn går fint men den drar inte runt motorn alls, gissningsvis skjuter den inte in för kontakt med drevet alls. 
Tänkte kolla så att solenoiden är som den ska. Övriga tips? Tror inte på vatten i motorn eftersom den går fint när den väl var igång. Båten är ganska ny i min ägo och ska enl säljaren fått en ny startmotor tidigare i somras. 
motorn är en mercruiser 350 mag mpi 

Bendixdrevet i startmotorn är skadat. Men startmotorn är ju ny så det kanske är ett långskott, fast iof kan du lita på säljaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev joxxe:

 Båten är ganska ny i min ägo och ska enl säljaren fått en ny startmotor tidigare i somras. 
motorn är en mercruiser 350 mag mpi 

Något är med största sannolikhet fel på starten, precis som @kossor skriver. Drevet verkar inte skjutas in/greppa in.

 

Plocka av starten och titta in i änden med drevet, inte sällan kan man se saker med blotta ögat. Det faktum att den påstås vara "nybytt" är snarare en varningsklocka som visar att även säljaren nog hade problem med detta.

 

Kontakta även förra ägaren och ställ lite artiga men tydliga frågor - om det är möjligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev IngemarE:

Något är med största sannolikhet fel på starten, precis som @kossor skriver. Drevet verkar inte skjutas in/greppa in.

 

Plocka av starten och titta in i änden med drevet, inte sällan kan man se saker med blotta ögat. Det faktum att den påstås vara "nybytt" är snarare en varningsklocka som visar att även säljaren nog hade problem med detta.

 

Kontakta även förra ägaren och ställ lite artiga men tydliga frågor - om det är möjligt.

Nu ska jag inte snurra till detta men jag har för mig att startmotorn vid byte ska schimsas in tror det finns tre olika schims som man kan välja mellan, så var det på de äldre motorerna, fel schims avstånd och starten säckar efter ett tag. Men jag kanske minns fel, var ett tag sedan man höll på med v8 or. typ 25 år sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev joxxe:

Var ute en tur igår och vid start lät det konstigt, som om något kugghjul inte låg helt rätt. Avbröt starten och prövade igen lite senare, den startade. Startade säkert en fyra fem ggr och ibland lät ljudet och ibland inte. När jag var ute senare och skulle starta lät ljudet igen, men något mer. Efter några försök så låter det nu inte alls, man hör att startmotorn går fint men den drar inte runt motorn alls, gissningsvis skjuter den inte in för kontakt med drevet alls. 
Tänkte kolla så att solenoiden är som den ska. Övriga tips? Tror inte på vatten i motorn eftersom den går fint när den väl var igång. Båten är ganska ny i min ägo och ska enl säljaren fått en ny startmotor tidigare i somras. 
motorn är en mercruiser 350 mag mpi 

Om motorn är gammal så är det inte ovanligt att en ny startmotor kan få svårt att kugga i. Detta fel brukar uppstå sporadiskt beroende på hur kransarna linjerar mellan motor och startmotor och beror på att kransarna på motorn och startmotorn är olika slitna. Problem brukar självläka med tiden, men man kan hjälpa till lite genom att smörja och grada av de nya kuggarna på startmotorn. I ditt fall låter det som problemet förvärrats med tiden och då kanske det beror på något annat, så det kanske är värt att undersöka saken som de andra föreslår.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samma tankar som jag har då. Ska försöka få loss den, sitter rätt knepigt till. Under limpan rätt långt bak på motorn, styrbords sida om jag förstått det rätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Hybro:

Vilket då😃

Styrbord eller babord? 

Styrbords sida bakom/under kyllimpan 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startmotorn ser ju iaf hyfsat fräsch ut. Lite slitage på kuggen men annars ser den ok ut. Däremot dåligt kablage och 90 amp säkringen var ju hyfsat ärgad. 
Jorden från solenoiden såg rätt sliten ut också.
Blir ny säkring och startmotor när jag ändå har plockat loss den. 

4F6C8117-124D-41BC-B5DB-E8309D129A26.jpeg

5FECB868-3A60-462B-A764-17C557572570.jpeg

0C9A8664-30F7-41A7-A0D8-25E1A15792B4.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev joxxe:

Startmotorn ser ju iaf hyfsat fräsch ut. Lite slitage på kuggen men annars ser den ok ut. Däremot dåligt kablage och 90 amp säkringen var ju hyfsat ärgad. 
Jorden från solenoiden såg rätt sliten ut också.
Blir ny säkring och startmotor när jag ändå har plockat loss den. 

4F6C8117-124D-41BC-B5DB-E8309D129A26.jpeg

5FECB868-3A60-462B-A764-17C557572570.jpeg

0C9A8664-30F7-41A7-A0D8-25E1A15792B4.jpeg

När du nu beställer ny, kolla upp det jag nämnde om shims om starten inte sitter rätt får du detta problem. I värsta fall sliter du ut startkransen, och då lär du ur med motorn. Men jag vet inte hur ny din motor är, när jag åkte cheva på 80 talet så på de motorerna satt det distanser så starten skulle hamna rätt, vet ju inte hur det är i ditt fall på din maskin. Och jag kan minnas fel, men frågar du dem på supporten då du beställer så vet nog de. Tänker som så att tidigare ägare missat detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev kossor:

När du nu beställer ny, kolla upp det jag nämnde om shims om starten inte sitter rätt får du detta problem. I värsta fall sliter du ut startkransen, och då lär du ur med motorn. Men jag vet inte hur ny din motor är, när jag åkte cheva på 80 talet så på de motorerna satt det distanser så starten skulle hamna rätt, vet ju inte hur det är i ditt fall på din maskin. Och jag kan minnas fel, men frågar du dem på supporten då du beställer så vet nog de. Tänker som så att tidigare ägare missat detta.

Ska kolla det. Motorn är från 05 men renoverad och istoppad 15. Såg inga shims när jag plockade bort startmotorn iaf

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev joxxe:

Ska kolla det. Motorn är från 05 men renoverad och istoppad 15. Såg inga shims när jag plockade bort startmotorn iaf

Är som distanser så startmotorn får rätt ingångsläge, har för mig det fanns/finns tre olika avstånd. Men kan vara jag som svamlar är ju så längesedan jag var in i en us åtta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev kossor:

Är som distanser så startmotorn får rätt ingångsläge, har för mig det fanns/finns tre olika avstånd. Men kan vara jag som svamlar är ju så längesedan jag var in i en us åtta.

Jo förstod det, tror inte det satt eller ska sitta någon på min motor faktiskt. Hade jag haft det nu så hade ju kugget på startmotorn haft ännu svårare att få kontakt med svänghjulet. Men ska ringa och höra imorrn innan jag beställer nytt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Installerade den nya idag. Märkte direkt vid start att det var motstånd. Skruvade ut alla tändstift och visst var det vatten i alla fyra cylindrar på styrbords sida. Dock inget vatten i oljan.

Gissningsvis styrbords limpa/knä som gett upp. 

Den gick runt på startmotorn utan stiften, men till och från lät det som om något nöp eller rasslade till. 

Tror ni det går att rädda eller är det ny motor som gäller? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy