Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PeterBz

Örnvik 620 sport - 3 eller 4 bladig Propeller?

Rekommendera Poster

Som lite synpunkt så har jag haft med propellertrim att göra där jag fick ett saftigt avdrag efter att ha kört en uppsättning från dem och sedan velat byta pga några månader imellan. Så funderar du på att provköra och sen eventuellt byta? Provkör nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite intressanta alternativ till klassiska 3-blad ligger inte så långt fram i tiden, och verkar ha bättre egenskaper på alla plan. Hoppas du blir nöjd med din 4-bladiga nu, så får vi sukta efter att denna kommer ut på marknaden till vettig prislapp inom kort! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=fO862lWuBdE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock lär väl prislappen bli hög på Sharrow.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att komma ihåg alla siffrorna i filmen 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-30 vid 11:27 skrev PeterBz:

Tack så jättemycket för tips, botten är ren, varvtal ska ja kolla upp imorgon när jag ska ut en Sväng, sitter idag en 3 bladig alu på. Lämna in för vinterkonservera på verkstad nästa vecka/denna vecka, ska be dom kolla motorn då.

Värt att tillägga är att när ja läser om båten på forum är den seg i plan Men en betydligt högre toppfart än mig, var ute igår med en kompis bara och hade gasen i botten men kom bara upp i 33-34 knop. Läser att andra kommer upp i 45 iaf me samma båt och motor 😕

Tjena,

Känns som du har något galet med din motor/propeller. Min ligger på nästan 5000varv och toppar 45 knop oavsett hur många vi är i båten. 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Stefan, har tagit av propellern och den har visat sig vara för stor,  motorn har gåtts igenom på verkstad och den va ok, har köpt en ny propp :)

Är du nöjd med båten för övrigt? Första sommaren för mig med den och med snabbare accelereration så hoppasjag att jag kommer bli ännu mer nöjd nästa sommar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev PeterBz:

Tack för svar Stefan, har tagit av propellern och den har visat sig vara för stor,  motorn har gåtts igenom på verkstad och den va ok, har köpt en ny propp :)

Är du nöjd med båten för övrigt? Första sommaren för mig med den och med snabbare accelereration så hoppasjag att jag kommer bli ännu mer nöjd nästa sommar :)

Jodå jag är allt nöjd med den, har haft den sedan 2013.

En utmärkt båt för sol, bad och lek.

Drar leksakerna bra.

Övernattning funkar men det blir lite trångt.

Byggde en ihopfällbar brits till bakre sitsen för att utöka den som säng, vilket gjorde att man sover kungligt i den.

Kommande planer till våren är att flytta förbrukningsbatteriet till vänstra facket i motorrummet.

Den ligger lite snett i vattnet idag, pga batterierna.

Samt sätta in en USB-port för mobiler mm.

 

Har du någon extra utrustning?

Fler planer på förändringar?

Förra ägaren måste bytt propellern utan kunskap, hoppas du får fart på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stefan_so_K:

Jodå jag är allt nöjd med den, har haft den sedan 2013.

En utmärkt båt för sol, bad och lek.

Drar leksakerna bra.

Övernattning funkar men det blir lite trångt.

Byggde en ihopfällbar brits till bakre sitsen för att utöka den som säng, vilket gjorde att man sover kungligt i den.

Kommande planer till våren är att flytta förbrukningsbatteriet till vänstra facket i motorrummet.

Den ligger lite snett i vattnet idag, pga batterierna.

Samt sätta in en USB-port för mobiler mm.

 

Har du någon extra utrustning?

Fler planer på förändringar?

Förra ägaren måste bytt propellern utan kunskap, hoppas du får fart på den.

Kul att höra :) det där med britsen är jag nyfiken att höra med om :)

Jag har batterierna på varsin sida, förstår du tänker på att flytta ena.

Ja gamla propellern visade sig även vara slipad på kanterna, en hel del. Vad kör du för propp idag? 

 

Har ingen extra utrustning just nu,  funderar dock på att köpa en 12v kompressor kylbox så man kan åka iväg några nätter me familjen, frugan sover me kidsen som är 5 & 7 år och jag på solbädden :)

Har funkat ok, funderar även på att skära ut en skumgummi madrass för att få det lite mer bekvämt inför sommaren.

Ekolod/plotter blir det också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-18 vid 09:18 skrev PeterBz:

Kul att höra :) det där med britsen är jag nyfiken att höra med om :)

Jag har batterierna på varsin sida, förstår du tänker på att flytta ena.

Ja gamla propellern visade sig även vara slipad på kanterna, en hel del. Vad kör du för propp idag? 

 

Har ingen extra utrustning just nu,  funderar dock på att köpa en 12v kompressor kylbox så man kan åka iväg några nätter me familjen, frugan sover me kidsen som är 5 & 7 år och jag på solbädden :)

Har funkat ok, funderar även på att skära ut en skumgummi madrass för att få det lite mer bekvämt inför sommaren.

Ekolod/plotter blir det också.

 

 

Ledsen för sent svar: propellern som jag har är en 3 Blade Aluminum 14.25 x 21 RH (992005) (förmodligen orginal)
Tänker flytta förbrukningsbatteriet till andra sidan.
Bristen är en dubbelvikt plyfaskiva med gångjärn i mitten, med 2 stödben under mitten. Den ligger uppe på kanten vid sitsen i ytterkant.(kan skicka foto om du vill). Sedan har jag madrass på det.

Tror du gör rätt i att skära madrass då det är frukansvärt obevämt med orginalet. 🙂


Lät även vid kapelltvätten sy upp mörkläggningsgardiner till kapellet som fästes med kardborre.
Är sugen på att sätta trimplan också, men det finns ingen självklar plats.... 🙂

Vi har en fläktstyrd kylbox, fungerar för en natt men kompressor är nog bättre
Ekolod och plotter har jag, väldigt bra att ha.

Litet campingbord har jag löst i båten men funderar om man kan sätta ett fast i bränsleluckan.

Ska byta min briketteldade weber till en med gasol då den svalnar alldeles för långsamt för en kort lunch ute.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎10‎-‎18 vid 09:18 skrev PeterBz:

Kul att höra :) det där med britsen är jag nyfiken att höra med om :)

Jag har batterierna på varsin sida, förstår du tänker på att flytta ena.

Ja gamla propellern visade sig även vara slipad på kanterna, en hel del. Vad kör du för propp idag? 

 

Har ingen extra utrustning just nu,  funderar dock på att köpa en 12v kompressor kylbox så man kan åka iväg några nätter me familjen, frugan sover me kidsen som är 5 & 7 år och jag på solbädden :)

Har funkat ok, funderar även på att skära ut en skumgummi madrass för att få det lite mer bekvämt inför sommaren.

Ekolod/plotter blir det också.

 

 

Har du hunnit provköra din Solas Propp Peter?

 

Väldigt nyfiken på vad du fick för resultat då jag har en likadan båt som jag köpt med defekt motor som jag håller på att laga nu och min propeller ser rätt vissen ut.

Vore väldigt tacksam om du kunde fota nummrena på kartongen eller på Proppen också då det verkar finnas olika Solas Fyrbladiga .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...