Jump to content
Wednesday 08 April 2020
ToF

Oljeläckage mellan motor och backslag Md7b

Recommended Posts

Hej

Jag har problem med oljenivån i både motor och backslag. Det sjunker i backslaget och stiger i motorn. Borde inte oljetrycket göra tvärt om om någon packbox är dålig? Eller är det troligare att det läcker in diesel i motoroljan och att backslaget läcker ut? På ett par fisketurer får jag pumpa över olja från motorn till backslaget. Oljan ser ok ut och motorn går bra med ok oljetryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är två packboxar mellan motor och backslag; en på motorns utgående axel och en på backslagets axel. Olja som läcker ut borde hamna i utrymmet mellan motor och backslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns väl inget separat utrymme mellan motor och backslag? ”Väggen” sitter väl i backslaget, dvs man måste tömma motorn på olja m man monterar av backslaget.

Frågeställningen är om det kan läcka olja från backslaget in i motorn? Borde inte oljetrycket hindra det? Det är kanske bara en tillfällighet att oljenivån sjunker i backslaget när den stiger i motorn. Problemet är kanske istället att diesel läcker ini motoroljan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det borde gå att kontrollera detta genom att hälla spårvätska backslagets olja och sen kontrollera om den dyker upp i motoroljan.

 

/B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska kolla upp det imorgon. Det är ju värdefullt att kunna lokalisera felet utan att göra onödigt arbete.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öööööh... Det lär ju knappast finnas tryck i vare sig vevhus eller backslag, om det är en fyrtaktsmotor. 

 

Kul med nya teorier...

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bör således vara fullt möjligt att det kan läcka från backslaget ini motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I backslagets ingående axel sitter en plastpropp som bara är intryckt i hålet. Proppen har ett O-ringsspår med en O-ring som ska täta. I tidiga backslag var proppen i aluminium, men sedan blev den gjord av plast. Det är vanligt att plastproppen blir deformerad med tiden, så att backslagsoljan läcker in i vevhuset. Det kan också vara O-ringen som har gått av. Det är lätt fixat, men man måste skruva bort backslaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det svaret. Då ska jag kolla med spårvätska att det verkligen läcker den vägen. Sedan får det bli ett vinterjobb efter hummerfisket att fixa backslaget. Jag får fortsätta pumpa över olja mellan motor och backslaget så länge ....

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev ToF:

Det finns väl inget separat utrymme mellan motor och backslag? ”Väggen” sitter väl i backslaget, dvs man måste tömma motorn på olja m man monterar av backslaget.

Fel av mig. Tänkte på annan motor. Sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy