Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
moberj

MSB Backslad till MD17C, framdrift hoppar ur ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Någon som har kunskap om backslaget MSB som sitter på en MD17C ?

 

Är ny i båtvärlden och efter iläggning av båten så har det blivit lite problem... Köpte en Albin 23:a och backen fungerar alltid bra, framdrivning helt ok tills att man belastar den lite..... tomgång och 2-300 varv över det så driver den på "bra". Men ökar man belastningen så slirar den till och framdrivningen slutar att fungera, den hoppar helt enkelt ur på något sätt... Efter detta hänt får man avvakta lite och sen brukar den gå att få i igen men utan att belasta hårt... Reglage/vajrar verkar var som det ska. 

Oljan i backslaget var duktigt överfyllt. Kan det vara ett problem ? Är någon vit-aktig olja som är påfylld, nytt för mig men antar att det är ngn transmissions olja?

 

Alla tips mottages varmt! 

Önskar o hoppas att det inte är konan eller några andra slitningar in i det sista ;)

 

Tack för hjälpen!

 

Redigerad av moberj
Felskrivning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte måla fan på väggen, men vitaktig låter som du fått in vatten. Det skulle också förklara varför det är för mycket ”olja”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sönderfruset? dåliga lager efter vatteninblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit olja tycker jag också låter som olja + vatten. Byt olja och testa om det funkar som steg ett. Steg två om det funkar är att ha koll på om det fortsätter komma in vatten. Steg tre blir väl att skruva ur backslaget, åka till davids mekaniska i gbg och byta ditt trasiga mot ett han har renoverat. Kostar väl en femtusenlapp eller nåt i mellanskillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu när ni säger det låter det logiskt! 

Ang skruva ur backslaget, går detta att göra med båten i hamn ? Å andra sidan bör man kanske lyfta upp den för hitta om det är dåliga/sönderfrusna packningar.

 

Men skall absolut börja med oljan och se hur det ter sig! 

Tack!  :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev moberj:

Ja, nu när ni säger det låter det logiskt! 

Ang skruva ur backslaget, går detta att göra med båten i hamn ? Å andra sidan bör man kanske lyfta upp den för hitta om det är dåliga/sönderfrusna packningar.

 

Men skall absolut börja med oljan och se hur det ter sig! 

Tack!  :)

 

 

Det går bra att skruva av backslaget med båten i sjön om du stänger sjövattenintaget. Glöm inte att tömma MOTORN på olja innan du lossar backslaget annars hamnar oljan i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är sönderfruset är det huset till reduktionsväxeln som frusit sönder. Då måste du skaffa ett annat backslag. Du ska inte ha transmissionsolja i backslaget. Då slirar det ofelbart. Det ska vara motorolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! 

 

Dock har min okunskap på detta visat sig ordentligt...! Hittade en instruktionsbok och ser att jag inte alls har MSB-backslag som jag fått till mig. Det sitter ett drev av typen volvo penta 110-s.... Lite andra förutsättningar då. 

 

Oljan jag lyckades suga upp är som mjölk. Någon som vet om man kan tömma oljan utan att ta upp båten på land ? För detta drev känns inte som det vore så bra att skruva loss i hamn ;)

 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då är det med största sannolikhet dags att packa om drevet och byta propelleraxeltätning. Det görs underifrån så du måste lyfta båten. Se sprängskiss här. Bara oljebyte lär inte räcka, då kommer vatten in igen på nolltid och smörjningen äventyras.

 

Här har du en video som beskriver både symptomen och hur jobbet görs.

 

bild.png.77b4e3a4675c4b9205d96f5dc9f40882.png

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...