Jump to content
Tuesday 17 September 2019
Nht1

Vit rök md5

Recommended Posts

Posted (edited)

Har under säsongen noterat vit rök när jag behövt gasa på lite vid akut situationer. Då kommer det väldigt mycket rök. Kan notera lite små puffar även när den går på tomgång men när man glider fram i 3-4 knop ( segelbåt 27 fot) så märker jag inget. Svårt att se när det kommer sjövatten ut utblåset. Har kollat så den verkar få tillräckligt med kylvatten.

 

Kan det vara ett normalt beteende eller är något fel och går det att felsöka på något sätt, är ju rätt att det är toppackningen eller så.

 

motorn har gått 1000 timmar och startar och går hur bra som helst annars. Motorn är sjövattenkyld och ligger i sötvatten.

 

Stort tack för hur jag ska resonera vidare...

 

 

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan att kunna Md5. Generellt, vit rök brukar betyda att vatten kommer in i förbränningen, men KAN i vissa fall även bero på oförbränd diesel. Hur luktar avgaserna? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjunker kylvätskenivån?

 

Symtom vid kall respektive kall motor?

 

Om vit rök (vattendimma) visar sig enbart med varm motor kan det vara otillräcklig kylvattengenomströmning tex pga gamla impellerbitar vid inlopp till värmeväxlaren och/eller igensotad avgaskrök (vattenkanalerna på min motor var mer eller mindre igentäppta efter 1700 timmar). Jag har inte visuellt sett någon skillnad på kylvattengenomströmningen före/efter rensning och byte av avgaskrök.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-20 vid 08:42 skrev larban:

Utan att kunna Md5. Generellt, vit rök brukar betyda att vatten kommer in i förbränningen, men KAN i vissa fall även bero på oförbränd diesel. Hur luktar avgaserna? 

 

Vid hög belastning så luktar det bränt eller hur kan det lukta 😕

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-20 vid 09:20 skrev skippeer:

Sjunker kylvätskenivån?

 

Symtom vid kall respektive kall motor?

 

Om vit rök (vattendimma) visar sig enbart med varm motor kan det vara otillräcklig kylvattengenomströmning tex pga gamla impellerbitar vid inlopp till värmeväxlaren och/eller igensotad avgaskrök (vattenkanalerna på min motor var mer eller mindre igentäppta efter 1700 timmar). Jag har inte visuellt sett någon skillnad på kylvattengenomströmningen före/efter rensning och byte av avgaskrök.

 

Motorn är sjövattenkyld

 

Samma rökutveckling oavsett kall eller varm motorn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kameran ljuger kanske... 

Men det ser ut att vara ljusblå rök. 

 

Hur är det med oljeförbrukningen? 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och den blir inte tunnare allteftersom? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Hybro:

Kameran ljuger kanske... 

Men det ser ut att vara ljusblå rök. 

 

Hur är det med oljeförbrukningen? 

 

 

 

 

 

Är rätt säker på att det är vit rök. Motorn drar ingen olja alls. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Hybro:

Och den blir inte tunnare allteftersom? 

 

Jo röken tunnas ut något och det kan man nog se på filmen och det gäller vid lugnare varvtal 2-3 knop. Belastar man motorn ordentligt till max marsch fart (5 knop)  så ryker det hela tiden. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Peter_K:

När kollade du spridaren senast..?

 

Spridarn är nog aldrig kontrollerad. Är det första kontrollåtgärden tro?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev HenrikGbg:

Fullt normalt anser jag.

 

Hoppas att det kan vara ett normalt fenomen. Vill gärna utesluta fel som kan orsaka allvarligare fel i framtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu tänkte jag närmast på om oljan tunnades ut... 

 

Skulle då kunna tyda på väl använd motor, med lite för stort läckage via kolvringarna och ventilstyrningarna. 

 

Diesel ned i vevhuset och olja via styrningarna, som bränns upp och ger blårök.

Om det är så, kommer inte motorn: "inte att dra någon olja alls", vilket är onormalt. 

 

En motor drar alltid en viss mängd olja, smörjer cylinderväggarna. 

Om inte så skär kolv och kolvringar fast i cylinderloppet. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Hybro:

Nu tänkte jag närmast på om oljan tunnades ut... 

 

Skulle då kunna tyda på väl använd motor, med lite för stort läckage via kolvringarna och ventilstyrningarna. 

 

Diesel ned i vevhuset och olja via styrningarna, som bränner upp och ger blårök. Om det är så kommer inte motorn "inte att dra någon olja alls", vilket är onormalt. 

 

En motor drar alktid en viss mängd olja, smörjer cylinderväggarna. 

Om inte så skär kolv och kolvringar fast i cylinderloppet. 

 

 

 

Intressant, om olja tunnas ut med diesel, är det något som går att lukta sig till eller hur kan det konstateras? Det bör ju då innebära att oljetrycket blir lägre, framförallt när motorn är varm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Nu tänkte jag närmast på om oljan tunnades ut... 

 

Skulle då kunna tyda på väl använd motor, med lite för stort läckage via kolvringarna och ventilstyrningarna. 

 

Diesel ned i vevhuset och olja via styrningarna, som bränns upp och ger blårök.

Om det är så, kommer inte motorn: "inte att dra någon olja alls", vilket är onormalt. 

 

En motor drar alltid en viss mängd olja, smörjer cylinderväggarna. 

Om inte så skär kolv och kolvringar fast i cylinderloppet. 

 

 

 

Motorn starta direkt vilket borde tyda på bra kompression? Den drar inte så pass mycket olja att jag behöver fylla på. Markeringen på mätstickan är konstant. Eftersom jag är ganska säker på att det är vit rök borde jag kanske kunna avfärda denna felkälla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troligen, och dessutom bara 1000 timmar såg jag nu... 

 

Konstant oljenivå är bedrägligt när det gäller förbränningsmotorer! 

Se vad jag skrev ovan. 

 

Vissa högvarviga bilmoterer och högprestanda kan normalt slurpa i sig en liter på 1000 mil, eller rentutav på 500 mil, vilket är normalt. 

Konstant nivå på en sådan, innebär att oförbränt bränsle letar sig ned i vevhuset. 

 

 

En kompis till mig bytte motor, båda Volvo i sin segelbåt. 

Plockade bort sötvattenkylningen och körde sedan på sjövatten. 

Den började vitryka direkt. 

Visade sig att det fattades en kylslang mm, som behövdes för att den bakre cylindern skulle få bra tillräcklig kylning. 

 

Lutar åt nåt vattenproblem... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Nht1:

 

Vid hög belastning så luktar det bränt eller hur kan det lukta 😕

Om det är oförbränd diesel så luktar det stickigt om avgaserna. Men jag tycker också avgaserna ser ut att gå mot det blå hållet, så kanske är det en kombo av åldrad spridare och otäta ventilstyrningar/ ventiler.

Lite diesel tar sig ner i tråget och fyller på, så att nivån inte sjunker. Det KAN man känna på oljans lukt om man kör på vanlig diesel. 

Kör man på HWO100 känner man nog ingen lukt dock, jag tycker HWO just inte luktar något alls.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev larban:

Om det är oförbränd diesel så luktar det stickigt om avgaserna. Men jag tycker också avgaserna ser ut att gå mot det blå hållet, så kanske är det en kombo av åldrad spridare och otäta ventilstyrningar/ ventiler.

Lite diesel tar sig ner i tråget och fyller på, så att nivån inte sjunker. Det KAN man känna på oljans lukt om man kör på vanlig diesel. 

Kör man på HWO100 känner man nog ingen lukt dock, jag tycker HWO just inte luktar något alls.

Jag trodde att det skulle vara "blåare" om det ryker blått. Kanske kan vara blåa i vattnet som återspeglar sig i bakgrunden. Får kik igen med nya ögon när jag är vid båten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kan jag via lukt på avgaserna identifiera vad som läcker in ? (om det nu skulle vara det)

Vatten - ingen doft?

Diesel - Stickig?

Olja - ?

 

Eller är jag fel ute?

Edited by Nht1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blå rök kommer sig av motorolja som förbränns. X/

 

Svart rök av allt för mycket diesel. Kolla ungdommarna som kör med påställda pumpar efter vägen. 

 

Vit rök, endera diesel eller vatten. 

Diesel som inte blivit tillräckligt och jämnt fördelat, då det pressas ut från spridaren. Dieseln ska fördelas i en jämn och fin dimma in i cylindern. 

 

X/

Ett test vi gjorde förr när vi provkörde bilar, typ V4, Amazon, 140, 240 osv, var att gasa upp på rejält motorvarv, hastigt släppa gasen, låt gå ned på tomgång och sen trycka till på gasen. Blårökte det då, så var ventilstyrningarna, eller dess tätningar inte tillräckligt täta.

 

Jämn o fin vit rök, oavsett varvtal indikerade

bl a sprucken topp (oftast mellan ventilerna) eller mer eller mindre dålig blockbackning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lämnat in spridaren för provtryckning. Få se om det är orsaken. Jag upplevde den som väldigt sotig men det kanske är normalt?

 

behöver jag rengöra hålat där spridaren suttit? Nu ser det ut som  massa sotpartiklar och lite kladdig diesel. Tänkte om det behöver vara helt rent av någon anledning.

 

Finns det någon speciell ordning man ska lufta efter spridarmonteringen eller ska jag följa instruktionerna i ”MD5 för dummies” 

 

Har bara bytt bränslefilter innan.

 

Något annat att tänka på?

 

Ursäkta dumma frågor men finns ingen på klubben tillgänglig.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luftningsbeskrivningen i ”MD5 For Dummies” är mycket bra. Se till att byta kopparbrickan på läckoljerörsskruven (den på returledningen på spridaren) så det blir tätt vid återmontage. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Luftningsbeskrivningen i ”MD5 For Dummies” är mycket bra. Se till att byta kopparbrickan på läckoljerörsskruven (den på returledningen på spridaren) så det blir tätt vid återmontage. 

 Tack :) återkommer hur det gick och om det läste problemet.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spridaren tillbaka med nu spridarspets och justerat öppningstryck. Motorn startade efter första försöket :)

 

Dock så löste det inte problemet. Ryker lika mycket. tillbaka till ruta ett :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy