Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fraza3113

Byta/uppgradera navigationsutrustning

Rekommendera Poster

Hej, har precis bytt båt och hemmahamn. Sjön Sommen byttes till Västervik och båten blev en flipper 760 från -89. Har harvat runt i Sommen de sista 20 åren och där räcker det med papperskortet och en app mest för att det är kul och efter 20 år behövs egentligen inte det heller. Har varit en del i skärgården också men det är snart 30 år sedan:) så nu vill jag ha lite bättre hjälpmedel utöver de obligatoriska papperskorten. Med båten följde det en 7-8 år gammal laptop och Fugawi som får sin signal från en smått antik Garmin 128 med extern antenn. Signalen omvandlas från 9 stiftskontakt till usb med ngn adapter. Det fungerade men kändes inte helt modernt. Vi tog med paddan också med Eniro installerat. Paddan saknar inbygd gps då det löstes med en Bad Elf från Kjell o Company. Det fungerade mestadels ok men ibland hänger det sig eller släcks ner samt blir den djävligt varm. Paddan får nog fortsätta hänga med som ett komplement. 
Nu till frågan vad man ska skaffa? Det är minst sagt en djungel!

 

Alt 1, skaffa en ny laptop/minidator och open cpl samt kartor. Kan den matas med signal från den antika gps’n?

 

Alt 2, skaffa en bättre plotter på ca 9” och slänga ut datorn. 
 

Alt 3, som alt 1 men byta gps’n till en mindre modernare plotter på 5”-7”, har sett att det är bra pris på Raymarine inkl. kartor. Gissar att jag då också behöver en ny sladd eller så. 
 

Finns säkert en uppsjö andra alternativ så jag tar tacksamt emot alla tips och råd. 
/Fredrik 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte nämnt något om ekonomin....

Jag har nog gjort samma resa, laptop med Fugawi, ihopkopplad med specialkabel till antik Garmin, Ipad med Seapilot och både sladdansluten och senare blåtandsansluren GPS-puck.


Sedan köpte jag en Garmin 52 dw som även har ekolod.Efter det bytte jag båt i den satt det en 9” plotter med radar och ekolod, jag har kompletterat med AIS. Det följde även med en annan mindre plotter med sjökort över Östersjön, utan ekolod, så jag behöll min Garmin och skickade med den andra plottern i förra båten eftersom köparen bodde och navigerade i Östersjön med tillhörande farvatten.... Min lilla Garmin kan flyttas ut till den yttre styrplatsen.

 

Ja efter den omständiga inledningen inser jag nu att en plotter som är avsett för marint bruk i fritidsbåt är överlägsen paddor och datorer, det hände x 2 att jag fick saltvatten i tangentbordet i datorn, inte så bra, och jag har inte räknat gångerna som Ipaden blivit överhettad innanför vindrutorna, sedan är både paddan och datorn litet svårare att läsa i solsken.

Datorn hade en lång uppstartstid och skulle ofta uppgradera sig innan man kom iväg, och strulade ofta då den inte hittade com-portar och annat, svårt att använda musen i sjögång. Det kunde ibland också vara problem med laddningen.
 

Jag tänkte som så, måste du köpa en så stor skärm? Räcker det inte med en mindre?

Och jag hade nog saknat ett ekolod väldigt mycket. Radar hade jag nog aldrig köpt själv, men nu när en sådan fanns med i båten är den ju bra att ha. (Första gången i somras jag använde den i riktig Lützensimma, inne i Åbyfjorden).
 

Nu finns laptop och iPad med ombord, men dom är inte direkt inblandade i navigationen, men det finns väderappar, Viva, Eniro, Hamnkartan och litet sådant, samt då internet och e-post.

 

Köp en plotter!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja priset är ju en faktor såklart! Hade väl tänkt runt 10 helst inte över 15 i vart fall. Lutar nog åt en plotter och dator kan man ju alltid komplettera med senare. Gillar tanken på att kunna ha en större översikt på dator och mer detalj på en mindre plotter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag skulle gått för ditt alternativ ett. Det är inga problem att köra OpenCPN på den dator du har och din GPS klarar det bra. OpenCPN är gratis och du får alla svenska sjökort för ca 500 kr med uppdateringar varje vecka under ett år. Köp en dongeln och lägg en licens på den, då kan du köra programmet och sjökorten på vilken dator som helst bara dongeln sitter i när du startar. Man får två licenser den andra kan du ha som backup eller lägga den på surfplatta, bara Android fungerar. Det finns flera bra program för surfplattor. Här kan du läsa om OpenCPN https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram

Hälsningar Ove 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är bäst tid på året prismässigt att investera i en ny plotter?  Jag tycker dom är lite väl överprisade nu. Kan det bero på den kassa kronkursen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet ifall Bad Elf 1008 lightning gps plugin är kompatibel med iPad 5th generation eller senare? Enligt deras hemsida listas enbart iPad tom 4th generation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-25 vid 22:01 skrev Frasse55:

När är bäst tid på året prismässigt att investera i en ny plotter?  Jag tycker dom är lite väl överprisade nu. Kan det bero på den kassa kronkursen. 

Jag vet inte om det finns något generellt svar på den frågan, men om du passar på vid generationsbyte av en plotterfamilj så kan du oftast få den utgående modellen till ett avsevärt lägre pris. Det har t.ex. nyligen varit (eller är?) rätt bra rea på Garmins plottrar eftersom nästa generation nu är på ingång i butik (sjutums 722 ersätts av 723, niotums 922 av 923, osv.).

Vad är det för slags plotter du är ute efter? Vilka funktioner? Hur stor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-25 vid 22:01 skrev Frasse55:

När är bäst tid på året prismässigt att investera i en ny plotter?  Jag tycker dom är lite väl överprisade nu. Kan det bero på den kassa kronkursen. 

Eftersom vi konstaterat att båttillbehörsbutikerna höjer priserna innan rean så att dom under rean kan sänka dem till en nivå som ändå var dyrare än innan rean så är väl svaret på den ultimata frågan ovan ”aldrig”. 
 

 

24 minuter sedan skrev ABC:

Jag vet inte om det finns något generellt svar på den frågan, men om du passar på vid generationsbyte av en plotterfamilj så kan du oftast få den utgående modellen till ett avsevärt lägre pris. Det har t.ex. nyligen varit (eller är?) rätt bra rea på Garmins plottrar eftersom nästa generation nu är på ingång i butik (sjutums 722 ersätts av 723, niotums 922 av 923, osv.).

Vad är det för slags plotter du är ute efter? Vilka funktioner? Hur stor?

Men som @ABC skriver är det väl gynnsamt att köpa förra årets modell samma vecka som den  nya modellen kommit in i butiken.

 

Det här var ju en återupplivning av en gammal tråd, undrar hur @Fraza3113 gjorde, om det blev någon ny navigationselektronik ombord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...