Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
_Hoffa_

Konvertera till slutet kylsystem

Rekommendera Poster

Hej jag har en Baylainer mercrusier 5.0 v8. Och jag tänkte fråga om nån vet nått om att konventera från sjövattenkyld till slutet kylsystem ? Vad kostar kylsystem kit? Kan man bygga själv ? Vart hittar man nytt eller begagnat system spelar ingen roll?  Tacksam för hjälp och råd Mvh Jimmy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-14 vid 11:34 skrev bhemac:

En bra början är nog att kolla med Martec.

Vad jag vet har Martec bara system för småmotorer. Men kolla kan man ju alltid göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Vad jag vet har Martec bara system för småmotorer. Men kolla kan man ju alltid göra...

De har även SJE till bla Mercruiser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn gått i saltvatten är det ingen bra idé

Har den gått i sötvatten så är det en bra idé

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag tror den gått i saltvatten i tidigare år men sedan kört i sötvatten bara. Jag har gjort ett impellerbyte nyss och drivaxeln till propellern tyder på att den varit i saltvatten förut. Men ursäkta mig om jag frågar varför det är dåligt om den gått i saltvatten ? För Jag trodde det var tvärtom att det är mindre viktigt i sötvatten och viktigare att ha i saltvatten. Med vänlig hälsning, Jimmy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rost är anledningen. Har den gått i saltvatten innan konvertering till färskvattenkylning kan just rost som släpper ställa till problem i bla värmeväxlaren.

 

I sötvatten bildas det inte så mycket rost i motorns kylkanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey okey vet du om det finns något medel eller nått att köra igenom systemet så man kan försöka rensa ur om det finns nått som ska ur ?  😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bra kemikalier, kolla med någon som kan detta.

Kan man cirkulera vatten+kemikalier typ något dygn så blir det rent. Det kan vara bra att sätta in ett filter första tiden med färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många år har motorn gått i saltvatten?

Även om du kör igenom medel som rensar viss rost så har du packad rost som ligger kvar i nederkant på motorblocket

Ska du göra detta riktigt så bör du plocka loss gjutpluggarna på blocket och rensa detta område

Med slutet kylsystem så kommer motorn gå varvare och då får det inte ligga kvar uppbyggd gammal rost i kylkanalerna runt cylindrarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...