Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
animap

Montera sjövattenfilter, procedur

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tänkte montera ett sjövattenfilter av den modell som visas på bifogad bild. Själva montaget borde inte vara något problem, dvs hitta någon vertikal monteringsyta som är över vattenlinjen, och dra slangen från kylvattenintaget till filtrets inlopp och från filtrets utlopp sen vidare till sjövattenpumpen.

 

Min fråga är; hur startar man sen upp det hela? Filtret är tomt på vatten och slangarna är tomma på vatten. Kan man pumpa med impellern så länge som det behövs för att fylla upp allt detta, eller bör man förfylla vatten in i filtret ovanifrån innan? Motorn är en färskvattenkyld Mercruiser 4.3 med vanlig gummiimpeller, som ju sägs vara känsliga för att köra torrt. Tycker det känns lite riskabelt att suga upp så mycket via impellern, vad säger ni?

 

Och något annat man bör tänka på vid montering av denna typ av filter?

 

Tacksam för svar från detta kunniga forum!

 

seawater.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lösning på problemet med Insugna plastpåsar och vattenväxter är att plasta fast en bit finmaskigt nät av den sort som används för att skydda växter mot harar, utanpå vattenintaget. Risken är annars att något fastnar i intaget och det kanske inte är läge att dyka, något som hänt ett par gånger.

Eller skaffa en sån här

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Slang_Rordelar/Rordelar/Rordelar_Massing/BOTTENSIL_PLAST?id=04768

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, treqq! Jag har precis en sådan bottensil i mässing för kylvattenintaget.

 

Men jag vill ändå montera ett invändigt sjövattenfilter (av typen på bilden ovan) för att fånga upp smuts som ändå sugs in, och för att man kan ha väldigt bra koll på flödet genom att den har ett genomskinligt lock. Ett sådant filter bör monteras ovan vattenlinjen.

 

Så frågan gäller mer specifikt hur man "kör igång" efter att ha monterat ett sådant filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev animap:

Så frågan gäller mer specifikt hur man "kör igång" efter att ha monterat ett sådant filter.

Bara köra! Impellern kommer snabbt få vatten runt sig. Jämför med när du sjösätter på våren. Då är hela systemet tomt men impellern orkar dra igång flödet ändå.

Jag har ett liknande filter (Penta original) med genomskinligt plastlock och jag gör inget speciellt vid uppstart på våren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smörj gärna o ringen och gängorna med något halt, silikonfett eller liknande, så är det lättare att få locket tätt. Annars finns det risk att impellern suger luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får fylla filtret med vatten vid sjösättning, impellern är ganska dålig på att suga luft, och jag har ganska långt från intaget i botten genom kylningen till backslaget innan vattnet når impellern.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag häller vatten i filtret tills slangen fram till motorn är fylld sedan är det bara att veva igång spelverket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern suger rätt så bra, men som flera har föreslagit gör det snabbare att få igång vattenflödet om man förfyller silen och slangarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...