Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeWic

skydd för dynor mm

Rekommendera Poster

Hej,

Har märkt nu på slutet av säsongen då man inte använt båten så mycket och kanske stått en 2-3 veckor mellan turerna att det är lite små svarta prickar här och var i båten (ej inne i hytten), antar det är diverse insekter som dött eftersom enklare för dem komma in via kapellet och spindlar kommer. Tar ju ett litet tag att få bort på alla dynor så tänker bästa lösningen kanske är lägga något skydd på stolar och soffor innan man lämnar båten. Någon som har tips på något material som man kan lägga över? ser vissa båtägare lägger över handdukar mm på stolarna men kanske inte det bästa nu när det är lite fuktigt och kallt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev MickeWic:

är lite små svarta prickar här och var i båten (ej inne i hytten), antar det är diverse insekter som dött

Mja, tror mer på svartmögel? Pyttesmå svarta fläckar som växer sig större??
Sådana fläckar - och bekämpandet av dessa - har i alla fall varit uppe  till diskusion många gånger tidigare i forumet. Googla svartmögel och jämför utseendet med din teori om eventuellt döda insekter får bli mitt tips!
Edit tillägg: svartmögel kallas ibland också "jordslag".

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar inte (för en gång skull 🙄) Thomas gissning. 
Jag har hela tiden svarta prickar på klädseln, även inne i hytten även om det där är betydligt färre. Hos mig är det spindel-exkrementer, väldigt tydligt. 
För en ständig kamp mot dessa smådjur och brukar avliva ett tiotal varje dag i båten. 
Vad man mer kan göra åt dessa smådjur (förutom att klämma ihjäl dem) vet jag inte.

På mina dynor är det dock ganska lätt att få bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

- - -

Hos mig är det spindel-exkrementer, väldigt tydligt. 
För en ständig kamp mot dessa smådjur och brukar avliva ett tiotal varje dag i båten. 
Vad man mer kan göra åt dessa smådjur (förutom att klämma ihjäl dem) vet jag inte.

- - -

Lite "husmorsknep"

https://www.aftonbladet.se/harligthemma/a/VW8kp/5-enkla-tips-for-att-bli-med-spindlar

Även att duscha/spraya med rosenvatten har jag sett i något tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Lintott:

Lite "husmorsknep"

https://www.aftonbladet.se/harligthemma/a/VW8kp/5-enkla-tips-for-att-bli-med-spindlar

Även att duscha/spraya med rosenvatten har jag sett i något tips.

Tack. Den har jag inte sett. Ska pröva med cederträ då de andra förslagen förmodligen har negativ inverkan på ytan på kapell och annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag lägger också min röst på spindlarna. Tvättade båtens inredning förra säsongen med en blandning av vatten, ättika och citron. Det verkade hålla spindlarna borta ifrån kabinen. Tänkte prova cederträ också.  

Att hålla rent verkar var det som är bäst för att slippa spindelinvasionen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror också som sagt det är spindlar, känns inte fuktigt eller mögeldoft. Jag tänkte klippa till några bra bitar av något överdrag och lägga på stolarna och soffan när man lämnar båten så slipper man kanske det i alla fall. Vilket material hade ni i så fall rekommenderat man klippte till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev MickeWic:

Vilket material hade ni i så fall rekommenderat man klippte till

Något som andas och inte är organiskt. Fiberduk borde funka.

--

En bekant som är sådan där naturmupp fick frågan hur man massutrotar spindlarna bäst. Det skulle jag inte gjort, jag fick en lång utläggning på hur nyttiga de är och hur mycket andra insekter de håller bort. Säkert rätt men jag gillar de ändå inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...