Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
larban

Varma funderingar

Rekommendera Poster

Jag har en Wallas 3000 i min båt som har tappat stinget. Startar helt enkelt inte och har en mängd elektriska problem🙁. Bla. termovakten har fallit i bitar.

Jag hade hoppats på att kunna laga den, men det ser ut som att det inte finns några reservdelar alls till denna, då den sista som producerades var det goda året 1976😃. Dessutom är veken på dessa gjord av asbest enl. värmardoktorn, vilket gör att jag inte gärna ger mig in där och pysslar.

Däremot har jag hittat en likadan begagnad i fint skick enl. säljaren. Denna skulle jag få tillsänd mig för ca 1200 kr. Borde isf vara plug&play, ingen installationstid.

 

Men samtidigt funderar jag på om jag istället skulle investera i en ny kinavärmare istället, gärna en då utan lcd-display men med fjärr, så man kan starta från sängen på morgonen😃. Något i stil med denna, ungefär samma pengar, men med lite mer installationspyssel. https://www.ebay.com/itm/12V-8KW-Air-Diesel-Parking-Heater-Warming-Planar-for-Car-Truck-Bus-Boat-Trailer/143374402144?hash=item2161c7c260:g:WJsAAOSwnb5dcPMk

 

eller en sån med enklare lcd?

 

https://www.ebay.com/itm/12V-8000W-LCD-Air-Diesel-Heater-PLANAR-2KW-8KW-for-Car-Truck-MotorHomes-Vent/143387447086?hash=item21628ecf2e:g:MqkAAOSw0rddg0Sa

Kinavärmare verkar ha fått goda vitsord av andra.

 

I så fall vill jag behålla Wallas-skorstenen och tänker att jag anpassar utblås och insug så att insugsluften kyler avgaserna, så som det funkar på Wallas.

Vad skulle ni valt, båten är en Najad 34 från 1976 i väldigt fint skick, så jag vill göra rätt prioritering, så det ser bra ut. 

 

OBS Eber och Webasto mfl är lite för kostsamma.

Vad borde jag välja?

 

/Lars

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta hur de kinesiska värmarna är kan jag bara konstatera att den moderna värmaren jag har i nuvarande båt är totalt överlägsen alla gamla värmare jag haft!

Är det samma dimension på slangar etc skulle jag gå för en ny. 

Kolla att det är med ljuddämpare i kinavärmarna. Där ligger en av de större skillnaderna mot de gamla, plus att de har flera effektlägen så det inte antingen är som en bastu eller som en vinterdag i Malmö 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla Wallasen måste ha gått i minst 40 år så att ersätta den med en liknande känns ju inte som en chansning.

Att elektroniken ger sig efter 40 år är inget konstigt. Men den går att renovera, det är enkla grejer och att byta veke mm är enkelt.

Eller leta efter en begagnad, modernare Wallas, man brukar använda bef skorsten mm.

En 3000 låter stor de flesta liknande båtar hade 1800 eller Thermic 1700.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Att elektroniken ger sig efter 40 år är inget konstigt. Men den går att renovera, det är enkla grejer och att byta veke mm är enkelt

Nja det trodde jag också och renovera var mitt första val. Men enl Värmedoktorn och Sjöströms värmarservice i Gbg så finns det alltså inga reservdelar till just denna modell. Annat hade varit om det var en Wallas 1800. Och som jag skrev tidigare, veken var gjord av asbest. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev larban:

veken var gjord av asbest. 

Den är mycket enkel att "sanera".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Vad ersätter man då den med?  Vanlig Wallas veke? Detta blir isf ett vinterjobb för mig😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de nya vekarna är asbestfria, tror det finns även till 3000.

Ta och plocka isär den, inte alls omöjligt att den kommer att fungera. I sämsta fall lär du dig allt om gamla Wallas. Så började det för mig ....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 minut sedan skrev bhemac:

 

Ja de nya vekarna är asbestfria, tror det finns även till 3000.

 

Jag hittar bara veke upp till Wallas 2000 o 2400. Tydligen funkar denna modell 3000 inte på samma sätt som de andra wallasmodellerna. De byggdes visst av någon annan än Wallas också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3000 var väl en lite udda fågel. Tyvärr kan jag den inte.

Men du kan ju titta hur det ser ut.

Annars skulle en 1800B kunna vara ett alternativ, den är enkel att renovera och underhålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu snurrar ni in er på reparation/utbyte mot en likadan. Visst är det bra för miljön och för hempularen att fixa till gamla saker men det finns ju gränser. 

 

Några enkla steg att välja, endast en av följande frågor behöver besvaras med ett Ja för att byte ska vara relevant. 

 

1. Har din nuvarande värmare endast ett effektsteg?

=> byt!

2. Har din nuvarande värmare samma slangdimensioner som någon av dina föreslagna nya?

=> byt!

3. Har du pengarna att lägga på en ny värmare?

=> byt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många fördelar med en ny värmare, inte minst antal effektsteg. Men, per år räknat så kostar de en hel del. Frågan är om det är värt det?

Att titta på sin gamla värmare tar väldigt lite tid, man ska nog börja där. Vill man spara pengar så är en begagnad värmare bra men troligen är det bara Wallas som man kan få ut många år på.

Titta på hur värmaren används, många kör den bara några timmar för att torka ut/värma upp, då behövs inte många finesser. Flera bekanta har fixat till sina värmare så att de går ett antal år till. Det finns ju alltid så mycket annat kul att lägga pengar på.

Den bästa värmen man kan ha ombord är vattenburen, i synnerhet om man utnyttjar möjligheten till gångvärme.

I min båt sitter en Wallas och den får sitta där. Samtidigt bygger jag ett vattenburet system. Wallasen kommer att vara kvar framförallt om man bara krotvarigt behöver värma upp. Men framförallt för att torka ut båten, man startar värmaren när man kommer hem till hamnen, en enkle timer stoppar efter ett par timmar.

Villkoret för att värmaren ska torka ut är att den bara får sin luft utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det suttit en wallas1800 skulle det varit självklart att renovera, det har jag gjort en gång tidigare till förra båten. Det var inte särskilt svårt och framförallt finns det reservdelar att köpa. 

Med denna maskin är det mer tveksamt. Först och främst för att experterna dömer ut den och reservdelar inte finns samt att det känns som hälsovådligt att jobba sig in mot veken. Vad veken sen ersätts med är fortfarande oklart. Finns ju inget färdigt kit. 

Återstår erbjudandet om beg likadan, som kan visa sig i samma skick som den jag har eller köpa ny kinavärmare. Gillar inte kopior nåt särskilt egentligen, men efter att ha lusläst nätet verkar det ju som att de funkar iaf. 

 

Just nu lutar det åt ny Kinavärmare 8kw. 

 

23 timmar sedan skrev bhemac:

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev larban:

Hade det suttit en wallas1800 skulle det varit självklart att renovera, det har jag gjort en gång tidigare till förra båten. Det var inte särskilt svårt och framförallt finns det reservdelar att köpa. 

Med denna maskin är det mer tveksamt. Först och främst för att experterna dömer ut den och reservdelar inte finns samt att det känns som hälsovådligt att jobba sig in mot veken. Vad veken sen ersätts med är fortfarande oklart. Finns ju inget färdigt kit. 

Återstår erbjudandet om beg likadan, som kan visa sig i samma skick som den jag har eller köpa ny kinavärmare. Gillar inte kopior nåt särskilt egentligen, men efter att ha lusläst nätet verkar det ju som att de funkar iaf. 

 

Just nu lutar det åt ny Kinavärmare 8kw. 

 

Köp du en ny värmare har den gamla tjänat ut så har den. Köper du en ny finns delar och den funkar då du fryser. Gammalt är gammalt. Håller helt med Crister N som i sitt inlägg säger byt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är smartast att dumpa 3000.

Men 8kW?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev kossor:

Köper du en ny finns delar

Till en Kinavärmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Till en Kinavärmare?

Var har jag skrivit att det finns delar till en kina värmare???

Och varför skulle det inte finnas delar till dem under överskådlig tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är intressant, finns det delar till en Kinavärmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det verkar faktiskt som att det gör det. På samma handelsplats som apparaten köps. Det tråkiga i kråksången är dock att, om maskinen pajar, det kanske billigast att ersätta med ny. Gillar inte den tanken.

 

Är 8kw för mycket? Det råds att ha överkapacitet så kan man köra på låg nivå då de inte väsnas lika mycket. Men är 5kw mer lagom för båten.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev larban:

Är 8kw för mycket? Det råds att ha överkapacitet så kan man köra på låg nivå då de inte väsnas lika mycket. Men är 5kw mer lagom för båten.?

Det kan nog de med liknande båtar svara bäst på men som jag hör så räcker nog 5kW bra. 

När man bara behöver lite värme så räcker det med mindre <1kW så frågan är vad minsta effekt hos en 8kW är? Det man inte vill är att få en massa start/stopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4kW-värmare (Eberspächer D4+) i en 34 fots segelbåt.

Vi använder främst värmaren under tidig vår o som nu när höstkylan kommit (de senaste tre nätterna har värmaren stått o tuffat hela nätterna). Någon tidig tur på våren var det t.o.m. frost i sittbrunn  någon morgon men behagligt varmt i båten under hela natten.

 

För att inte "eld för kråkorna" så har vi oftast värmeutsläppen öppna i salong, förpik (bl.a. ett utblås längst fram i fotänden som ger go värme till fötterna...) o på toa. Akterhytten stänger vi både värmeutsläpp o dörr.

 

När vi startar igång värmaren så blåser den på med 4 kW och får snabbt upp värmen i båten. Sedan stegar den ner i fyra steg (termostatstyrd) till som lägst 800 W. Då håller den lagom temperatur i båten för att kunna umgås i salongen och sova i förpiken. Innan jag lärde mig temperaturläget på termostaten så gick värmaren ibland upp på steg två under natten (2 kW) om det blev väldigt kallt utomhus, då blev det olidigt varmt i förpiken.Vid de tillfällen värmaren går hela natten så står den o tuffar på 800 W utan omstarter o värmen är lagom att vistas i. Jag har isolerat värmarslangarna så effektförlusterna ute i stuvfacket (där värmaren är monterad) och under kojerna (där vattentanken nog skulle sluka värmen) är minimala.

 

Mitt råd till TS: 8 kW värmare blir nog på tok för mycket värme för din båt. Även om du har öppet i hela båten så kommer 4 kW att räcka om luftinblåsen är vettigt placerade så de värmer i alla utrymmen. Värmaren ska ha tillräcklig fläkteffekt för att försörja mer än två inblås, annars blir det dålig värmespridning. Kolla även vilken effekt värmaren ger på lägsta effekt så det inte blir alltför varmt. Köp en värmare med termostat så du får automatisk reglering av effektstegen.

 

Ett tips för luftinblåsen. I förpiken (fotänden av kojen) var det hopplöst att inte komma åt klaffarna på inblåset så att det av misstag stängdes. Jag skar helt sonika av halva klaffen (den halva som sticker in i båten när klaffen är helt öppen). Nu är inblåset alltid halvöppet eller så trycker jag in kvarvarande klaffar o då står det helöppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Eberspächer D4 för 15 - 20 000 kr. 

Eller två likadana Planar för långt under 10 000 kr. 

 

Har sett att det finns reservdelar, så det blir det senare alternativet för mig när min värmare lägger av. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planar finns det reservdelar till och finns nog även i framtiden. Till Kinavärmare finns det ibland reservdelar. Kanske, ibland finns reservdelar bara i annonserna. Men hur är det om 5 år? Kan vara svårt bara att få fram fabrikatet. Antagligen är det enklare att helt sonika byta värmaren.

 

Kinavärmarna är lockande billiga men frågan är hur kvaliteten är? Märkesvärmare brukar hålla 10 år, svårt att tro att Kinavärmarna kommer att göra detsamma. Dessutom, vad händer när brännkammaren rostar sönder.

Planar känns tryggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och hjälp att resonera! 

Det blir nog nytt i någon form, 5 kw verkar räcka. Min förhoppning är att kunna använda befintlig infrastruktur gällande varmluftslangar och skorsten/insug, som sagt. Varmluftslangar är i 90 mm dimension, vilket är rätt ovanligt för Wallas också har jag förstått, så minst en förminskning behövs. i övrigt borde allt finnas på plats.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev larban:

minst en förminskning behövs.

Inte då, du drar den nya slangen inne i den gamla och får på så vis också isolering. Klart arbetsbesparande.

Skorstenen kan vara lurig att återanvända, dieselvärmarna har en mycket högre avgastemperatur. En beg Wallas skorsten går lätt att sälja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Skorstenen kan vara lurig att återanvända, dieselvärmarna har en mycket högre avgastemperatur. En beg Wallas skorsten går lätt att sälja!

Vad sätter man för hålet😳

Funderar på om det är läge att använda Wallasskorstenen som intag av förbränningsluft. Avgaser får ledas ut genom akterspegel. Fast gillar inte att ta upp nya hål i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev larban:

Vad sätter man för hålet😳

Funderar på om det är läge att använda Wallasskorstenen som intag av förbränningsluft. Avgaser får ledas ut genom akterspegel. Fast gillar inte att ta upp nya hål i båten.

Har du inga luftintag till maskinrum bakom något galler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev larban:

Vad sätter man för hålet😳

Många låter skorstenen sitta kvar för att slippa åtgärda hålet. Säljer man skorstenen så får man 1000 spänn för den så det kan vara lönsamt att vara lite kreativ. 

Själv brukar jag plasta ingen sådana hål.

Att använda skorstenen som intag för förbränningsluft fungerar men känns lite onödigt. I så fall är det bättre att ta in den luft som ska värmas där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm både förbänningsluft och värmeluft kanske man kan ta ín där då kanske.🙃 dubbel nytta isf. Och bara ett hål att borra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det borde ju fungera att ta både insugsluft på yttre skorstensröret och avgaser kopplat på det inre. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, om arean räcker till, det beror ju på hur grov slangen är.

Sen vet jag inte hur det är med dessa värmare men gamla Eber kunde "puffa" avgaser i insuget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...