Jump to content
Sunday 15 December 2019
skippeer

Vårda teakdäck (Boracol, Rodalon, bensaltensid)?

Recommended Posts

Hej

Många rekommenderar att behandla teakdäck med Boracol 2 ggr per säsong för att slippa svarta prickar mm.

Nu har det inte gått att köpa Boracol på ett tag så det har jag inte kunnat behandla mitt teakdäck med, båten är från 2002.

 

Grön beväxning sägs gå att få bort/förebygga med Rodalon för utomhusbruk, för några veckor sedan sprayade jag det på däck men missade en del ställen.

I helgen ville jag få bort skit och prickar inför torrsättningen, tog en mjuk svamp och gnuggade med Rodalon på några ställen, teaken såg bättre ut men....

nu misstänker jag att jag gnuggat bort lite på teakens yta.

Det som bildades på däcket påminner om när man fjällar hud efter för hård solning...

 

Trädäcket runt huset hemma verkar tåla en del och nu börjar jag misstänka att båtens teakdäck är superkänsligt (har haft båt med teakdäck bara under 2 år).

 

Har jag lyckats gnugga bort teakytan i min kamp för att slippa det svarta?

 

image.png.c4a53cf8fca69f0a20299b8103b5fb04.png

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

På den tiden jag hade teakdäck körde jag såpa, och rikligt av det, och det fick gärna dra länge. Det växer inte mycket på ett rent däck. 
 

Har du inte bara fått bort gammal olja och annan sådan smörja..?

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagens odlade teak har inte bättre kvalitet än så där. Den är mjukare än den "vilda" regnskogsteaken som avverkades under 70-talet.

Du ska vara försiktig med att gnugga längs med fibrerna för då sliter du ner mer och får fåror där smutsen fastnar ännu mer. Jag använder oftast bara såpa (koncentrerad som spritsas ut på fuktad teak) och gnuggar på tvärs med svamp med vit skurduk. Då slits det inte så mycket. Men en del "solbränneflock" som ditt drabbas jag också av från min odlade teak.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med Lintott. Så där ser mitt teakdäck ut också. Är från 2010. 
Har haft ett elände eftersom det har släppt ludd från teaken sedan år två. 
I våras slipade jag försiktigt och behandlade med fyra lager Alcro Ädelträolja. (På burken står ett till två lager). Nu på hösten ser det helt OK ut men jag kan ana att trät släpper på sina ställen och i vår blir det några lager till med Alcros olja. 
Förmodligen blir däcket väldigt mörkt eftersom oljan innehåller ganska mycket pigment men det får bli så, bara det slutar att fnasa sig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min tidigare tanke var att låta däcket vara naturligt grått men det här luddet som jag även sett torrt på fördäcket där vi går mycket gör att jag funderar på om det går att behandla så att teaken blir "hårdare" och inte luddar.

 

Finns SIOOX som jag råkade läsa om här
https://sioox.com/se/premium-traskydd-marin/

 

Någon som har erfarenhet att behandla/förebygga "luddet" som lossar?

 

Den svarta nåten får inte riskeras att skada av eventuell behandling.

 

På min önskelista står multiverktyg för att skära bort överflödig nåt som idag sticker upp då teaken har slitits sedan däcket lades 2002.
(Synd att teakkvaliten är sämre idag)

 

 

I slutet av videon skär man bort överflödig nåt, kan vara vid omnåtning eller som i mitt fall efter 17 års slitage av teaken.
image.png.666a44f890f552be3db209ef591df2f4.png

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev skippeer:

----

I slutet av videon skär man bort överflödig nåt, kan vara vid omnåtning eller som i mitt fall efter 17 års slitage av teaken.
image.png.666a44f890f552be3db209ef591df2f4.png

Det ser ut som det är en omnåtning som skärs ren. Det fungerar även att skära rent med ett vasst stämjärn. Sedan avslutning med slipmaskinen.

 

Befintlig nåt som sticker upp (även om det inte är omnåtat) går också att slipa med occilerande eller roterande/occilerande slipmaskin om det är måttligt mycket nåt som ska justeras..

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev skippeer:

för att skära bort överflödig nåt som idag sticker upp då teaken har slitits sedan däcket lades 2002.

Min nåt sticker också upp (pga samma orsak som din) men jag tycker det funkar bra. Blir bättre halkskydd på så vis. Visserligen slipade jag ner den i våras, som sagt, men nåten sticker upp i alla fall och redan innan jag slipade var den delen av teakdäcket OK. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En båtgranne rekommenderade mig att ta bort överflödig nåt för han såg en risk att man sparka loss nåten från kanterna.

En annan påstod att sitter den så löst är det bara bra att den lossar så jag får nåta om.

 

Jag som såg en anledning att köpa ett multiverktyg....när det räcker med ett stämjärn

 

Har temperaturen någon betydelse för ett bra resultat, kallt vs. varmt.

En varm sommardag och ett vasst stämjärn kanske kan vara en bra start?

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev skippeer:

Jag som såg en anledning att köpa ett multiverktyg....när det räcker med ett stämjärn

- - -

Förlåt....

 

Multimastern eller kopiorna från Bosch m.fl. har ju även andra användningsområden som kan vara praktiska. En användning är att med trekantsslip-plattan med hårdmetalltaggar (raspvariant) så går det utmärkt att slipa glasfiber. Fördelen är att det inte roterar utan occilerar o då dammar det inte så förfärligt vilket är ett stort plus om den används inombords. Ett annat plus med småmaskiner som Multimaster o Dremel (motsv) är att de går att köra med inverter om renoveringsideerna kommer över dig ute i någon naturhamn utan elstolpar.

 

Så sätt upp den på julklappslistan. du kommer säkert att hitta många användningar för den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Multimaster är ett underbart vertyg, min absoluta favorit är det halvrunda sågbladet. Med det kan man ta upp snygga hål i både plast och trä.

Men till skära ner nåt med, nej tack. Där är ett vasst stämjärn bäst.

Dett ska man göra när däcket är torrt. När däcket sen blir fuktigt sväller teaken och nåten trycks upp (om nåten inte låtits limma mot det underliggande däcket). På så vis får man ett bättre halkskydd.

Det finns forfarande inget som slår ett välskött teakdäck!

 

Man ska vara väldigt försiktig med kemikalier på ett teakdäck. Man få det snyggt men man förkortar livslängden, iblan avsevärt.

Såpa är det som gäller. Teaken är naturligt fet, undvik allt som tar bort det fettet. Och eftersom inte teaken innehåller oändliga mängder fett så behöver man tillföra nytt fett. Såpa gör det men visst kan man olja bara man kommer ihåg att oljan inte håller så länge, man behöver såptvätta och olja om några gånger per säsong. Men absolut inte avsluta säsongen med olja, den ger en brar grogrund för mögel.

På segelfartygen tis skrubbade man teaken med tegelstenar, en bra sysselsättning för "prentisarna" när vädret var dåligt.

Den tidens teak var mycket hårdare och däcket var ett par tum tjockt. Dagens teak måste man behandla varsamt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hört att all annan såpa än brunsåpa löser upp fettet i teaken, stämmer det?

 

Som alternativ till Boracol för att ta död på beväxtlighet fungerar ju klor bra, det bleker dessutom teaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gaidin:

Har hört att all annan såpa än brunsåpa löser upp fettet i teaken, stämmer det?

Det låter konstigt, brunsåpa har man till att göra rent penslar i och viss färgborttagning. Det är helt enkelt mera "drag" i den.

När man tvättar med såpa så arbetas den in lite i teaken och den ska ju ligga lite innan man sköljer för att fettet ska tränga in. Sen sköljer man försiktigt. Tekniken har använts i flera hundra år, både till skurgolv och fartygsdäck.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy