Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Mögelprickar på segel..

Rekommendera Poster

Har en massa tråkiga mögelprickar på mitt storsegel, vet inte om de var där när jag köpte båten men de har blivit fler och stör mig allt mer. 

 

Hur ska jag lättast bli av med dem och hur ska jag förhindra att de dyker upp igen nästa år?

 

Storseglet förvaras hopvikt på bommen under hamnkapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mha ättika eller oxalsyra, och det som förblir missfärgat anv blekmedel, klor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, och blev rekommenderad 1 del klorin till 30 delar vatten och att låta seglet bada i det i två-tre dygn. Om det är terylen/dacron, andra material tål tydligen klorin med varierande framgång. 

 

 

Har tyvärr inte provat eftersom jag inte får ha segeltvätt i badkaret.. så tips på ett kärl för litet storsegel mottages tacksamt ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanish funkar rätt bra också, och är nog snällare mot materialet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tanken är då att fylla badkaret med tvättmedel och segel för att låta det stå några dar. Sen sköljer jag av seglet med trädgårdsslangen och hänger det på tork?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget annat i seglet som försvinner eller förstörs med vanish? Vanligt vitt prassligt draconsegel handlar det om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorin förstör fibrerna i dacronduken och förkortar livslängden på seglet radikalt. Det enda som fungerar och rekommenderas är Shipshape även om det innehåller 5% klorin. https://www.seasea.se/shipshape-mögeltvätt-1l?gclid=EAIaIQobChMIp4nE0oyp5QIVUqqaCh1EfAecEAQYASABEgJV1PD_BwE

Redigerad av pseudonym
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev pseudonym:

 Det enda som fungerar och rekommenderas är Shipshape även om det innehåller 5% klorin.

Fast min lösning är ju bara 1/30=3,33% klorin ;)

 

North sails har lite tips:

https://www.northsails.com/sailing/en/2018/04/mildew-on-sails-what-to-do

 

Men ja, principen är att bada seglen i rengöring, skölja noga och torka. 

 

All renröring sliter ju litegrann. Fördelen med klorin/shipshape är att du inte borstar och förstör fibrerna mer än nödvändigt. Skrubba är tydligen det värsta man kan göra. 

 

Även solljus funkar tydligen, men då är vi tillbaka på att det också sliter på seglet. 

 

Så helst ska seglet ligga i sin säck och båten köras med motorn. Då kommer seglet att hålla jättelänge!

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev reva:

Fast min lösning är ju bara 1/30=3,33% klorin ;)

 

North sails har lite tips:

https://www.northsails.com/sailing/en/2018/04/mildew-on-sails-what-to-do

 

Men ja, principen är att bada seglen i rengöring, skölja noga och torka. 

 

All renröring sliter ju litegrann. Fördelen med klorin/shipshape är att du inte borstar och förstör fibrerna mer än nödvändigt. Skrubba är tydligen det värsta man kan göra. 

 

Även solljus funkar tydligen, men då är vi tillbaka på att det också sliter på seglet. 

 

Så helst ska seglet ligga i sin säck och båten köras med motorn. Då kommer seglet att hålla jättelänge!

 

Skåning var det ja, ja ni är ju lite dryga där nere........😉😂😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Skåning var det ja, ja ni är ju lite dryga där nere....

Jag förstår inte vad du menar :D

 

men visst är det lite så med segel, pratar man med tio man om vad som sliter och förstör vågar man knappt titta på det. 

 

Hur hemska mögelprickar tar shipshape? Det är ju rätt mycket enklare att använda än badkar och klorin..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade igenom seglet noga och kom fram till att jag nog kan leva med mögelprickarna. Det är främst längst ner vid fästpunkterna det möglat och det är enstaka prickar inget som syns på någon meters håll.

 

Hade för mig att jag läst någonstans att man skulle ta tag i problemet när det uppdagades

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Hade för mig att jag läst någonstans att man skulle ta tag i problemet när det uppdagades

Det är väl mer en livsfilosofi, tycker jag. 
En bra sådan 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är väl mer en livsfilosofi, tycker jag. 
En bra sådan 🙂 

 

Nja. Jag lever annars efter att man inte ska pilla på saker som fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...