Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sveinm

Info/ hjelp om Ankarlift av Bengt Axhede

Rekommendera Poster

Den trepoliga kontaktenmed tunn grå kabel går till sensorn för autostopp  och den fyrpoliga till boxen för fjärrkontrollen

20200202_171704.jpg

20200202_171814.jpg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den sexpoliga kontakten går helt riktigt till manöverpanelen.

På bilen är den grå styrboxen för ankarspelet samt den svarta boxen för fjärrkontrollen. Jag har bara dessa tre kontakter, 3, 4 och 6-poligt och endast en sensor vad jag kan se

20200202_171951.jpg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takker så mye for info Da er jeg hjelpen. Det er ikke fjernkontroll, mulig den er tatt bort.Jeg har også bare tre kontakter så jeg vet ikke hvor den siste sensoren skal eller hva den er til . Får ikke lagt inn bildet av den. Uansett takker jeg for hjelpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser at du holder til på Hönö, jeg har noe slekt som bor der

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Sveinm:

Ser at du holder til på Hönö, jeg har noe slekt som bor der

Trevligt, kan vara nån som jag känner även om vi är ganska många på ön 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver problem med att linan slirar ibland. Spänner jag "rullen" för hårt greppar den ej.

Nu kör jag med mekanisk inkoppling av rullen.

ankarspelmod.jpg.6f44cfc3492c63eca6ba5c3ff9f23ae8.jpg

Spaken till vänster, öppnar/stänger bottenventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Lasse-L:

Haver problem med att linan slirar ibland. Spänner jag "rullen" för hårt greppar den ej.

Nu kör jag med mekanisk inkoppling av rullen.

ankarspelmod.jpg.6f44cfc3492c63eca6ba5c3ff9f23ae8.jpg

Spaken till vänster, öppnar/stänger bottenventilen.

Ja justeringen av den där gummitrissan blir jag inte klok på, det är svårt att hitta det perfekta läget och linan slirar vare sig man spänner för mycket eller för lite. Men mitt funkar för det mesta fast det helt plötsligt kan släppa var på man får skicka i ankaret och börja om.

 

Lasse, hur gör du med spaken för att få perfekt grepp om ankarlinan, drar du bara till stopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

Ja justeringen av den där gummitrissan blir jag inte klok på, det är svårt att hitta det perfekta läget och linan slirar vare sig man spänner för mycket eller för lite. Men mitt funkar för det mesta fast det helt plötsligt kan släppa var på man får skicka i ankaret och börja om.

- - -

Gummitrissan är svår att få bra friktion med (det är nog skälet till att firman som installerade mitt ankarspel slutat sälja denna typ ..)

Jag tror att ett en del i problemet är linkröken i låsarmen. Jag har tillverkat en "linledare" i delrin som jag stoppat in i detta utrymme för att linan inte ska låsa sig mot plåtkanten. Det blev bättre (fast det kan fortfarande slira ibland).

bild.png.c025f27c87a25a232c6fae1bbae2d090.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Lasse, hur gör du med spaken för att få perfekt grepp om ankarlinan, drar du bara till stopp?

Har justerat rullen mycket hårt, får ta i ordentligt. Nu slirar den inte.

 

Saxat från hemsidan:

 

"Problem med aktre ankarspelet
Har monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck.
Linan går i ett 40 mm plaströr akterut.
Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn.
Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger
då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning.
För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar.
Bra nu, hör jag om linan löper ut.
Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur
många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut.
Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen.
Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen, monterade en "induktiv" avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern
hur mycket lina som löpt ut."

ankarspelmod2.jpg.d0bfd5022a6cb91572bdb4c1ee72436a.jpg

http://lasselundell.se/caravelle.html

ankarspelmod3.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-03 vid 16:48 skrev Makro:

Trevligt, kan vara nån som jag känner även om vi är ganska många på ön 😊

Alexandersson, Utbult, Korneliusson och Bryngelsson, är väl de klaner eller släkten som fortfarande dominerar denna ögrupp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det slirande ankarspel igen, ja,ja...

Känner igen det. Svågern hade ett Engbo i en snipa, blyad Lina som slirade svårt, linan var sliten, blev bättre när den vändes. Och den kinkade sig vid utläggning och ankaret fastnade till nöje för andra båtgrannar men inte till skepparn. Detta var dessutom felinstallerat, gjorde ju inte saken bättre.

 

Så känner jag igen problematiken från mitt fjärde Lewmar... tre har mer eller mindre havererat. Man kan ju undra varför jag valde samma fabrikat, men det har en förklaring.

Linan slirar, det kinkar vid utmatning, torr ankarlina beter sig inte på samma sätt som våt lina, det funkade klanderfritt vid provkörning på land, men inte när båten låg i sjön. Så jag tröttnade och bytte den treslagna linan mot kortlänkad kätting. Det fungerar nu bättre, men inte riktigt bra.

Jag har skrivit en hel del om det i annan tråd.

 

Jag hade en gång i en annan båt ett Ancormatic bandankarspel, i stort sett problemfritt under 18-19 år. Visst blev det väl något trassel nån enstaka gång, men det kändes försumbart.

 

Tänk om någon kunde uppfinna en helt ny sorts ankarspel för lina eller kätting, där det inte slirar och där inte linan mals sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Alexandersson, Utbult, Korneliusson och Bryngelsson, är väl de klaner eller släkten som fortfarande dominerar denna ögrupp?

Dominerar vet jag inte men det finns ju en och annan med namnen och jag känner flera från varje släkt fast jag tillhör inte nån av dem, trots att mina rötter sträcker sig några hundra år tillbaka här på öarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Var det slirande ankarspel igen, ja,ja...

Känner igen det. Svågern hade ett Engbo i en snipa, blyad Lina som slirade svårt, linan var sliten, blev bättre när den vändes. Och den kinkade sig vid utläggning och ankaret fastnade till nöje för andra båtgrannar men inte till skepparn. Detta var dessutom felinstallerat, gjorde ju inte saken bättre.

 

Så känner jag igen problematiken från mitt fjärde Lewmar... tre har mer eller mindre havererat. Man kan ju undra varför jag valde samma fabrikat, men det har en förklaring.

Linan slirar, det kinkar vid utmatning, torr ankarlina beter sig inte på samma sätt som våt lina, det funkade klanderfritt vid provkörning på land, men inte när båten låg i sjön. Så jag tröttnade och bytte den treslagna linan mot kortlänkad kätting. Det fungerar nu bättre, men inte riktigt bra.

Jag har skrivit en hel del om det i annan tråd.

 

Jag hade en gång i en annan båt ett Ancormatic bandankarspel, i stort sett problemfritt under 18-19 år. Visst blev det väl något trassel nån enstaka gång, men det kändes försumbart.

 

Tänk om någon kunde uppfinna en helt ny sorts ankarspel för lina eller kätting, där det inte slirar och där inte linan mals sönder?

I förra båten monterade jag ett Quick Balder ankarspel med blyad lina och autostopp.

Det funkade perfekt under de 3 år vi hade den båten med undantag för en gång då linan slog knut på sig själv, men det slirade aldrig och autostoppet gjorde sitt utan justeringar.

Men det var ju som sagt bara tre år, hur funktionen är på längre horisont kan jag inte uttala mig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balder och Lewmars Big Fish har liknande funktion. Men linhjulen, kablarerna, skiljer sig åt. Det är nog det som gör Balder till en vinnare. Big Fish har hjul av mässing eller kanske brons på en stålaxel, gissa vad som händer när hjulen slirar på axeln... ? Lewmars nya HX har en annan funktion just där. Men det spelar säkert en väldigt stor roll hur installationen är utförd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Dominerar vet jag inte men det finns ju en och annan med namnen och jag känner flera från varje släkt fast jag tillhör inte nån av dem, trots att mina rötter sträcker sig några hundra år tillbaka här på öarna.

Jag redigerade telefonkatalogen under några år. Men dom har kanske assimilerat. Eller så lever jag i det förgångna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag redigerade telefonkatalogen under några år. Men dom har kanske assimilerat. Eller så lever jag i det förgångna.

Tja, du kanske har rätt men samtidigt har ju inflyttade från när och fjärran blandat ut ursprungsbefolkningen med tiden, så det är ju inte som förr 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Makro:

Tja, du kanske har rätt men samtidigt har ju inflyttade från när och fjärran blandat ut ursprungsbefolkningen med tiden, så det är ju inte som förr 😉

Det är det som kallas att assimilera, tror jag iallafall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makro, Kan du hjelpe meg med et bilde av koblingene bak bryterpanelet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, jag ska försöka komma ihåg att kolla på det i morgon när jag är i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-15 vid 22:37 skrev Makro:

Visst, jag ska försöka komma ihåg att kolla på det i morgon när jag är i båten.

Hej Macro. Takker for din vilje til og hjelpe meg. Jeg plukket hele system i deler og studerte det. Så nå har jeg fått det til og virke med fjernkontrollen fra MZ.  Gjenstår bare og finne ut av autostoppen hvilken leder skal hvor i kontakten 3stk. Ha en fin båt helg fra Narvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svein

Här är tre bilder på manöverpanelens fram och baksida samt kontaktdonet vid reläboxen där man ansluter panelens kabel.

Hoppas att det hjälper dig en bit till.

På Hönö är det strålade, han du en fin helg i Narvik

 

20200418_185429.jpg

20200418_185603.jpg

20200418_185824.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...