Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
naturbat

Gjutna brunnsringar som bojankare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har  ett gäng  brunnsringar av järn (sådana som ligger på gator) vilka väger ca 60 kg stycket. Funderar på att använda dessa som bojankare, men de måste sammanfogas för att ge tillräcklig tyngd. Varje ring ha på undersidan två hål 2x4 cm som man skulle kunna dra "något" igenom till nästa ring. Frågan är vad som är lämpligast och hur många man behöver på en myrbotten bestående djup dy. Lösningen ska permanent  hålla en husbåt med stort vindfång, vägandes ca 8 ton, i en mindre sjö i skogslandet. Men det kan ändå blåsa friskt, upp till 25 sekundmeter när höststormarna viner.

 

 

DJI_0362.jpeg

Redigerad av naturbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG!

 

Det finns något som heter P-ring som påminner om dina brunnsringar.

Lite info om hur man använder dessa, https://www.seasea.se/pdocs/P-ring_2020.pdf

 

Ser väldigt trivsamt ut när det inte blåser 25 m/s.

 

Tillägg: Du menar sådana här (fast utan lock), eller hur?

26548900.jpg.019b7eb7756d4a953dadd3d42a9b29d7.jpg

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar. Det är själva locket jag syftar på. Lockets undersida har de två fästen jag pratar om, men har även en decimeterhög metallrygg som gör att locket, likt p-ringen, borde få bra fäste i sjöbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dybotten brukar vara bra ankringsbotten för ringen helt enkelt gräver ner sig i dyn och håller husbåten på plats.

Ser verkligen mysigt ut på bilden, men drabbas man inte av lappsjukan efter ett tag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som skrivits i den här tråden så lämpar sig inte P-ringen som bojförankring för svajliggande men kanske kan flera "brunnslock" vara bättre? 

TS frågar hur man sammanfogar flera ringar och hur många som behövs för husbåt på 8 ton.

Jag skulle sammanfoga dem med schackel i varje hål som jag drar en kätting igenom, en på varje sida, och avsluta med en kätting upp till boj. Ev kan man sätta armeringsjärn igenom som man låter sticka ner under den understa med 50-60 cm men det beror ju på hur hålen ser ut. Detta skulle ge bättre fäste ffa i början.

Hur många behövs?

Den första tiden kommer "brunnslocken" ligga i översta lagret av dyn och inte sitta så säkert medans de efter en tid kommer sjunka ner och sitta som berget. Jag skulle sätta minst 5 st (killgissning!) om jag hade möjlighet att få ut dem på plats på ett vettigt sätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är allt för djupt kanske Du kan ordna ett spolrör på en motordriven länspump (finns att hyra) och spola ner locken i dyn. 
Blir starkt som brännvin. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En myrbotten är väl ganska syrefattig varför dessa ringar av järn kanske klarar sig väldigt länge i dyn.
 

Ja himla mysigt! 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det är mygg- och knottfritt.🦟

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser underbart ut!
sånt ställe skulle man ha...

men... får man lägga sig så hursomhelst?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...