Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
BSven

Bra solpaneler?

Rekommendera Poster

Jag har sökt men inte hittat så jag startar en ny tråd.
Jag skall ha hårda solpaneler. 2st. i storlek 120 x 55 cm + - några centimeter.
Hjertmans, SeaSea och Watski har var sina märken och jag tycker Solara (Watski) ser bra ut.
Solara har två varianter S-serie och något Watski kallar "DC Solar SunPower".

Den senare påstås ha bättre prestanda men återfinns inte hos Solara. Däremot har de en variant benämnd Ultra?
Är det någon som har erfarenhet/kunskap om paneler som kan tycka något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka som är bra vet du om 10-15 år. De flesta verkar vara bra. Vill man ha lite extra hög verkningsgrad så finns det men de är mycket dyrare, lönar sig dåligt. Firmor som Solarlab och 24volt.eu vet lite bättre vad de sysslar med och brukar inte sälja skräp.

120 x 55 cm låter som 3 x 20 W, mycket bättre att dela upp på flera paneler. Skuggas en så är det bara den panelens effekt som man tappar. Blir också billigare om man skulle skada en panel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev bhemac:

120 x 55 cm låter som 3 x 20 W, mycket bättre att dela upp på flera paneler. Skuggas en så är det bara den panelens effekt som man tappar. Blir också billigare om man skulle skada en panel.

De jag tittar på är 100 - 110W. Möjligen 80 om man tar de billigaste. Det beror också på vad jag har för monteringsmöjligheter men 4 x 50W skulle ju kunna gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solarlab hittar jag inte men 24 volt verkar bra! Tack för den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://solarlab.se/

Han som driver den firman undervisar även på Linköpings högskola. Han är en av de som vet vet om solenergi här i landet.

 

En kille ville ha hjälp. han hade en 200 W (jättestor) mellan dävertarna. Den hade spruckit så jag försökte löd ihop den utan framgång. Lösningen fick bli ett antal tunna som limmades på den gamla. Skulle det spricka igen så kommer i alla fall några paneler ge ström.

--

Många paneler tex 50W och uppåt består egentligen av två paneler dvs 2x36 celler. Dessa är ihopkopplade med dioder så att en del kan ladda om den andra skuggas. Har man istället flera paneler så kopplas varje panel in med en diod och man tappar ganska lite vid partiell skuggning. Som det ofta blir på en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte solcellspaneler på Tradera, av Dennis_87 om det är bra eller dåligt... det vet jag ju först om 10-15 år då enligt @bhemac. Men än så länge fungerar det väldigt bra.

Billiga var dom ju iallafall, då för några år sedan mindre än hälften av vad båttillbehörsaffererna tog. De stora solcellsbutikerna är något billigare än båttillbehörsbutikerna, så jämför priserna ordentligt!

 

Firmorna 24 volt och Solarlab är säker bra, iallafall att hämta kunskap från.

Men jag är väl lätt betänkligt mot Solarlab, varifrån jag köpte en MTTP-regulator som stör ut svaga FM-sändare, och jag tycker inte jag fått någon support av firman när jag påtalade detta. Nu ser jag att Biltema säljer en väldigt snarlik regulator (som jag ännu ej testat) kanske ger den mindre störningar, vem vet? sämre kan det ju iallafall inte bli.

 

Jag kompletterade en gammal 50W panel med 2 x 100W och nu har jag el i överflöd, kan utan några som helst problem köra kylskåp samt en kylbox, samt annat ombord. 100-150 W hade säkerligen räckt.

Kolla "säljarens övriga annonser" Dennis har fler typer av paneler, och regulatorer.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Många paneler tex 50W och uppåt består egentligen av två paneler dvs 2x36 celler. Dessa är ihopkopplade med dioder så att en del kan ladda om den andra skuggas. Har man istället flera paneler så kopplas varje panel in med en diod och man tappar ganska lite vid partiell skuggning. Som det ofta blir på en segelbåt.


Solarlab har en 50W som är extra smal så då får jag plats med fyra stycken.
Jag räknar med att minst en panel är skuggad då jag skall ha dom ovanpå en hård sprayhood som ju är under bommen.
Jag kan göra sprayhooden antingen helt plan eller lite välvd. Då blir det olika vinkel på panelerna. Tar det ut varandra eller blir det skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev BSven:

Tar det ut varandra eller blir det skillnad?

Fan vet.

Jag har hängt en 50W panel i mantåget på väster sida. Högst någon metter till grannbåten. I eftermiddags kunde jag se att den gav 0,8 A. alltså runt en tredjedel av vad den kan ge. Klart imponerande men vårt diffusa ljus gör mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med fyra paneler så behöver jag fyra MPPT-regulatorer (eller finns det de som har två eller fler "kanaler"?). Vad rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev BSven:

Med fyra paneler så behöver jag fyra MPPT-regulatorer (eller finns det de som har två eller fler "kanaler"?). Vad rekommenderas?

Nej, det funkar bra med en, den belastar panelerna så att de tillsammans ger optimalt.

På satelliterna har man ett antal regulatorer, en för var fjärde panel eller liknande, det är naturligtvis optimalt men de har en annan budget....

--

Till en 24V båt fixade jag ett antal DC/DC-omvandlare, en per panel. Ingen MPPT och skit men det fungerade väldigt bra. Troligen ännu bättre med LiFePO4 eftersom jag då inte behöver variera laddspänningen. Men man måste fixa något som sänker spänningen lite under vintern men det är ju enkelt fixat med ett relä och en diod.

@IngmarE kör någon sådan lösning med separata DC/DC-omvandlare.

Ganska enkelt att testa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Vega23:

Om man har utrymmet, exempelvis på en targabåge. Kan man då inte köpa en panel anpassad för villor. Typ denna. https://www.solcellsgrossen.se/index.php?route=product/product&product_id=339

 

Eller finns det något som gör att dessa inte är lämpliga för båtar? (förutom risken för skuggning då)

Tja varför inte...

Det du skall kolla upp är att den tål "marin miljö". Men det kanske inte är någon skillnad om den ligger på en båt i Kattegatt/Skagerack eller på ett villatak i Öckerö kommun...(!)

Sedan är det ju dess utspänning, iofs är ju de flesta MTTP-regulatorerna synnerligen toleranta med det och tar ned spänningen och laddströmmen till batterivänliga nivåer.

 

Häromdagen hade jag gjort ett stort strömuttag ur min batteribank, solen sken från klarblå himmel, men panelerna laddade inte in mer än någon halv ampere... Jäkla trutar, måsfåglar, någon eller några träffsäkra sådana hade lyckats lägga två stora blaffor på panelerna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför 36 celler?
Vad är det som avgör här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Nog vore det bra om den effektiva vinkeln, alltså inriktningen mot solen redovisades. 

 

Alltså hur mycket fel gentemot solen en panel kan stå, utan att effekten minskar med 25 eller t ex 50 %. 

 

Då tänker jag både i horisontal - och vertikalled. 

 

Vissa paneler verkar ha mycket lite vinkel åt båda hållen. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler celler, högre spänning. Vilket ju är bra om man har

t ex MTTP eller liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev BSven:

Varför 36 celler?
Vad är det som avgör här?

Varje cell ger ca 0,5 V så man får ut knappt 18V men man laddar med kanske 14V. En MPPT regulator belastar solpanelen så att den ger optimalt med effekt OCH har en DC/DC omvandlare som gör om 18V till 14V. Har man en billig PWM regulator så har man inte samma nytta av "överspänningen" och därför säljer man idag en del paneler med bara 32 celler.

Praktiska mätningar visade att man får 10-15% mer med MPPT. Inte så mycket, om man tänker att man kan lägga till en 10W panel till 100 wattaren och få lika mycket. Köper man en bra regulator med möjligheter att justera spänningar mm så får nästan alltid MPPT på köpet.

 

45 minuter sedan skrev Hybro:

Nog vore det bra om den effektiva vinkeln, alltså inriktningen mot solen redovisades. 

Det här vet man ganska väl och kan beräkna.

Om man under Juni får ut 100W med horisontell montering så får man, om man riktar panelen mot söder och i 45° vinkel 97 W.

Samma panel ger i september 45W och 62W vinklad.

Hemligheten är det nordiska diffusa ljuset som gör att vi på sommaren får ut nästan lika mycket som i Medelhavet. Vintertid är det skillnad, i tex november ger den vinklade panelen dubbelt så mycket som den horisontella men bara om den är riktad åt söder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Varje cell ger ca 0,5 V så man får ut knappt 18V men man laddar med kanske 14V.

 

Jag tänker på den här panelen som har sex kiselplattor av "normal" storlek men som man uppenbarligen delat upp i fyra delar för att få 36. Ger en platta konstant spänning oavsett storlek men olika mycket ström eller hur funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-27 vid 11:02 skrev BSven:

Ger en platta konstant spänning oavsett storlek men olika mycket ström eller hur funkar det?

 

Varje cell ger samma spänning oavsett storlek. Spänningen är dock inte konstant, den varierar med solinstrålning, temperatur och last. Strömen är proportionelig mot storleken på cellerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min på e-bay, från Kina via Storbritannien, tror 100w + kablage + MPPT regulator gick på 1500:- men kan diffa på någon hundring. Verkar ligga på detsamma via appar som Geek/Wish (kina).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...