Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ruskpricken

Målaplyfa ute

Rekommendera Poster

Hej alla där ute!

 

Nu äre min tur att minska min osäkerhet å ställer en fråga.

Har två lodräta ytor i plyfa i sittbrunnen, "utomhus", storlek ca 2 x 3 dm. Utsatt för regn men inte stänk från sjön direkt.

Tänkte "måla" med vanlig Biltema tunn epoxi å sedan måla med enkomponent uretan färg.

Epoxin skyddar mot vattnet å färgen skyddar epoxin mot UV ljus. Plyfans ändträ-kanter är epoxiförseglade å skivorna limmade mot glasfibern.

Tidigare plyfa var "endast" målad med fernissa å det höll inte för fukten så den delaminerade efter 3 år.

 

Vad säger ni?

 

Tacksam för era synpunkter,

Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde funka bra. 
Vad gäller fernissa så funkar det bra också, men det kräver sju lager (minst), och en mattslipning med ett nytt lager varje år. Färgen håller nog några år till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peter!

Det var just det, flera lager fernissa å varje år, tror du jag gjorde det?

Nä.......

Så jag tänker mig att "färg" är tjockare att smeta på för en "kladdpelle" som jag å håller längre.

Fernissa/lack, vi är inte riktigt kompisar.

 

Håller på å skruvar en falledar-bygel. Håll tummarna att det blir bra sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Hej alla där ute!

 

Nu äre min tur att minska min osäkerhet å ställer en fråga.

Har två lodräta ytor i plyfa i sittbrunnen, "utomhus", storlek ca 2 x 3 dm. Utsatt för regn men inte stänk från sjön direkt.

Tänkte "måla" med vanlig Biltema tunn epoxi å sedan måla med enkomponent uretan färg.

Epoxin skyddar mot vattnet å färgen skyddar epoxin mot UV ljus. Plyfans ändträ-kanter är epoxiförseglade å skivorna limmade mot glasfibern.

Tidigare plyfa var "endast" målad med fernissa å det höll inte för fukten så den delaminerade efter 3 år.

 

Vad säger ni?

 

Tacksam för era synpunkter,

Ruskpricken

En av pu-ns svagheter är just den dåliga uv- tåligheten. Därför har många båttillverkare sedan många år nåtat med ms-polymer (modifierad silikon).

En del lastbil, buss å tågtillverkning limmar även rutor så, då slipper dom den svarta screentryckta kanten, som är uv-skydd för pu-limmet, runt rutorna.

Så det känns tveksamt att uv skydda epoxi med nåt som förmodligen har dämre uv-resistens.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Caribic410:

En av pu-ns svagheter är just den dåliga uv- tåligheten. Därför har många båttillverkare sedan många år nåtat med ms-polymer (modifierad silikon).

En del lastbil, buss å tågtillverkning limmar även rutor så, då slipper dom den svarta screentryckta kanten, som är uv-skydd för pu-limmet, runt rutorna.

Så det känns tveksamt att uv skydda epoxi med nåt som förmodligen har dämre uv-resistens.

 

Fast PU-lack har ju inte problem med UV-nedbrytning på samma vis som PU-limmer har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast PU-lack har ju inte problem med UV-nedbrytning på samma vis som PU-limmer har. 

Nä de e klart. Det kan ju finnas någon slags uv filter i det såklart. Sen e ju den stora skillnaden mellan lim å ytbeläggning oftast viskocitet och användningsområde.

Färgade "lim" tål ofta, inte alltid, uv bättre än transparenta.

Mitt bord i sittbrunnen var 2-komp pu. Kändes som det var mer vätan än solen som "tog" på det.

Lackade med motsvarande från bt.. massa lager ådj bök var det.. inte jätteimponerad. Men samma här, där det blur blött, släpper det.

Epoxin vittrar väl inte direkt snabbare av uv än pu gör, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Caribic410:

Epoxin vittrar väl inte direkt snabbare av uv än pu gör, eller?

Jag har lite epoxy som blivit utsatt för solljus. Gulnar som fan, och börjar krita med tiden. Jag hade som sagt målat efter epoxyn, fast jag hade nog bara kört epoxy på kanterna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har lite epoxy som blivit utsatt för solljus. Gulnar som fan, och börjar krita med tiden. Jag hade som sagt målat efter epoxyn, fast jag hade nog bara kört epoxy på kanterna. 

Gulnar gör det förståss, inte snyggt om man inte gillar furukänsla. Aaa.. sol vill vi ju ha. Svår kombo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...