Jump to content
Saturday 26 November 2022
Batpeter

Hål/utfart ur skrovet - funktion?

Recommended Posts

Hämtat ny båt med fler funktioner än vad jag är van vid. 

Till höger om motorn finns ett hål som jag inte kan följa in i båtens hålrum och därför inte förstå vad det är för något. 

 

Vet ni vad som kommer ut där? 

Finns manuell länspump i båten, jag tänker att det kan vara utfart för den? 

7DB37991-550A-45B1-BB07-70E2976B10B1.jpeg

18E898EF-F1AB-4674-BE03-2C9B7F36FFCB.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut som en självläns och gummiflärpen ska hindra vatten (så gott det går) att komma in. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vänd dig till importören eller generalagenten, så får du ett säkert svar. 

 

Ser ut som om båten är begagnad, då man slängt på ett ekolod, med vita kabelklammer som förstörs på ett år av solljus. 

Med det menar jag att senaste ägaren kanske inte heller vet vad genomföringen är till för. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ser ut som en självläns och gummiflärpen ska hindra vatten (så gott det går) att komma in. 

Det sitter också med all säkerhet en kulventil innanför.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Hybro:

Vänd dig till importören eller generalagenten, så får du ett säkert svar. 

 

Ser ut som om båten är begagnad, då man slängt på ett ekolod, med vita kabelklammer som förstörs på ett år av solljus. 

Med det menar jag att senaste ägaren kanske inte heller vet vad genomföringen är till för. 

 

 

Varför skulle den vara begagnad för att det är vita klammer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det sitter också med all säkerhet en kulventil innanför.

Eller en diskpropp i sittbrunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Hybro:

Ser ut som om båten är begagnad, då man slängt på ett ekolod, med vita kabelklammer som förstörs på ett år av solljus.

Det FINNS faktiskt vita klammer som är godkända för utomhusbruk och tål UV. Ganska vanligt t.o.m. och till och med på ställen som Biltema.

 

Och varför skulle den vara begagnad bara för att båten utrustats med ekolod ?  Köparen kan ju ha beställt den med detta monterat. TS skriver dessutom "hämtat ny båt".

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev IngemarE:

Köparen kan ju ha beställt den med detta monterat. TS skriver dessutom "hämtat ny båt".

Ja, och bilderna bekräftar att det ser ut som ett nytt ekipage.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Ser ut som en självläns och gummiflärpen ska hindra vatten (så gott det går) att komma in. 

Som redan sagts/skrivits det där är utloppet från en självläns, jag hade en segeljolle med en exakt likadan fenomföring.

Därmed inte sagt att den är monterad som en självläns, kan tyckas konstigt om man inte använde grejerna till det dom är avsedda för, men om nu båten är ny och denna är monterad på fabriken eller av återförsäljaren så kan du vara lugn.

 

(Jag hjälpte en gång en kille med litet installationer i en mindre motorbåt, det fanns på däck en tankpåfyllning med texten "bränsle" den ledde ingenstans, så om man tankat bensin i denna hade det hamnat inne i båten, så på begagnade båtar kan man hitta en del (farliga) konstigheter, men om det är en ny båt du köpt borde det ju vara rätt och riktigt!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min båt från 2018 har en liknande lösning med "gummiflärp" för självlänsen. Slangen från den går upp till ett avlopp på durkgolvet.

image.png.b694d876d7f8ba18bfd01ae013e75cbd.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, skutan är ny och vita klammer gör sig deffinitivt bättre än svarta. 

Och t o m på gummijollen jag hade tidigare satt en sån gummiflärp i självlänsen. 

 

Självlänsen brukar på de flesta båtar fungera som avsett när skutan gör fart. 

 

Därför kan det vara bra med en stängbar ventil på insidan. 

 

Jag har två. Att stänga när båten kränger ordentligt. 

 

Ordningen återställd. Värre är det med följderna av Corona. 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Självlänsen brukar på de flesta båtar fungera som avsett när skutan gör fart. 

Därför kan det vara bra med en stängbar ventil på insidan. 

När skall ventilen vara stängd då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Jorgen01:

När båten ligger still och du sitter i med dina kompisar och fikar.

Varför?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Kane:

Varför?

Beroendepå båttyp kan du få baksug i dem så de suger in vatten istället för släpper ut om de kommer under vattenlinjen. Förmodligen vanligare på segelbåtar som kränger men händer förmodligen på motorbåtar med. Beroende på placering och hur tung den blir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De där självlänsarna skall egentligen fungera som en slags injektor, fast bakvänt. Ventilen skall ligga precis i vattenlinjen vid gång, och det skall då bildas ett undertryck framför ventilen inne mellan båtens skrov som liksom suger ut vattnet. Kanske funkar i vissa kappseglingsbåtar, jag seglade några säsonger 505 där fanns det en annan typ av denna ventil på varje sida, brukade fungera bra. 
Men i min jolle där en likadan ventil som din satt monterad fungerade det någorlunda, men kanske inte lika bra.

Bäst funkade det när båten drogs uppe på land och lyftes upp i fören, då rann slagvattnet naturligtvis ut. På en trailerbar  båt rinner vattnet ut då du drar upp båten på trailern, eller i första bästa uppförsbacke....

Om du vid stillaliggande belastar båten akterut håller inte gummiflärpen tätt utan det rinner in vatten bakvägen, tvärsemot vad ventilen är avsedd för. Därför bör det finnas en kulventil eller liknande på insidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Kane:

Varför?

Se fabror ohms förklaring.

 

Inget baksug vid stillaliggande, utan vatteninträngningen beror på att

inloppet befinner sig under vattenytan. Båtar där durken befinner sig

en bra bit över inloppet är inte inom riskzonen.

 

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...