Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sjobygg

Kylningsfel utombordare

Rekommendera Poster

Har ett märkligt fel på min suzuki utomborare 200hk från 2012.

När man ökar varvtal med växel i till ca 1600 och över så tjuter summern och temp symbol tänds. 

Stänger man av motorn då och startar igen försvinner varningen och återkommer igen när man ökar belastningen. Motorn kan gå på tomgång en hel arbetsdag utan problem.

Kylvattnet kommer fint i strålen hela tiden. Termostaterna är bytta och impellern också men felet kvarstår.

Nån som har en ide?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av växelhuset och blås upp i kylröret med tryckluft. Se till att där du blåser in blir någorlunda tätt så att du får lite skjuts i det. Kolla kylkanalerna. Öppna upp bultarna som håller fast anoderna i kylkanalerna och ta ut anoderna, antagligen är de helt borta om det inte gjorts förut. Poängen med det är att du ser in i kylkanalen o ser hur mycket skit det finns. Dubbelkolla även så att termostaten öppnar när den ska. Börja med det här iallafall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut fortsätter imorgon och kollar vidare. Anoderna är ok och de såg bra ut det man såg. Och kylning får den ju så enligt strålen.

Det konstiga när vi kopplade upp oss idag på dator när vi körde var att . Ena gången visade styrbordsidan hög temp och babordsidan var ok. Nästa sväng var det tvärtom. De skiftar temp på babor och styrbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En molusk, snäckskal eller annat som flyttar sig i kykanalen, där den delar sig efter vattenpumpen? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På låga varv och/eller låg belasting är kylningen temperaturreglerad via vattenflödet genom termostaterna. När motorn belastas och varvet ökas räcker flödet genom termostaterna inte till för att kyla motorn. Motorn har därför en tryckreglerad bypass-ventil (googla "outboard poppet valve" för mer info). Poppet-ventilen sätts igen med tiden och bör därför servas regelbundet.

 

Poppeten på din motor utgörs av 7 och 8 i denna sprängskiss:

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2012/df-200tl-beginning-vin-20002f-210001/thermostat

 

Mindre utombordare saknar oftast poppet, flödet genom termostaten räcker. På vissa t.ex. OMC är poppeten ihopbyggd med termostatern så att termostaten funkar som fjäderbelastad ventilkägla som rör sig när trycket stiger.

 

Kylsystemet är konstruerat så att termosterna behövs för att få ett korrekt flöde. Att köra utan termostat/er är därför inte att rekommendera.

 

Att blåsa med tryckluft skulle jag bara göra som  en sista åtgärd och då skulle jag nog i första hand blåsa mot flödesriktningen och försöka att ta reda på mer så att det inte trycks in vatten i cylindrar eller andra ställen där det inte skall vara. 

 

Framgår inte vilken Suzuki detta är men sannolikt liknade din: https://www.youtube.com/watch?v=ilivU7_A0TM

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Mycket riktigt så var ventilen dålig och väntar nu på leverans av den och hoppas problemet löser sig. Håller tummarna nu är det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...