Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tumlehed

Marinkonvertering B23e

Rekommendera Poster

Efter lång beslutsångest lät jag en vän byta ut min Aq151 till B23e. Alla marindelar flyttades över. Litr strul med dålig kylning så fick köpa en ny limpa och sjövattenpump. Insprutningen gör att den nu startar fint även vid kallstart. Problemet är att den inte varvar ut och istället för den förväntade större effekten så upplever jag nu att motorn är svagare. Maxvarv 4000  och med lite tålamod 20  knop på min Flipper 700. Alla tips om vad detta kan bero på mottages tacksamt, 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Tumlehed:

Efter lång beslutsångest lät jag en vän byta ut min Aq151 till B23e. Alla marindelar flyttades över. Litr strul med dålig kylning så fick köpa en ny limpa och sjövattenpump. Insprutningen gör att den nu startar fint även vid kallstart. Problemet är att den inte varvar ut och istället för den förväntade större effekten så upplever jag nu att motorn är svagare. Maxvarv 4000  och med lite tålamod 20  knop på min Flipper 700. Alla tips om vad detta kan bero på mottages tacksamt, 😊

Flyttade ni/du över även kamen?

Vilken vev sitter i?

Vad använder ni/du för motorpiska?

Vilken programvara används, original eller eftermarknadssprut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde detta fast från B21 till B23 och behöll Solexarna som jag renoverade för många år sedan. Info finns här. Fick sätta större propp på då den varvade alldeles för mycket med 15x15. Har för mig att jag skaffade 15x17 propp och då varvade den ca 4400 i 19-21 knop

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad fick dig att tro att det är mer pulver i en B23E, den ligger väl mellan 129-140hk beroende på utförande, medans AQ151 liogger på 146 hk. Att 151:an har dåliga tomgångsegenskaper när den är kall är ju kända problem, men när den väl är varm så är det en rapp maskin som också går bra på tomgång om allt är rätt injusterat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar. Nu börjar jag onekligen bli lite orolig om jag gjort ngt dumt. Patrikflink; Förmodligen har jag kvar samma vev i B23 alltså 2.3 l och det är här jag är rädd att det blev fel. Han som gjorde hävdar att B230 och B23 har samma cylindervolym på 2.3 l och att det inte är ngn skillnad men på ngt sätt verkar ju ända AQ151 ha en volym på 2.5 l. Det har jag kanske inte... , hu stor skillnad gör detta ? Sen sitter det en K eller H kam i den och en 531 topp. Propellern är en 15*17. Anledningen till att jag bytte var att min AQ151 var trött och förgasarna behövde bytas. Jag fick möjlighet att sätta i en nyrenoverad B23E med insprutning. Den borde kunna leverera mer än 140 hk med insprutet, enligt han som gjorde det skulle man kunna få ca 25 hk mer med insprutet. Vi tror dock att gasreglaget är felinställt och att luftspjället bara öppnar till en 3/4 vilket gör att den inte varvar ut. Ombyggnad pågår och jag håller tummarna på att detta löser problemet ! :-) ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Tumlehed:

Hej, tack för svar. Nu börjar jag onekligen bli lite orolig om jag gjort ngt dumt. Patrikflink; Förmodligen har jag kvar samma vev i B23 alltså 2.3 l och det är här jag är rädd att det blev fel. Han som gjorde hävdar att B230 och B23 har samma cylindervolym på 2.3 l och att det inte är ngn skillnad men på ngt sätt verkar ju ända AQ151 ha en volym på 2.5 l. Det har jag kanske inte... , hu stor skillnad gör detta ? Sen sitter det en K eller H kam i den och en 531 topp. Propellern är en 15*17. Anledningen till att jag bytte var att min AQ151 var trött och förgasarna behövde bytas. Jag fick möjlighet att sätta i en nyrenoverad B23E med insprutning. Den borde kunna leverera mer än 140 hk med insprutet, enligt han som gjorde det skulle man kunna få ca 25 hk mer med insprutet. Vi tror dock att gasreglaget är felinställt och att luftspjället bara öppnar till en 3/4 vilket gör att den inte varvar ut. Ombyggnad pågår och jag håller tummarna på att detta löser problemet ! 🙂

B230 och B23 har mycket riktigt 2.3 liter. När man använder sig av dessa motorer sätter man in en annan vev (2.5 liters vev) så man får längre slag. Även kallad marinvev som var/är mycket eftertraktad inom rally och folkrace. 

Det resulterar till mer vrid, styrka alltså, inte hästkrafter som många tror är det viktigaste i en båt.

 

K eller H kam och en 531 topp är perfekt i din motor, kan inte bli bättre. Men det gäller att shimsa in rätt också.

 

Men frågan återstår, vad kör ni med för sprut?

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev patrikflink:

 

Det resulterar till mer vrid, styrka alltså, inte hästkrafter som många tror är det viktigaste i en båt.

 

För att starta en liten sidodiskusion som förmodligen spårar ur, det brukar den göra. 

 

Vridmoment är bara en beskrivning av motorns karaktär och ett resultat av varvtalet och effekten, det är ALLTID hästkrafter som räknas och som gör jobbet. 

 

And go

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

För att starta en liten sidodiskusion som förmodligen spårar ur, det brukar den göra. 

 

Vridmoment är bara en beskrivning av motorns karaktär och ett resultat av varvtalet och effekten, det är ALLTID hästkrafter som räknas och som gör jobbet. 

 

And go

Nja... man kan lika gärna vända på det och konstatera att effekten är en funktion av vridmoment och varvtal. Det som är attraktivt i en marinmotor är att få så högt vridmoment som möjligt vid låga varvtal medan toppeffekten inte alls är lika intressant. Den har man egentligen bara nytta av vid toppfart och det är inte ofta man har anledning att köra på toppfart. För de flesta händer det bara när man vill ta reda på just toppfarten. 

 

Att man talar om att vridmomentet är det viktiga beror ju på att man vill ha så flack vridmomentkurva som möjligt sedan blir toppeffekten bara vad den blir vid ett varvtal nära maxvarvtalet. Men eftersom denna toppeffekt är utanför det normala arbetsområdet för motorn så kan man strängt taget strunta i vad den är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eld-:

Nja... man kan lika gärna vända på det och konstatera att effekten är en funktion av vridmoment och varvtal. Det som är attraktivt i en marinmotor är att få så högt vridmoment som möjligt vid låga varvtal medan toppeffekten inte alls är lika intressant. Den har man egentligen bara nytta av vid toppfart och det är inte ofta man har anledning att köra på toppfart. För de flesta händer det bara när man vill ta reda på just toppfarten. 

 

Att man talar om att vridmomentet är det viktiga beror ju på att man vill ha så flack vridmomentkurva som möjligt sedan blir toppeffekten bara vad den blir vid ett varvtal nära maxvarvtalet. Men eftersom denna toppeffekt är utanför det normala arbetsområdet för motorn så kan man strängt taget strunta i vad den är.

Nu pratat du en annan sak för nu genomför du toppeffekt med högt Vridmoment, har en motor högre Vridmoment än en annan motor med samma toppeffekt betyder det att den har högre effekt vid lägre varvtal. Vilket är eftertraktat hos en marinmotor tex. Så att montera marin vev ger mer slagvolym, och mer effekt på låga varv. 

 

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev joelfrodin:

För att starta en liten sidodiskusion som förmodligen spårar ur, det brukar den göra. 

 

Vridmoment är bara en beskrivning av motorns karaktär och ett resultat av varvtalet och effekten, det är ALLTID hästkrafter som räknas och som gör jobbet. 

 

And go

Håller inte riktigt med dig.

 

Min förra båt hade en 5.7 liter V8 på 260 Hk. Om jag hade stoppat ner en rak 4:a på 260 Hk, är det samma vridmoment i dom?

Hade den orkat med en 3000 kg båt i 35 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev patrikflink:

Håller inte riktigt med dig.

 

Min förra båt hade en 5.7 liter V8 på 260 Hk. Om jag hade stoppat ner en rak 4:a på 260 Hk, är det samma vridmoment i dom?

Hade den orkat med en 3000 kg båt i 35 knop?

Motorerna kan ha samma Vridmoment, det är inte relaterat till cylindrar beroende på hur motorerna är uppbyggda med överladdning mm, men vi utgår från att du syftar på en högvarvig fyra, då cylindervolym underlättar när man ska skapa effekt så har den stora, mindre trimmad v8 högre effekt på låga varv troligtvis, medans en fyra med liten cylindervolym kommer ha en effektkurva (effekt/varvtal) som är brantare. Men den teoretiska toppfarten är samma pga samma effekt, problemet med en båt är att den inte har flera växlar vilket gör att man kan inte utnyttja motorns effektkurva som man vill, utan man vill ha en motor med mycket AUG "Area under graf" där motorn har så högt effekt som möjligt över hela registret, så 4:an kan vara svår att få upp i plan då det kräver ett visst antal Hk som förmodligen finns högt upp i registret, utan att båten sen varvar ur, för den erforderliga effekten för plan förmodligen ligger när toppvarv i den branta kurvan. Då skulle man behöva växla för att kunna fortsätta varva och utnyttja effekten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, blev en intressant diskussion detta. Jag är inte säker på var jag har för vev men gör det stor skillnad på vridmomentet om jag har en 2,3 liters vev istället för 2,5 ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Tumlehed:

Hej, blev en intressant diskussion detta. Jag är inte säker på var jag har för vev men gör det stor skillnad på vridmomentet om jag har en 2,3 liters vev istället för 2,5 ?

 

Svar ja, som skrivits tidigare, en marinmotor måste ha max vridmoment tidigt i varvtalsregistret.

Och cylindervolymen är en bidragande faktor till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrikflink; OK, nu vet jag att det jag har är en 531 topp, K eller H kam, 2.3 l vev, 15x 17 propeller och ett original Bosch: K- jettronic insprut dvd ingen databox. Trots avsaknaden av "marinvev" borde väl detta ändå bli en OK kombo som orkar dra en Flipper 700 i plan och få den att varva ut. Toppfart mindre intressant men vill ju gärna att det ska kunna plana med fler i båten ?

 

/ Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tumlehed:

Patrikflink; OK, nu vet jag att det jag har är en 531 topp, K eller H kam, 2.3 l vev, 15x 17 propeller och ett original Bosch: K- jettronic insprut dvd ingen databox. Trots avsaknaden av "marinvev" borde väl detta ändå bli en OK kombo som orkar dra en Flipper 700 i plan och få den att varva ut. Toppfart mindre intressant men vill ju gärna att det ska kunna plana med fler i båten ?

 

/ Johan 

Både ja och nej. Förgasare är enkla att bestycka om för att öka luft och bränsle. Du är "låst" nu med mekansprutet. Kan hända att du behöver byta ner dig till exempelvis 15x15 propeller för att komma upp i plan, man får testa helt enkelt. Till vintern skulle jag borra eller byta vev om jag vore du.

Vad väger båten torr (torr innebär utan last och personer)?

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Tumlehed:

Den väger ca 1500 kg

Då ska en 15x17 och ev större stigning fungera om allt är rätt med motorn (du har ju lite sämre vrid just nu).

Självklart kommer du märka skillnaden med packning och folk. Man får helt enkelt hitta en balans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...