Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
EmilT

Vad är de för motor?

Rekommendera Poster

Hej har köpt en båt för några år sedan har gått bra fram till denna sommar. Nu startar den inte och jag hade tänkt börja Mecka. Någon som vet vad de är för modell? Kan inte hitta något om den. Vad jag gått sagt till mig så är den gammal. Hoppas någon vet vad de är eller kan få tag i någon manual mvh Emil hobby Mecka 🙃

IMG_20200609_172728.jpg

IMG_20200609_173944.jpg

IMG_20200609_173927.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen en Mercury 1979 50 hk.     Ska den användas kanske det är bättre att laga felet än att bara mecka sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får den soppa, om du pumpar så blåsan blir stenhård så brukar förgasarna börja flöda över.

 

Om soppa kommer fram, kolla om det finns gnista. Akta fingrarna det är bra klös i dom där tändsystemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar, hjälper mig otroligt mycket då jag vet så lite. Ska till båten i morgon uppdaterar då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen en liten uppdatering sen senast.

Det jag gjort sen senast är. 

Bytt tändstift utan framgång

Haft isär förgasarna och bytt packningar

Laddat batteriet och testat igen efter de då den gick igång. Två dagar senare var jag nere igen då jag laddat batteriet yttligare eftersom jag inte han ladda de fullt förra gången, nu för jag inte igång den. Låter som den vill tända men inte riktigt fullt. (Hostar igång ibland så de nästan låter som den ska gå igång) 

Testat med lite mer gas med eller utan chok etc. Tacksam för svar 

 

Mvh Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde såklart rent också när jag hade isär förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fast eller lös tank?

Hur mår gummiblåsan? Blir den stenhård när du pumpar? Om ja, håller den trycket eller blir mjuk direkt igen.

Verkar som du inte får fram tillräckligt med soppa. 

Hur ställde du lågfartsnålarna på förgasarna efter du haft isär dessa?

Prova att öppna dessa  ett halvt varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lös tan, blåsan blir hård när jag pumpar och jag rycker även den håller sig hård eventuellt efter några startförsök att den är mindre hår.

 

Nålen är skruvad i botten och sen 1 1/2 varv ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere idag igen, testade med startgas utan framgång. Märkte när jag lyfter motorn upp så rinner de ut bensin nere vid propellern. Rinner även ut soppa från förgasaren bör ja ställer motorn i vinkel ska de göra de ? Eller ska allt va helt tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soppan kan rinna ut nä du fäller upp motorn.. har du gnista, då den inte hostade igång med gas brukar betyda att gnista saknas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack.

 

Har kollat gnistan på en tändhatt. De andra tänkte jag fungerade med tanke på att en funka. Får ta och kolla dom andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på tändstiften hur dom såg ut när jag tog bort ett idag och kikade. Osäker om de ska se ut så eller om de ser skumt ut. 

IMG_20200615_135321.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har dom där stiften varit monterade på motorn?

Det ser nämligen oroväckande rent ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med rena stift kan man misstänka vatten i förbränningen, men då dessa bara suttit i en kort period och motorn knappt varit igång så är det ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gnista och den inte är rejält nedsurad bör den ju starta men ur med stiften kör runt en stund på starten så den torkar ur och sen ett litet sprut i varje tändstift hål med lite bromsrengörning, dit med stiften och starta upp.     I annat fall kolla upp hur gnistan ser ut och avstånd , finns verktyg att köpa eller gör ett själv. post-5279-0-67494000-1472658527_thumb.jpg.c03a85cf46b71fa34a0de9c3e8732ca5.jpg.605102065700f3b898f56f0319295c8a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt stiften till vanliga stift finns rekommenderade andra dessa som du har brukar göra gamla motorer svårstartade 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja håller inte med när det gäller gamla Murclor. På sena 60-tal till 70-tals modeller är min erfarenhet att det fungerar sämre med vanliga stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tänkte köra en liten uppdate om vad som gjorts. Har somsakt bytt stift,ny soppa, haft isär förgasarna och gjort rent. Började därefter felsöka elen. Kollat trigger,stator och tändspolar. Efter jag haft lös alla kablar och mätt så kollade jag alla stift igen och skal tände. Motorn gick igång och fungerade bta. Två dagar senare är jag nere igen och startar den utan problem. Två dagar till går och den är tjurig. Kollar tändning igen på alla stift och då har jag gnista på bara 1 till 2. Låt oss säga att nr 1 och 3 tänder. Helt plötsligt så har jag gnista på alla fyra. En dag till går har gnista på 2 stycken men inte 1 och 3 utan tex 2 och 3. Hoppas bi förstår vad jag menar den startar nu men inte felfritt. Vad kan vara fel när tändningen beter sig så konstigt?

 

Mvh Emil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla:  Kabeln som sitter ansluten in vid trigger hårdnar isoleringen och  vickar av med tiden och då tänder den lite som den vill sen.  Får du inte väck svänghjulet och byta trigger och båten är i vattnet så går det med lite tur att när kablarna är raka stag/åter isolera dem med elastiskt lim som nu blir ny kabel isolering. Fick göra en sån temporär lagning tillfälligt för att bara flytta båten men som fick bli permanent eftersom den fortfarande håller sen många säsonger tillbaka. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat kablar till trigger tycker att de såg okej ut. Satt dit krynpslang på alla kablar hela vägen in till triggern för att inget skall kunna kortslutas.

 

Testade Morton och den fungerade vart ivriga att kasta i den för att testa samt att inte köra den utan kylvatten. Så fort den kommer i vattnet går den inte. Vi kliar oss i huvudet och jag säger att han inte gillar vatten och lyfter upp motorn ur vattnet så startar den. Så fort jag sätter ner den i vattnet verkar de som den inte vill starta. Någon som har någon idé?😪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterat kvicksilverbrytaren i fel läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart ska den sitta? Tycker mig inte ha sätt något samt monterat ner någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte lätt att gissa på din men kolla vid vid sidan om cdi eller om de satt den ner vid likriktarn. I visst läge dödar den startspänningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-15 vid 15:21 skrev EmilT:

Var nere idag igen, testade med startgas utan framgång. Märkte när jag lyfter motorn upp så rinner de ut bensin nere vid propellern. Rinner även ut soppa från förgasaren bör ja ställer motorn i vinkel ska de göra de ? Eller ska allt va helt tätt?

fick nyss problem med min motor. Då rann det nämligen bensin ur en förgasaren. Detta ledde till att jag nt kan köra den nu för att den går så dåligt. Så om detta fortsätter för dig om du har motorn igång så lär det bli ett problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...