Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mniklasson81

Vevhusventilation?

Rekommendera Poster

Har en mercrusier 3.0 LX som har tryckt ur sig lite olja ut vevhusventilationen. Märkte det igår när vi var hemma igen. Lyfte av motorkåpan och noterade att det var lite olja på förgasaren samt sedan skvätt lite överallt. Inga större mängder. Mest fundersam på vad det kan vara. Kollade oljestickan och känns snarare att det är något för mycket olja än för lite. Tacksam för svar? Hoppas inte på något med kompressionen  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är för mycket olja i motorn så bör du suga ut lite så att nivån hamnar under övre märket på stickan.

 

Slangen till vevhusventilationen ska ju sitta fast på flamdämparen så hur har du kunnat få olja utanpå förgasaren? Den borde sugas in i förgasaren. Var slangen lös?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen var inte lös. Den sitter på förgasaren. På skyddet. Var däremot olja inuti flamskyddet när jag tog bort det. Fick även torka runt förgasaren.

 

Ska kolla oljemängden igen. Saken är att jag fyllde på lite för lite eftersom jag inte riktigt fick ur allt när jag servade i vintras. Min tanke var om det kan vara det att det är något för mycket i därför det är olja i motorrummet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är för mycket olja i motorn men ändå kommer oljekladd ur vevhusventilationen så beror det antagligen på blow-by.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ska kolla oljan och suga upp lite. Lite lustigt att det hände precis nu? Har åkt ett flertal gånger i sommar. Borde väl hänt tidigare då? Eller ? 
 

Ingen höjdare om man måste byta kolvar på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara en enstaka kolvring som fastnat eller gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo i bästa fall annars ganska omfattande renovering.  Ska kolla oljan nästa gång jag ska ut på skön.
 

Antar att det är ganska mycket jobb att lyfta toppen för att byta kolv/kolvringar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du går tyvärr inte att byta ringar eller kolv enbart med att lyfta toppen. Motorn måste ur båten och oljetråget måste väck för att komma åt vevstakarna och dra ut kolvarna.

 

// Peter

Redigerad av pismo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...