Jump to content
Wednesday 16 October 2019
Sign in to follow this  
AndreasR

Första dieselinombordaren AQAD41, konserveringsfrågs igen!

Recommended Posts

Hej! Har i dagarna bytt båt och har nu fått en större med dieselinombordare! Båten kommer att tas upp senare i veckan. Jag som så många andra förut undrar om konserveringen, jag har ingen egen erfarenhet av AD41 motorerna men har läst på mycket. Det är 290 DP drev på. Har läst igenom forumet och tänkte köra som följande:

- Köra igenom med drevsäck och kran(söt)vatten på uppläggningsplatsen

- Sätta på typ drevsäck med glykolblandning, köra igenom tills glykol klart och tydligt kommer ut.

- Byta olja + filter i motorn, olja i drevet

- Tappa ur varmvatten+färskvattentanken och konservera WC m.m.

 

Det jag undrar är: måste man på dessa motorer se till att termostaten öppnar innan man får runt all glykol? Det kan väl inte behövas då det är sötvattenkylt system och sjövattnet har väl ingen termostat, eller?

Är det något annat uppenbart som ska tömmas på dessa motorer eller så, vill ju inte göra bort mig och frysa sönder nåt direkt.

 

Tusen tack för svar på ännu en konserveringsfråga! 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer att sjövattensidan inte har någon termostat så varmkörning är inget måste.

Tänk dock på att glykolblandningen i din drevsäck blir utspädd på slutet iom att du har vatten i motorn sedan innan.

Jag konserverade min AQAD41 i helgen och eftersom jag förvarar mitt drev hemma varje vinter använder jag inte drevsäck. Jag stoppar in en slang i sjövattenslangen som kommer ut ur skölden och suger 50/50 blandning direkt ur en 25 liters dunk, det brukar gå åt ca 15-20 liter innan det kommer mörkblå kylvätska ur avgasbälgen. 

För jag brukar börja med att låta motorn gå några minuter med en svagare glykolblandning (ljusblå 😉) istället för att köra enbart sötvatten. 

 

När konserveringen väl är klar behöver inget tömmas ur, under vintern gör ju glykolblandning störst nytta i motorn.

Och som miljöbesparande åtgärd brukar jag starta upp min motor på sötvatten innan sjösättningen och då samla upp kylvätskan som återanvänds nästa år.

 

Och ett sista tips, bli inte nervös om du hittar större mängder kylvätska under motorn under vintern/till våren. Dom här maskinerna brukar läcka under den kalla årstiden. Det sägs att det är när olika material krymper olika mycket när dom blir kalla. Jag vet inte sanningshalten i det men det har lugnat mig i alla fall. Men på våren brukar jag toppa upp sötvattensidan med några liter då expansionskärlet är tomt.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev PeltO:

Och ett sista tips, bli inte nervös om du hittar större mängder kylvätska under motorn under vintern/till våren. Dom här maskinerna brukar läcka under den kalla årstiden. Det sägs att det är när olika material krymper olika mycket när dom blir kalla. Jag vet inte sanningshalten i det men det har lugnat mig i alla fall. Men på våren brukar jag toppa upp sötvattensidan med några liter då expansionskärlet är tomt.

 

Att olika material har olika utvidgningskoefficient är ingen skröna, det är helt enligt boken. Men att 41:an skulle läcka ut kylvätska på det sättet Du beskriver har jag inte varit med om. Jag har dock inte haft alla modeller av staketmotorn, och är inte någon monstermekaniker, men några varianter har av olika anledningar passerat sedan sent 70-tal. Har sedan 2005 3 st AD41P-A.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bara haft en 41a och den var från -89 och den skvätte allt några deciliter under vintern för det mesta. Men några liter har det aldrig varit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar, nu tror jag nog konserveringen ska lösa sig. Bra poäng där PeltO om att det finns vatten kvar i motorn som späder ut, ska se om jag kör två blandningar p.g.a. det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här gör jag om du inte redan köpt grejer, för att undvika utspädning. Och för att jag hittade dessa grejer hemma, spolmuff, trädgårdslang och en gammal dunk + uppsamlingskärl. 

IMG_20191009_085419.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detdär ser smart ut, jag var orolig att spolmuffen gör så drevet inte suger i sig men det funkar ju då du har upp dunken en bit så det blir lite självtryck. Imorgon lär båten överlämnas så det är spännande tider som stundar! 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du placerar dunken på tex badbryggan dvs högre än motorn, fyller den långsamt motorn. Men det är svårt att få en spolmuff tät mot 290drev

Edited by joelfrodin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste man köra runt blandningen så länge? Kan man inte bara köra motorn tills man ser att det kommer glykolblandning från drevet och sedan stänga av?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy