ChristerN 2 736 Postad 12 Januari , 2024 1 timme sedan skrev anuba: Vid Ringens sade de att skulle kolla med jämna mellanrum att motorn varvar ut på sina 3600rpm. Isåfall är motorn ok och du har rätt propeller. Enkelt va?😉 Och om den inte varvar ur så har man ca 0,1 s på sig att lämna in den på verkstan, eller? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl 0 Postad 19 Januari Ok, såhär är det; En diesel kör man inte på max kontinuerligt. Pumkt. Gör man det så får man problem. Personligen så är jag övertygad om att de maskiner som drabbats av kolvhaverier har körts för hårt, och det är uteslutande D4 260 hk utförandena som drabbats. VP har inte räknat med att brukarna kör dessa maskinerna på fullt varv vilket har lett till överhettning av kolvarna. Om man är behandlar sin dieselmotor på ett förnuftigt sätt så behöver man inte vara orolig. Alltå, Kör inte hårdare än 75-80 procent kontinuerligt. För att komma upp i plan kan man såklart gasa på, men därefter drar man av ett par, tre hundra varv, om man har bråttom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 521 Postad 19 Januari 9 timmar sedan skrev Karl: Ok, såhär är det; En diesel kör man inte på max kontinuerligt. Pumkt. Gör man det så får man problem. Personligen så är jag övertygad om att de maskiner som drabbats av kolvhaverier har körts för hårt, och det är uteslutande D4 260 hk utförandena som drabbats. VP har inte räknat med att brukarna kör dessa maskinerna på fullt varv vilket har lett till överhettning av kolvarna. Om man är behandlar sin dieselmotor på ett förnuftigt sätt så behöver man inte vara orolig. Alltå, Kör inte hårdare än 75-80 procent kontinuerligt. För att komma upp i plan kan man såklart gasa på, men därefter drar man av ett par, tre hundra varv, om man har bråttom. Jag nämns något om detta i manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 81 Postad 20 Januari 2024-01-12 vid 17:21 skrev ChristerN: Om man är ute och kör och märker något, hur lång tid har man då på sig innan det skiter sig? Eftersom tråden väcks till liv så kan jag bidra med min erfarenhet när det gäller just denna fråga. En kollega till mig körde ras på en av våra V70 med dieselmotor. Motorlampan tändes och motorn gick märkbart sämre, efter det tog det cirka 20 sekunder innan det var hål i en kolv och det var över för den motorn. Felkoden bilen hade satt som tände motorlampan handlade om en spridare, det som hänt var samma sak som brukar hända i marinmotorerna, spridaren öppnade för fullt vilket resulterade i en kolv med ett stort hål i. Så, går en spridare sönder när man kör så har man väldigt kort tid på sig innan det är försent. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser