Jump to content
Thursday 14 November 2019
PeterBz

Örnvik 620 sport - 3 eller 4 bladig Propeller?

Recommended Posts

Hej!

 

Vi är en familj med två barn på 5 och 7 år, har nu köpt våran första båt för dagsutflykter för bad och lek, nån enstaka övernattning och det föll på Örnvik 620 sport då den var inom vår budget.

Läste recensioner innan att den var något baktung och seg upp i plan men ja gillade den när ja provkörde. jag har en 3 bladig propeller (som dessutom är stött, och "slipad" enligt säljaren. Kan en 4 bladig propeller hjälpa mig plana snabbare? 

 

/Nybörjare 

Edited by PeterBz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill även nämna att det sitter en 4.3l 220 hk inombordare och ändå tar det tid att plana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borde inte va långsam upp i plan med 220hk V6. Går motorn som den ska? Trimmar du in drevet  när du ska upp i planing? Har den trimplan som används vid körning och hjälp upp i planing? 

Kantstött och slipad propeller låter som mer kosmetisk reparation än professionellt utförd . Är det utfört av en firma? 

 

Återkom med info/data om nuvarande propellermodell, varvtal, fart i knop vid marschfart respektive fullgas så blir det lättare för forumet att hjälpa till. 

Dock finns risk att nuvarande propeller inte motsvarar det som står stämplat om den är kantstött och slipad. Propeller kan även vara skev och i obalans om den varit med om en grundstötning. 

 

Spontan borde du kunna köra propeller med 14-15 diameter och 19-21 i stigning. 

 

Många som verkar byta propeller när båtsäsongen är över och båten ligger inpackad på land. Blir lite svårt att provköra, byta och utvärdera då men du kanske har den på trailer och kan lägga i. 

 

Lycka till! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort Tack för svar, jag är som sagt nybörjare och smått frustrerad över att det tar så lång tid att komma upp i plan med 4-5 vuxna ombord, läst på forum att andra med liknande båt och motor kommer upp i 40-45 knop, jag har hittills kommit upp i 33, när den väl planar så sticker den iväg snabbt och motorn verkar för övrigt i bra skick. Ska kolla upp varvtal vid toppfart /marsfart.

Men det känns inte som den får ut maximal effekt, långt ifrån och propellern är det första jag tänker på,.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns som något är galet.. En ganska lätt båt med mycket motor, borde toppa 40+. Men visst med 3 fullvuxna i aktersoffan blir den rejält baktung som påverkar accelerationen. Här skulle en 4-blad stålpropp kunna ge en extra kick.

 

Som Frankerat skriver har du trimmat in drevet helt (ej att förväxla med trimplan)? Är botten helt slät? Vad sitter det för någon propp idag? Går motorn verkligen som den ska? Maxvartal?  Kan rekommendera ett propp byte till 4-blad för bättre acc men se över motor och botten först.

 

Har själv en Ryds 23 DC med en Mercriuser 4.3 MPI + Solas 4-blads stålpropp 17p som jag är mycket nöjd med. Gav framförallt bättre grepp och acc jämfört originalproppen som var 3-blad alu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Freez:

Känns som något är galet.. En ganska lätt båt med mycket motor, borde toppa 40+. Men visst med 3 fullvuxna i aktersoffan blir den rejält baktung som påverkar accelerationen. Här skulle en 4-blad stålpropp kunna ge en extra kick.

 

Som Frankerat skriver har du trimmat in drevet helt (ej att förväxla med trimplan)? Är botten helt slät? Vad sitter det för någon propp idag? Går motorn verkligen som den ska? Maxvartal?  Kan rekommendera ett propp byte till 4-blad för bättre acc men se över motor och botten först.

 

Har själv en Ryds 23 DC med en Mercriuser 4.3 MPI + Solas 4-blads stålpropp 17p som jag är mycket nöjd med. Gav framförallt bättre grepp och acc jämfört originalproppen som var 3-blad alu.

Tack så jättemycket för tips, botten är ren, varvtal ska ja kolla upp imorgon när jag ska ut en Sväng, sitter idag en 3 bladig alu på. Lämna in för vinterkonservera på verkstad nästa vecka/denna vecka, ska be dom kolla motorn då.

Värt att tillägga är att när ja läser om båten på forum är den seg i plan Men en betydligt högre toppfart än mig, var ute igår med en kompis bara och hade gasen i botten men kom bara upp i 33-34 knop. Läser att andra kommer upp i 45 iaf me samma båt och motor 😕

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev PeterBz:

Värt att tillägga är att när ja läser om båten på forum är den seg i plan Men en betydligt högre toppfart än mig, var ute igår med en kompis bara och hade gasen i botten men kom bara upp i 33-34 knop. Läser att andra kommer upp i 45 iaf me samma båt och motor 😕

Ja det är för lite, min Ryds 23 DC gör 36-37 knop med 1-2 pers ombord men då väger den betydligt mer. 

 

Som sagt kolla vad det står på din propp tex 13x19 (diameter x stigning) och som sagt vad du har i maxvartal idag. WOT range för din motor 4400-4800 rpm.

 

Om vi utfår ifrån att motorn fungerar som den ska, kan ju ett alt vara att ta en kontakt med en seriös propellerfirma. Kanske hinner du till och med att prova ny propeller innan vinterförvaring😊? Många propellerfirmor erbjuder bytesrätt tex propellertrim.se. Där köpte jag min Solas som jag behövde byta 1 gång för att hitta rätt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drevet för övrigt trimmat in helt 

54 minuter sedan skrev Freez:

Ja det är för lite, min Ryds 23 DC gör 36-37 knop med 1-2 pers ombord men då väger den betydligt mer. 

 

Som sagt kolla vad det står på din propp tex 13x19 (diameter x stigning) och som sagt vad du har i maxvartal idag. WOT range för din motor 4400-4800 rpm.

 

Om vi utfår ifrån att motorn fungerar som den ska, kan ju ett alt vara att ta en kontakt med en seriös propellerfirma. Kanske hinner du till och med att prova ny propeller innan vinterförvaring😊? Många propellerfirmor erbjuder bytesrätt tex propellertrim.se. Där köpte jag min Solas som jag behövde byta 1 gång för att hitta rätt.

 

Vad många snälla människor det finns i båtlivet :) uppskattar verkligen dina tips, har faktiskt ringt och pratat med en båtmek. Här i Gävle som ska följa med på en provtur ikväll och se va som inte stämmer :) ska kolla varvtal då (maxfart antar jag)? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det gick sådär,

Han körde full gas direkt och vände ganska snabbt och sa "propellern är för stor den orkar inte driva "......en service sen så har jag ett samarbete med propellertrim i sthlm så vi ska hitta en bra propp till dig ska du se. 

Notera att denna båtmek själv har 3 båtar varav en som är ökänd i Gävle med sina 3000 hk och man hör över hela stan när han är ute och kör så jag får hoppas han har koll....

Jag insisterade på (efter läst runt på alla forum, era svar etc att jag ville ha en 4 bladig propp, just för att plana snabbare. Han skrattande lite och sa att ja verkar bestämd på det och sa sen att vi får se.

 

På väg hem låg den i 30 knop på 3500 varv efter en startsträcka Gävle - Sundsvall innan jag kom dit, typ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller var det goda nyheter då han inte hade några synpunkter på att motorn gick dåligt. En ny propp får du för runt 4-6000 kr. Propellertrim är en bra firma, köpte min propp därigenom. Fick bra hjälp och bytesrätt vilket är viktigt då man kan behöva prova sig fram. Eftersom den bara varvar 3500 har du en bra bit kvar till WOT range 4400-4800 rpm så du behöver helt klart en ny propeller. Din båtmek verkar ha koll och en 3-blads stålpropp behöver inte vara fel. Om man generaliserar ger rätt 3-blads propp ger oftast en högre toppfart än 4-blad. 4-blad ger bättre acc men är lite dyrare. Om det ska vara 3 eller 4-blad bestämmer slutligen du som kund men oavsett ditt val kan det bara bli bättre:-).

 

Här finns en ganska bra artikel i ämnet:

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141218/ny-propeller-i-var/?page=1

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det😃

Han sa dock en sak, "båten är för liten för att åka ut me på öppet hav" det går inte riktigt ihop för mig om man ska ut på dagsutflykter 🙈 Gävlebukten är förvisso inte känd för att vara spegelblank men nog står en sån här båt ut me lite sjö allt?, skulle aldrig ge mig ut i storm :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle gissa att din båt har CE klass C

 

Kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 Beaufort (ca 12 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m. 

 

Personligen hade jag stannat hemma redan vid 10 m/s och >1 m vågor, blir ingen trevlig upplevelse trots att det skulle funka:-).

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Har tagit upp båten nu, propellern heter:

Mercury Mirage Plus 

beteckning:

48-13702      21P

 

säger det något? :) 

 

kunde inte ladda upp bilderna ja tog då dom blev för stora från iPhone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar vara en ganska stor propeller, 14 3/4" x 21". Kolla med Propellertrim om lämplig propeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 minuter sedan skrev Kane:

Verkar vara en ganska stor propeller, 14 3/4" x 21". Kolla med Propellertrim om lämplig propeller.

31 minuter sedan skrev Kane:

Verkar vara en ganska stor propeller, 14 3/4" x 21". Kolla med Propellertrim om lämplig propeller.

21, antar att det är stigning ? Rätta mig om jag har fel men med en stor propp + hög stigning kan vara orsaken till att den är riktigt seg att plana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, 14,75 tum i diameter och 21 tum i stigning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev PeterBz:

Mercury Mirage Plus 

beteckning:

48-13702      21P

 

säger det något? :) 

En riktigt fin och exklusive propeller men 21p blir i ditt fall för hög stigning då motorn bara varvar 3500 varv. Tumregeln är att en minskning av stigning med 1 tum ökar varvtalet med 150-200 varv vilket borde innebära att 15-17p hade varit optimalt för just denna propp. 

 

Men som sagt kontakta Propellertrim (eller motsvarande specialistföretag) så hjälper dom dig att hitta rätt. Skulle tro att en Solas 4-blads stålpropp blir ett utmärkt val. Som jag skrivit ovan har jag en sådan propp på min Ryds 23 vilken jag är väldigt nöjd med. Låt Propellertrim avgöra stigning baserat på din båts vikt mm, sedan är de bara att prova och ev byta om du inte hittar WOT range. Sälj sedan din Mecrury Mirage Plus alt ha den som reserv😊.

 

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ringde propellertrim nu och dom rekommenderade även som du Solas 4 bladig 😃

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev PeterBz:

Ringde propellertrim nu och dom rekommenderade även som du Solas 4 bladig 😃

Vilka dimensioner?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev PeterBz:

Sa 19 iaf resten skulle vi höras närmare om :)

Blir säkert bra. Vi kör samma på vår Flipper 666 med lika motor och ganska likvärdig båt kan jag tänka mig. Om du landar på ca 4600rpm vid full gas så har du hittat rätt propeller (annars hjälper propellertrim dig). Ensam i båten har jag i princip ingen planingströskel alls. Mycket snabb upp i plan. Med tre vuxna i aktersoffan + ytterligare 2-3 pers så är det naturligtvis lite segare, men inga problem.

 

Vår toppfart (42 knop) är likvärdig med den 19" 3-bladiga stålpropp vi hade tidigare. Kanske den klarade 1-2 knop mer tidigare, men det tycker jag är ganska ointressant i sammanhanget.

 

En positiv biverkan av fyrbladigt är att jag tycker styrningen blir bättre, mer direkt.

 

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kollade propellern nu. Vi har en Solas 9553-143-17 på vår Flipper 666 HT. 4600 WOT och 42 knop. Vi provade först med 19" men fick inte upp maxvarvet tillräckligt med den.

Tänkte att det är lika bra att skriva ner det ifall det är andra med 666 som funderar även om det kanske är lite OT just här. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-30 vid 11:08 skrev Freez:

Känns som något är galet.. En ganska lätt båt med mycket motor, borde toppa 40+. Men visst med 3 fullvuxna i aktersoffan blir den rejält baktung som påverkar accelerationen. Här skulle en 4-blad stålpropp kunna ge en extra kick.

 

Som Frankerat skriver har du trimmat in drevet helt (ej att förväxla med trimplan)? Är botten helt slät? Vad sitter det för någon propp idag? Går motorn verkligen som den ska? Maxvartal?  Kan rekommendera ett propp byte till 4-blad för bättre acc men se över motor och botten först.

 

Har själv en Ryds 23 DC med en Mercriuser 4.3 MPI + Solas 4-blads stålpropp 17p som jag är mycket nöjd med. Gav framförallt bättre grepp och acc jämfört originalproppen som var 3-blad alu.

Köpte hem en 4 bladig Solas idag, 17" enligt ök me killen på propellertrim :) ska bli mkt spännande å se skillnaden nästa sommar :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev PeterBz:

Köpte hem en 4 bladig Solas idag, 17" enligt ök me killen på propellertrim :) ska bli mkt spännande å se skillnaden nästa sommar :)

Kul! Det tror jag blir toppen😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy