Jump to content
Wednesday 23 June 2021
moltas

Mercury 30 el pt tvåtakt.

Recommended Posts

Har inga fler uppslag på min murkla. Bråkat med den snart en vecka. Symptomen är att den kan gå ca en halv minut på fullgasvarv, därefter dör den alt. när jag drar ner på tomgång går den. Väntar en stund på tomgång och ger fullt, samma scenario. Åtgärder, kollat slang och kopplingar från tank, filter. Haft isär förgasare, inget speciellt, helt ok. Blåst alla ledningar med tryckluft. Bra kylning med ny impeller. Bra stift. Kan köra upp till dryga 3000 varv utan problem men så fort det är fullgas så vill den inte vara med. Jag ser fram emot förslag på åtgärd!

Moltas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är väl det enda som jag inte direkt varit på. Av anledningen att när jag särat på den så behövs säkert nya packningar och membran. Vill i så fall vänta till början på nästa vecka. Kan i förbigående nämna om jag trycker på blåsan då den börjar gå ner i varv, så är det ingen märkbar skillnad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan köra mellan 3 och 4 tusen varv utan problem. Inget larm om för varm motor. Vet du vad maxtempen på blocket är? Kan mäta direkt på med en lasermätare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ligger runt 60C. Går att mäta med IR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska göra det i morron! Ja, jag menar irtermometer!

Edited by moltas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har gjort flera åtgärder dock kvarstår felet.

Hela linan med bränsleförsörjning från sugrör i tank till pump/förgasare är genomgången. Förgasare isär, helt rent, bytt membran, bladventiler packningar i bränslepump.

Nya tändstift.

Den blir inte för varm, kopplat bort givaren till överhettning. Ny impeller. Signalen till den funkar.

 

Ska kolla ett par saker till. Fick tips från en fiskare om att kolla huvudsäkringen som kan ha ärgat. Hans motor betedde sig exakt lika dant. Ska även prova med eter då den börja lägga av. Ett tips var att kolla kontakten till dödmansgrepp, att där kunde vara nån okontakt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skall vara "okontakt", det är när det är kontakt som motorn stannar. Om du kopplar bort svart/gul vid CDI:n allt tändspolen/arna beroende på var elektroniken till tändningen sitter på din motor. Efter bortkopplingen kan du inte stanna motorn med nyckel, vik t.ex. slangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ff. inte lyckats hitta felet. Får nog bli meken på verkstaden. Dock har alla verkstäder har 2-3 veckors väntetid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testade du att koppla bort gulsvarta ledningen?

Jag skulle testa med att tillföra startgas men helst bensin in insuget när den dummar sig. Om det inte går att få motorn att gå bättre åtminstone en kort stund, så sitter felet ganska säkert i tändningen och din felbeskrivning ger definitivt utrymme för att tändningen skulle kunna vara problemet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det samma problem med växel i att du inte kan varva den över 3000rpm? Vissa motorer har varvtalsbegränsning som begränsar maxvarvet i neutral växel.

Edited by Craycoat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo förslaget med startgas har varit uppe men..... eftersom motorn inte svarar på varken primern eller pumpa på blåsan då den lägger av, så har jag i det närmaste gett upp att det skulle vara bränslerelaterat. Jag är säker på att den får soppa! Börjar nog luta åt att det är nått tändnings- eller elektronikfel. Där slutar nog mina kunskaper dessvärre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att avsluta ärendet i tråden har jag hittat orsaken till motorstörningen. Jag blev rätt så säker i ett tidigt skede att det inte berodde på bränsleförsörjning. I alla fall blev hela drivmedelssidan från sil i tank till förgasare helt genomsökt och servad. Sökte mig till tändningssidan och började mäta tändningen vid fullgasvarvet då den börja lägga av. Konstaterar då att tändningen inte var stabil. Då börjar funderingen kring cdiboxarna. Fick iaf. låna en begagnad för att testa. Provade med den och motorn gick klockrent. Så det blev en ny sådan och beställde den. Tog lite tid att fastställa orsaken men det gick. Att hitta en verkstad som kunde fixa det var omöjligt inom en treveckorsperiod. Hade dock mycket hjälp av sonen som är hemma på såna problem. Hoppas att detta kan va till hjälp för någon annan som har dylika problem.

 

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy