Jump to content
Friday 20 September 2019
Cam72

Ford 2715e

Recommended Posts

Hej

 

försöker hjälpa en kollega med sin båt som går varm efter en stund (ca 15min på tomgång)det är en ford 2715e med backslag och sötvattenkylning.

Jag kan inte dessa motorer men vi har konstaterat att sjövattensidan verkar fungerar då avgassidan håller sig sval under körning och vatten går ut med avgaserna. Termostaten är enligt uppgift kontrollerad genom kokning och ska då ha öppnat, annars verkar det vara ett vanligt fel då jag läst på norska sidor.

värmeväxlaren är rengjord, satt inget i den.

Tempmätaren och givaren ska bytas till en mekanisk i helgen (sitter en elektrisk Biltemas nu. Locket till påfyllningen saknades, kan det bli fel mottryck av detta?

 

har som sagt inte koll på dessa motorers uppbyggnad och önskar vidare vägledning från er andra. 

 

Tacksam för svar!

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var är det för firma som konverterad den – Mermaid, Lehmann, Sabre?

 

Har den ett löst termostathus där termostaten har en kolv? Den kan ibland korrodera invändigt och då kärvar termostaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylarlocket behövs för att få övertryck i kylsystemet, höjer kokpunkten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev firefish:

Var är det för firma som konverterad den – Mermaid, Lehmann, Sabre?

 

Har den ett löst termostathus där termostaten har en kolv? Den kan ibland korrodera invändigt och då kärvar termostaten.

Bowman står det på prylarna.

har inte själv sett termostaten men han säger att den öppnar när han kokade den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade Bowman-kylare på min Mermaid. Vad har den för färg?

 

Vad jag menar med kärvar är att termostaten fungerar i ett koktest men kolven kärvar i huset: Huset, om det är ett sådant som jag hade, är likt en trevägsventil där kolven styr flödet åt ena eller andra hållet beroende på temperatur. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev firefish:

Jag hade Bowman-kylare på min Mermaid. Vad har den för färg?

 

Vad jag menar med kärvar är att termostaten fungerar i ett koktest men kolven kärvar i huset: Huset, om det är ett sådant som jag hade, är likt en trevägsventil där kolven styr flödet åt ena eller andra hållet beroende på temperatur. 

Blå

 

Ok ja då förstår jag! Jag föreslog att han skulle köra den utan termostat nästa gång han ska dit, kan det vara en idé?

Edited by Cam72

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev neptun:

Kylarlocket behövs för att få övertryck i kylsystemet, höjer kokpunkten.

Ok tack

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Cam72:

Blå

 

Ok ja då förstår jag! Jag föreslog att han skulle köra den utan termostat nästa gång han ska dit, kan det vara en idé?

Blå betyder Sabre eller Mermaid. 

 

Om det är som min såg ut kan du inte köra utan, isf måste slangen som leder förbi värmeväxlaren pluggas (annars vet man ju inte vilken väg vattnet tar). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev firefish:

Blå betyder Sabre eller Mermaid. 

 

Om det är som min såg ut kan du inte köra utan, isf måste slangen som leder förbi värmeväxlaren pluggas (annars vet man ju inte vilken väg vattnet tar). 

Ok

har någon koll på var jag kan hitta en sprängskiss på hur systemet är uppbyggt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev firefish:

Blå betyder Sabre eller Mermaid

Jag har en blå C Power. Fast det är ju en 2712e.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har en blå C Power. Fast det är ju en 2712e.

Aha, den kände jag inte till. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förmedlar tipsen och återkommer i ärendet, fyll gärna på om ni kommer på annat att felsöka.

 

tack så länge!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en 2715e från 1977 som går fint på ca 12-1300 varv och håller temp men ökar man varvet ytterligare så stiger tempen snabbt upp till 120 grader så man får sänka till 1200 för att få ner tempen

Har bytt impeller, termostat , bröstpump, rengjort värmeväxlaren och felet kvarstår vet ej vad sedan att göra

Motorn är nyrenoverad på Bosömarin 2002 monterad i båten 2005 

Båten sjösattes 2018 och felet uppdagades

bytte impeller samma fel

bytte termostat samt rengjorde värmeväxlaren

samma fel

2019 bytt bröstpump samma fel

Har nu inga nya idéer motorn har till idag gått 12-13 timmar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poppar upp detta igen eller är det ingen som har några eder bara för att det är en Blå motor och inte

en Grön,Grå,Röd

Det brukar komma en massa förslag annars 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är bra flöde vattnet är jummet när det kommer ut ur avgasröret

möjligtvis kan det vara för stort flöde??

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Fogden:

Det är bra flöde vattnet är jummet när det kommer ut ur avgasröret

möjligtvis kan det vara för stort flöde??

Det kan inte, inom rimliga gränser iaf, vara för stort. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju skälva f-n att man inte skall få det att funka när man gått igenom nästan hela motorn och bytt de saker som kan strula

Det ända jag kan tänka att det är för långt mellan intag o impeller ca 3m

2 m vattenfilter 1 m impeller

Impellern är ganska stor diameter 6,5cm L5cm

nytt lock o packning

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.maskinisten.net/search.php?keywords=fordsjukan&sid=c6e3bfd5853fb2c2bd931dba4a081f2d

 

En sak som man bör beakta är följande.

 

Tyvärr drabbades en del av dessa fina motorer för ”Fordsjukan” , i en del av de var det dåligt material i gjutningen så att de korroderar inifrån.

Med hål i kanaler mm, finns en del om detta om man googlar.

Har ingen betydelse vem so marinkonverterat (Sabb, Lehman ,mermaid,NG etc) det är motorblocket som drabbas.

 

Tror tyvärr att jag själv drabbas av detta på styrbords motor i sommar.

Motorn låg helt plötsligt på 95C istället för 80 kollade glykolvattenivå som var låg,  fyllde på ,hörde ett glurkande ljud,

kollade oljestickan och upptäckte vart vattnet tagit vägen. surt. 

Kort sagt finns risk att ni har hål i en kanal i blocket.

 

Förhoppningsvis är det inte detta fel .

Kan nämnas att Ford gick ut till sina återförsäljare och rekommenderade att man använde destillerat vatten samt en speciell

offeranod till sina traktormotorer .

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-24 vid 11:28 skrev Fogden:

Jag har en 2715e från 1977 som går fint på ca 12-1300 varv och håller temp men ökar man varvet ytterligare så stiger tempen snabbt upp till 120 grader så man får sänka till 1200 för att få ner tempen

Har bytt impeller, termostat , bröstpump, rengjort värmeväxlaren och felet kvarstår vet ej vad sedan att göra

Motorn är nyrenoverad på Bosömarin 2002 monterad i båten 2005 

Båten sjösattes 2018 och felet uppdagades

bytte impeller samma fel

bytte termostat samt rengjorde värmeväxlaren

samma fel

2019 bytt bröstpump samma fel

Har nu inga nya idéer motorn har till idag gått 12-13 timmar

Har du kollat att tempmätaren visar rätt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy